Korona i dokolica

SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (19)

(15 riječi)

Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu

Piše: Milorad Minjo Ražnatović

 

UTICAJ IZBORNOG SISTEMA NA

PARTITOKRATSKI NAČIN VLADANJA

 

NEPOŠTOVANJE DEMOKRATSKIH STANDARDA

I NEIZGRAĐENOST INSTITUCIJA UZROK

DEFORMACIJA I U SFERI IZBORNOG SISTEMA (nastavak)

U kontekstu gore započete priče o demokratizaciji i demonopolizaciji partijskog uticaja, istaći ćemo još jedan primjer iz godina neposredno po uvođenje višestranačkog sistema, a vezan je za Socijaldemokratsku partiju Crne Gore (SDP). Jer, i taj pokušaj (iako se odvijao u okviru jedne partije) usmjeren na demonopolizaciju političke elite, decentralizaciju (u smislu slabljenja ili potpunog eliminisanja presudnog uticaja  najužeg kruga partijskih funkcionera na izbor kadrova na lokalnom nivou), partijsku „defederalizaciju“ (odstranjivanje „ključa“ zasnovanog na subjektivnim i apsurdnim kriterijumima po kojima je pravljena „brojčana tabela“ učešća članova iz opštinskih odbora u glavnom odboru, a po kojoj je podgoričkom odboru pripadalo manje, ili isti broj mjesta kao recimo: Baru, Bijelom Polju, Rožajama ili Plavu) i ukupnu demokratizaciju partije, čini dio pozitivnih iskustava koja bi trebala biti orjentiri u borbi sa partitokratijom kao „opakom bolešću“ razarajućom po tkivo društvenog organizma, te u tom smislu, logično je, trebaju biti „otrgnuta od anonimnosti“. Naime, javnosti je  ostalo gotovo nepoznato da su,  shodno istaknutom pozitivnom iskustvu omladinske organizacije iz socijalističkog perioda, kao i Pavićevićevog prijedloga o „otvorenim listama“, a polazeći od  Konfučijevog načela da  „prvo moramo mijenjati sebe da bi mogli mijenjati svijet“,  odnosno shvatanja da se najprije moraju mijenjati pravila u sopstvenoj Partiji, uvodeći demokratske procedure, standarde i principe koji će je učiniti stvarno savremenom, i  da se tek tada, sa demokratski uspostavljenom organizacijom i izgrađenom sviješću, može računati i na promjene društvenih odnosa u državi,  sredinom devedesetih godina prošlog vijeka, pokojni Miško Vujošević, tadašnji potpredśednik Socijaldemokratske partije, i autor ove studije,  izradili i partiji ponudili moderni statut koji je bio na tragu demokratski uređenih partija u savremenim društvima (Njemačkoj, Britaniji, SAD ...).  Njime se predviđalo: samokandidovanje od najnižih do najviših partijskih organa (tada je još uvijek bila praksa da se prijedlozi za sve funkcije formiraju u najužem krugu rukovodstva); tajno glasanje sa (najmanje) jednom trećinom kandidata više od broja koji se bira, na svim nivoima organizovanja; uvođenje  struja/ frakcija sa regulisanim takmičenjem tih  struja; „otvorene“ liste kandidata za organe partije, što je podrazumijevalo da se zaokruživanjem kandidata (najviše pet za glavni odbor) na frakcijskoj listi, daje glas i toj listi; mogućnost predstavljnja sebe i svojih viđenja partijske organizacije ili svojeg djelovanja u opštinskom ili u državnom parlamentu; izbor po tada, u državi važećem, proporcionalnom sistemu – Dontova formula; depolitizacija tadašnjeg izvršnog odbora koji je djelovao i imao ovlašćenja kao politbiro KP ... Naravno, ovaj statutarno-organizaciono-izborni princip, osim jednog izuzetka, nije prihvaćen, jer je sporna bila njegova suština, odnosno dio vezan za političko „razvlašćivanje“ izvršnog tijela i njegovo svođenje na onu funkciju koja priliči demokratskim partijama - isključivo izvršnu, a posebno su neprihvatljive bile odredbe kojim je predviđeno inkorporiranje frakcija - iako  je to šćela biti najdemokratskija i najoptimalnija odluka za razrješenje situacije realnog postojanja tri frakcije u partiji od kojih je samo jedna obznanila svoje postojanje, organizovanost  i javno djelovala („lideri“ ostale dvije su zbog naslijeđene političko-ideološke svijesti iz komunističkog perioda, imali antagonistički odnos prema takvom partijskom organizovanju, pa su shodno tome i pokušavali negirati tu pojavu), i to ona daleko najmanja, pod nazivom „Struja za dobar glas“ (formirali su je Miško Vujošević i autor ove studije). Izuzetak koji smo pomenuli odnosi se na preuzimanje, iz ponuđenog statuta, odredbi proporcionalnog izbornog sistema koje se odnose na izbor potpredśednika SDP. Na osnovu tih odredbi je izvršen i izbor bivšeg potpredśednika partije, koji je kasnije izabran za  predśednika Socijaldemokratske partije i donedavno obavljao tu funkciju. I to je prihvaćeno iz nužde, kako bi se   smirile uzavrele strasti i izbjegle dalje podjele koje su prijetile rascjepu partije, a samim tim  omogućio izbor potpredśednika iz redova one manje, ali politički uticajne frakcije, ili „manjinskog mišljenja“, kako su to tada eufemistički nazivali partijski funkcioneri dva sukobljena „krila“. Taj izborni/proporcionalni sistem, sa dvije potpredśedničke liste (sa jedne izabrana dva, a sa druge jedan potpredśednik) je primijenjen samo tada –  1996. godine, i nikad više. Takođe, s obzirom da se tada glasalo i o dva statuta, naravno da ovaj predloženi od strane dvojice pomenutih autora nije prihvaćen. Istini za volju, treba reći da su iz tog u usvojeni statut inkorporirane odrednice o samokandidovanju, tajnom glasanju i više kandidata, što se - i pored toga što je predloženi statut dva autora bio logički povezana, kompaktna i zaokružena pravno-organizaciona demokratska  cjelina i samo tako,  u „neokrnjenom“ obliku, mogao proizvesti one rezultate koji su mu bili namijenjeni na demokratizaciji partije - pozitivno odrazilo na ukidanje monopola kojeg je do tada imao vrh partije prilikom izbora, kako opštinskih rukovodstava, tako i kandidata za GO i poslanike, kao i odbornika u Skupštini opštine. Štoviše, nikad potom (bar kada se tiče iskustva podgoričkog odbora), primjenom tajnog glasanja, nije izabran ni jedan kandidat koji je dolazio kao prijedlog vrha partije/partijske elite, pa ih je to naćeralo na odustajanje od te autokratske prakse.

