U organizaciji Instituta za medije održan panel
Mladi traže medijsku pismenost, omogućiti da bude izborni predmet u svim srednjiim školama
Obrazovanje mladih je ključno a i djeca sama traže medijsku
pismenost, koja im je potrebna jer su oni digitalni “urođenici”, zaključeno je na
današnjem panelu koji je organizovao Institut za medije Crne Gore, saopšteno je
iz Instituta za medije Crne Gore.
Panel je imao za cilj da ukaže na značaj uvođenja izbornog
predmeta medijska pismenost u svim srednjim školama, a ne samo u
gimnazijama. Medijska pismenost je sada izborni predmet u sedam gimnazija
u Crnoj Gori.
Na panelu su učestvovali nastavnici i direktori srednjih
škola u Crnoj Gori, predstavnici američke ambasade i Zavoda za školstvo.
Šefica odjeljenja za medije i kulturu ambasade Sjedinjenih Američkih
Država (SAD) Nikol Galager je ukazala da
je obrazovanje mladih najvažnije kako bi postali otporni na dezinformacije i
lažne vijesti koje su globalni fenomen.
“Sa njima se suočavaju svi. Plasiranje pogrešnih informacija
i iskrivljavanje istine, širenje opasnih narativa koji imaju cilj da proizvedu
negativne emocionalne reakcije, unesu nemir i generišu destruktivno ponašanje
su zajednički problemi”, kazala je ona.
Kako je dodala, vrijeme pandemije, zaključanost, smanjeni
socijalni kontakti, ranjivost ne samo zdravstvena nego i sociloška i psihološka
podstiču razne zlonamjerne aktere da to stanje iskoriste za svoje ciljeve.
“Izbori i unutrašnji sukobi dodatno su pogodni za takvo
djelovanje. Otpor društva takvim pojavama mora biti jak i multidisciplinaran.
Mora sadržati pravne, medijske, sociološke, psihološke i druge pristupe.
Obrazovanje mladih je najvažni dio u tom procesu”, rekla je ona.
V.d. direktorica Instituta za medije Crne Gore Olivera
Nikolić je kazala da se djeci nude nevjerovatne prednosti ali i opasnosti kao i
da su ozbiljna društva u svoje škole uvele medijsku i informacionu pismenost
kao predmet u pokušaju da razviju vještine, kritičko mišljenje i kod djece razviju
kreativnost.
Ona je kazala da je uloga nastavnika i direktora škola ključna
da prepoznaju važnost medijske pismenosti ida ohrabre djecu da taj predmet
biraju kao izborni.
Nikolićeva je rekla da istraživanja pokazuju da sedam od deset gradjana prepoznaju medijsku pismenost
kao najbolji odgovor na dezinformacije i dodala da je ta kompetencija važna za
21. vijek, jer u konačnom povećava i šansu za zaposlenje.
Načalnik u zavodu za školstvo Radoje Novović je kazao da
treba sagledati inicijativu da medijska pismenost bude obavezan izborni predmet
u svim školama ali i dodao da bi najbolje bilo da se uradi medjupredmetni
program za tu oblast.
On je dodao da to ne znači da bi medijska pismenost bila ukinuta
kao izborni predmet koji bi učenici birali kao jednu od mogućnosti koje im se
nude.
Novović je rekao da je medijska pismenost atraktivan predmet
ali da ima dosta predmeta koji su u funkciji dopune maturskihispita, koji su
jako važni za odredjene fakultete koje srednjoškolci planirali da upišu.
Kako je rekao, u stručnim školama izborni predmeti su u
kontekstu njihovih zanimanja a ima i dosta zahtjeva za uvodjenje izbornih
predmeta kao što je o gradjansko obrazovanje, rodna ravnopravnost isl…
Dodao je i da treba imati u imati u vidu i da direktori
pojedinih škola moraju voditi računa o normi nastavnika, a na panelu su se čuli
predlozi da se taj problem prevazidje tako da bi što više nastavnika prošlo
obuku za medijsku pismenost.
Direktorica Gimnazije “Slobodan Škerović” Zoja Lalević
Bojanić je ukazala na značaj medijske pismenosti i kazala da su u toj školi
počeli sa jednim odjeljenjem a da sada imaju četiri odjeljenja učenika koji su
izabrali taj premet. Ona je kazala da su oni dosta radili na promociji medijske
pismenosti.
Prema njenim riječima, potrebno je da se medijska pismenost
počne izučavati od najranijeg uzrasta. “Čim se djeca sretnu samedijskim
sadržajem, bitno je da nauče kako da ih konzumiraju”, kazala je ona.
Pojedini profesori koji su učestvovali na panelu su ukazali
da se ne smije dozvoliti da se sklizne u “trendualizaciju medijske pismenosti”
već da to treba da postane postane stil i kultura života.
Ukazali su ida mnogo veći broj nastavnika treba da prodje
obuku za medijsku pismenost i da je tek
tada moguće ući u jednu širu kampanju na promociji tog predmeta.
Institut za medije aktivno radi na promociji medijske
pismenosti. U zadnje dvije godine kroz projekat ,,Čitaj između redova'' koji je
finansirala Ambasada SAD u Podgorici - obučeno je 49 nastavnika iz 39 osnovnih
i srednjih škola iz svih regija iz Crne Gore. Kroz različite aktivnosti
promocije medijske pismenosti uključili smo oko 1300 učenika iz svih škola iz
Crne Gore.
0 Komentara