IZMJENA SPISKA
Vlada spremila etnički inženjering u CG
Planirane izmjene rezultirale bi potpunom izmjenom biračkog spiska, što bi ugrozilo temelje suverene i nezavisne Crne Gore. Biračko pravo izgubiće oko 40 hiljada naših državljana u dijaspori, a u registar državljana biće upisano oko 35 hiljada pridošlih iz Srbije, BiH i Rusije.

Prema informacijama do
kojih smo došli, izmjenama koje priprema Vlada, više od 13.000 lica steklo bi
uslov za podnošenje zahtjeva za prijem u crnogorsko državljanstvo, dok bi
vremenom taj uslov ispunilo još 20 000 građana. Posrijedi su, uglavnom,
državljani Srbije , Rusije, Bosne i Hercegovine. Jasno je da bi to uslovilo
enormne promjene u registru državljana.
Pripremljen je, takođe,
Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o registrima prebivališta, koji bi
za posljedicu imao oduzimanje biračkog prava oko 40.000 crnogorskih državljana
iz dijaspore.
Umjesto
stalnog, dovoljan bi bio privremeni boravak
Za ono što Vlada planira
da uradi nije potrebna saglasnost Skupštine. Posrijedi je izmjena Odluke o
kriterijumima za sticanje crnogorskog državljanstva u dijelu koji se odnosi na
tumačenje što se podrazumijeva pod zakonitim boravakom.
Naime, Zakonom o
crnogorskom državljanstvu poropisano je da lice može steći crnogorsko
državljanstvo prijemom ako, između ostalog, u Crnoj Gori zakonito i neprekidno
boravi deset godina prije podnošenja zahtjeva za prijem, dok je Odlukom o
kriterijumima za utvrđivanje uslova za sticanje crnogorskog državljanstva prijemom
propisano da se pod zakonitim boravkom podrazumijeva stalni boravak.
Vlada je, međutim,
pripremila informaciju o izmjenama te odluke, u dijelu koji se odnosi na
definiciju zakonitog boravka. Planirano je da se umjesto dosadašnjeg stalnog
boravka, pod zakonitim boravkom podrazumijea privremeni boravak. Izmjene odluke
usvaja Vlada na sjednici, ona ne ide u skupštinsku proceduru.
Enormne
promjene u registru državljana, najviše onih iz Srbije BiH i Rusije
Izmjena odluke, na takav
način, značila bi sljedeće:
Prema informacijama do
kojih smo došli, 13.000 do 15.000 lica bi navedenom odlukom steklo uslov za
podnošenje zahtjeva za prijem u crnogorsko državljanstvo, dok bi vremenom taj
uslov ispunilo još 20.000 građana.
-U dijelu koji se odnosi
na prijem u crnogorsko državljanstvo po osnovu boravka sa crnogorskim
državljaninom, izmjenom navedene odluke umjesto pet godina stalnog boravka i
tri godine braka, bilo bi dovoljno pet godina privremenog boravka i tri godine
braka. Važno je napomenuti da prilikom prijema u crnogorsko državljanstvo po
osnovu braka, nije potreban otpust iz državljanstva porijekla.
- Protekom dvije godine
prebivališta, a nakon prijema u crnogorsko državljanstvo, ta lica bi stekla i
rezidencijalni uslov za ostvarivanje biračkog prava, te bi, shodno tome, bila
upisana u birački spisak.
Ne smije se zanemariti
da, ukoliko se jednom licu odobri privremeni i stalni borava, članovi njegove
porodice, po osnovu spajanja porodice, stiču pravo na odobrenje boravka. i
djeca prate sudbinu roditelja, a jednom stečeno pravo ne može se oduzeti.
Prema informacijama do
kojih smo došli, lica koja bi ovom izmjenom steka uslov za podnošenje zahtjeva
za prijem u crnogorsko državljanstvo. uglavnom, su državljani: Srbije , Rusije,
Bosne i Hercegovine. Iz toga jasno proizilazi da bi došlo do enormnih promjena
u registru državljana.
Brisanje 40
hiljada članova naše dijaspore
Uporedo sa izmjenom
Odluke o kriterijumima za sticanje crnogorskog državljanstva pripremljen je i
Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o registrima prebivališta i
boravišta. Njime je, između ostalog, predviđeno i sljedeće:
-Obavezna odjava
prebivališta za svakog crnogorskog državljanina koji se iseljava u drugu
državu, sa namjerom da u njoj stalno živi, kao i odjava prebivališta po
službenoj dužnosti, za crnogorske državljane, za koje se terenskom provjerom
utvrdi da ne žive na prijavljenoj adresi.
Navedene odredbe
sačinjene su u cilju brisanja crnogorskih državljana iz dijaspore iz registra
prebivališta, a time i iz biračkog spiska. Oduzimanjem prebivališta, ne samo da
bi im se oduzelo i biračko pravo u Crnoj Gori, već i crnogorska lična karta, te
prekinule sve porodične, socijalne i društvene veze sa njihovom matičnom
državom Crnom Gorom.
Po navodima ministra
unutrašnjih poslova, broj crnogorskih dražavljana koji bi bio izbrisan iz
biračkog spiska odjavom prebivališta po službenoj dužnosti je oko 40.000.
Registar državljana,
registar prebivališta, matični registar rođenih i matični registar umrlih,
jasno je, da bi te izmjene predstavljale potpunu izmjenu biračkog spiska, te
ugrožavanja temelja suverene i nezavisne Crne Gore.
Takođe, navedene izmjene
bi uticale i na demografsku strukturu stanovništva Crne Gore, a time i na
rezultate popisa stanovništva.
Napominjemo, da su
planirane izmjene i dopune zaključci Savjeta za kontrolu biračkog spiska koji
je formirala Vlada, a čiji je rad usmjeren na izmjenu seta zakona koji utiču na
formiranje biračkog spiska, te da nemaju nameru da traže mišljenje od Evropske
Komisije, iz čega jasno proizilazi koji je njihov krajnji cilj.
0 Komentara