Sagledavajući ova iskustva smatramo, da je tada prihvaćen ponuđeni  koncept partijskog ustrojstva, izbjegao bi se nedavni rascjep u Socijaldemokratskoj partiji, što bi trebala biti opomena i „uput“ za razmišljanje  rukovodstvima partija koje danas egzistiraju  na političkoj sceni, jer u svima njima postoji frakcijsko djelovanje i borbe, čije se egzistiranje pokušava vješto prikriti, o čemu najbolje śedoče brojni rascjepi u partijama koje djeluju u Crnoj Gori (iz podijeljenog DPS je iznjedrena Socijalistička narodna partija (SNP) iz koje je, u više rascjepa, formirano nekoliko stranaka: Narodna socijalistička partija CG, Demokrate CG i Demokratska narodna partija CG, a od Narodne stranke (NS) takođe su nastale nekolike stranke a najveća od njih je Demokratski front (DF) iz kojeg su, takođe, nastale neke manje stranke). Elem, konstituisanjem partija na  principu izbora stranačkih organa koji će uvažavati „manjinsko mišljenje“ i dozvoliti njegovo organizaciono-pravno (statutarno) formalizovanje, sigurni smo, izbjegla bi se dosadašnja praksa njegovog gušenja ili marginalizacije, i doprinijelo toleranciji, uspostavljanju kulture dijaloga, izdizanju opšte  političke kulture na veći nivo, a samim tim i partijskoj demokratizaciji, čime bi i problem partitokratije bio sveden na mnogo manju mjeru. Jer bi  se, u tom slučaju, veliki broj članova i samih građana uključio u tako demokratski organizovanu „političku utakmicu“, što bi determinisalo i pozitivne demokratske promjene u društvu, pa i u samom izbornom sistemu. 

Dva navedena primjera pokazuju da, neovisno od društvenog uređenja, bilo da se radi  jednopartijskom totalitarnom jednoumlju, ili višepartijskom tranzicionom višeglasnom „mito(log)umlju“, postoje, i uvijek će postojati, pojedinci ili grupe  slobodnih ljudi, demokratski  orjentisanih i spremnih da se  bez straha, beskompromisno bore za ideale demokratije, prosperiteta i civilizacijskih vrijednosti ne mareći za to što će u toj borbi možda biti ugrožena i njihova i egzistencija njihovih porodica, što je u ovakvim društvima veoma značajno za samu opstojnost demokratije.

 

ZAKONIMA KOJI ŠIRE OSNOVE UKUPNE

DEMOKRATIJE OGRANIČITI PRENAGLAŠENI

 UTICAJ POLITIČKIH PARTIJA - PARTITOKRATIJE

 Polazeći od   dosad navedenog u ovom odjeljku, mišljenja smo da postoji potreba   da se pristupi širokim zakonskim promjenama (ne samo jednog ili dva zakonska akta striktno vezana za izbornu problematiku, već i onih koji šire osnove ukupne drštvene demokratije), koje će, na izvjestan način ograničiti (jer je iluzija da je to moguće u potpunosti učiniti), prenaglašeni uticaj političkih partija i njihovih elita na društveni život. U tom kontekstu, prioritetno je pristupiti izmjenama Zakona o izboru odbornika i poslanika, u kojem bi se implementirale odredbe modifikovanog proporcionalnog izbornog sistema  sa „otvorenim listama kandidata“ i preferencijalnim načinom glasanja, što je u svakom slučaju potrebno, jer je to jedna od „prolaznih stanica“ na putu uspostavljanja istinskih demokratskih izbora. Ali isto tako je potrebno razmotriti mogućnost za ugradnju instituta kojih smo se u analizi dotakli (cenzusa, kumulacije funkcija – poslanika i odbornika...), jer će bez njih ta „polazna stanica“ biti poluprazna.   Time bi se, donekle, izbjegla dosadašnja praksa nemogućnosti uticaja birača na raspored poslanika ili odbornika na listama, a istovremeno zadržao  princip koji  predviđa proporcionalni sistem - glasanja za partijsku listu, čime bi se uveo demokratskiji  princip koji će omogućiti građaninu da davanjem glasa konkretnom kandidatu relativno (zašto ne i apsolutno viđećemo niže u tekstu) utiče na izbor određenog kandidata u zakonodavnoj vlasti, što je sadašnjim zakonskim rješenjima onemogućeno. Aktuelni način izbora, kojim se, de fakto, biraju partije, daje im ogromnu društvenu moć, koja je jedan od uzročnika partitokratskog načina vladanja. Iako je svaka promjena, koja ograničava tu moć,  uvodeći partijski uticaj u „vode“ zakonskog i demokratskog djelovanja, dobro došla, upozoravamo da samom izmjenom zakonodavstva u ovom pravcu neće biti, kao što je već kazano, i otklonjeni svi problemi izbornog procesa.  Posebno ne onaj,  veoma značajan za njegovu demokratsku sveukupnost, vezan za (ne)mogućnost građanina da aktivno participira u odlukama partije čiji politički program podržava, pa samim tim  ni u odlukama o formiranju partijskih lista – predlaganje i izbor  kandidata - preko kojih bi trebao ostvarivati svoje interese u određenom predstavničkom tijelu i biti aktivni sudionik političkog života. Jer se ta veoma krhka veza građana sa političkim predstavnicima i partijama (koja je karakteristična za sve  partije ovdašnje crnogorske političke scene), iskazana preko predstavljanja izbornih programa na partijskim predizbornim promotivnim skupovima, koji pritom nijesu u funkciji aktivnog uključivanja svojih članova i glasača u predlaganju i donošenju bilo kakvih odluka, već izrazito posmatračku i podržavalačku, prekida onog trenutka kada se izbori završe i kada partija ostvari svoj osnovni cilj – parlamentarni status. Tada se partije i njihovi parlamentarni predstavnici  otuđuju od svojeg biračkog tijela i postaju zastupnici samo svojih partijskih i ličnih interesa. Tako da neposredna komunikacija između građana, kao pasivnih posmatrača i njihovih već izabranih predstavnika, na nepotpun način  živi i funkcioniše samo za vrijeme predizborne aktivnosti, odnosno od izbora do izbora.

 

                                                                                             Nastaviće se



0 Komentara

Ostavite komentar

• Redakcija zadržava puno pravo izbora komentara koji će biti objavljeni. • Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi, kao i netolerancija svake vrste neće biti objavljeni. • Prilikom pisanje komentara vodite računa o pravopisnim i gramatičkim pravilima. • Nije dozvoljeno pisanje komentara isključivo velikim slovima niti promovisanje drugih sajtova putem linkova. • Komentari u kojima nam skrećete na slovne, tehničke i druge propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali ih možete uputiti redakciji na kontakt stranici portala. • Komentare i sugestije u vezi sa uređivačkom politikom ne objavljujemo, kao i komentare koji sadrže optužbe protiv drugih osoba. • Objavljeni komentari predstavljaju privatno mišljenje autora komentara, i nisu stavovi redakcije portala. • Nijesu dozvoljeni komentari koji vrijedjaju dostojanstvo Crne Gore,nacionalnu ,rodnu i vjersku ravnopravnost ili podstice mrznja prema LGBT poulaciji.