SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (18)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
Piše: Milorad Minjo Ražnatović
UTICAJ IZBORNOG SISTEMA NA
PARTITOKRATSKI NAČIN VLADANJA
NEPOŠTOVANJE DEMOKRATSKIH STANDARDA
I NEIZGRAĐENOST INSTITUCIJA UZROK
DEFORMACIJA I U SFERI IZBORNOG SISTEMA
Predmetni izborni sistem je u Crnoj Gori inkorporiran na početku uvođenja
parlamentarizma, kao najpogodnije
rješenje za države koje nijesu imale
iskustva sa višepartizmom, da bi u parlamentarni život uveo i male političke
partije, ili društvene grupacije
raznorodnog interesnog profila, što je u većinskom sistemu neostvarljivo. Tu
funkciju je, u ovako brojčano malim državama kao što je Crna Gora, bilo moguće
ostvariti, jedino pravilnom primjenom ovog
sistema, što podrazumijeva postojanje jedne izborne jedinice (za poslanike
država, a za odbornike opština), i neuvođenje izbornog cenzusa. U suprotnom on
će imati sve karakteristike većinskog izbornog sistema, za što imamo potvrdu u DPS (čitaj P.Bulatovićevom) izbornom inžinjeringu koji je upotrijebljen
na parlamentarnim izborima 1996. godine, kada je Crna Gora podijeljena na 14
izbornih jedinica i kada jedna stranka sa osvojenih gotovo 17000 glasova (koji
bi u normalnim situacijama, postojanja jedne izborne jedinice, nosili tri
poslanička mandata), nije ušla u parlament. No, u postojećem izbornom sistemu,
upravo ta druga, možda i primarna, funkcija, koja se odnosi na cenzus, nije do
kraja ispoštovana i zakonski normativno afirmisana, što je, po nama, u
suštinskom smislu mnogo veći demokratski nedostatak od „otvorenih izbornih
lista“. Ovo se ogleda u
demokratskoj nedosljednosti i društvenoj nepravednosti onih koji su kreirali
izborno zakonodavstvo, a to su partije neupitnog parlamentarnog statusa, jer se
određivanjem izbornog cenzusa onemogućava
najšire predstavljanje građana i njihovih raznorodnih interesa u
parlamentu, dajući na taj način primat najvećim strankama (eventualno se može
desiti da i manje stranke stečenog parlamentarnog statusa „ućare” mandat),
koje, po pravilu, prigrabe ono što im po ostvarenim rezultatima ne pripada,
odnosno raspolažu glasovima i mandatima partija i izbornih lista nedostignutog izbornog
cenzusa. Zato, ovim strankama odgovara postojeća zakonska odredba, i nerealno
je očekivati da će one biti pokretači izmjena tih zakonskih rješenja. Međutim,
začuđujuće je da analitičari izbornog sistema, nevladine organizacije koje se
bave njegovim unapređenjem, kao ni mediji ovaj zakonodavni segment nijesu ni
primijetili, a kamoli, analitički, naučno i stručno opservirali. Pored toga,
nedosljednost, neprincipijelnost, neracionalnost i partitokratska podsticajnost
je uočljiva u zakonskoj neregulaciji gomilanja funkcija, odnosno istovremenog
obavljanja i poslaničke i odborničke funkcije. U tom pogledu dr Goran Sekulović
u tekstu predstavljanja knjige Radivoja Brajovića „Sjećanja“, citirajući autorovu ocjenu da: „Partija (tadašnji SK, primjedba M.R.)
jeste imala kontrolu nad cijelim sistemom vlasti do sukoba sa Informbiroom i
Staljinom. Poslije se Jugoslavija i Crna Gora ubrzano oslobađaju
administrativnog upravljanja i kontrole Partije nad sistemom vlasti. I država i
Partija se demokratizuju...U predsjedništvo države po položaju ulaze
predsjednici Skupštine i Saveza komunista Crne Gore, a kasnije, da bi izbjegli kumulaciju funkcija u državnim organima,
predsjednik Skupštine nije više član Predsjedništva države po položaju...Dakle,
radi se o međusobnoj saradnji a ne o narodbodavcima i izvršiocima“ -
primjećuje: „I sa ovim njegovim stavom se možemo u osnovi složiti, bez obzira
što je priroda jednopartijskog monopola, u krajnjem, zakonito morala biti
objektivna kočnica dalje demokratizacije socijalističkog samoupravljanja.
Složiti, dakle, svakako, tim prije što danas u demokratskom višepartizmu imamo
visok stepen prisutnosti u mnogim sferama društva negativnih strana
partitokratije, kao i sistemsku kumulaciju funkcija, koja gotovo nikome ne
’bode oči’ i koja je ’sveta krava’ i vlasti i opozicije.“[1]
Ne ulazeći u ocjene gospodina Brajovića o tadašnjoj društvenoj ulozi Saveza
komunista, jer smo naš stav o tome već prethodno iznijeli, potrebno je kazati
da se ovoj konstataciji Sekulovića nema mnogo toga dodati, osim pojašnjenja da
se na ovaj način, kumulacijom poslaničko/odborničkih funkcija kumulira partijska i lična moć, koja u gotovo svim
opštinama u državi (osim Podgorice), postaje jača od legalnih i legitimnih
opštinskih organa. Tako prelivena moć sa državnog parlamenta na nivo opštine,
manifestuje stvaranjem superiornih partijsko-oligarhijskih grupa koje institucionalno
i vaninstitucionalno, zloupotrebljavaju uzurpiranu moć u ime i za račun
partije, kao i u svrhu svojih ličnih interesa. Posebno to dolazi do izražaja
ukoliko ovakvih slučajeva ima i u poziciji i u opoziciji, jer se tada zbog
nekih kompromisa koje je „nužno“ napraviti na državnom nivou/parlamentu, moraju
ispunjavati i zahtjevi koji se (najčešće od strane opozicije) ispostavljaju
na lokalnom nivou, a koji nemaju baš
nikakvog uporišta u programskom i normativnom ustrojstvu opština, ali itekako
imaju u ostvarivanju partikularnih partijskih interesa, čime se na neki način
„zarobljavaju“ opštinski organi, koji postaju „taoci“ tih „viših interesa“. U
tom smislu bi suvislo bilo sugerisati stručnim timovima koji rade, ili će
raditi na reformi izbornog zakonodavstva, da uzmu u obzir i razmatranje oba
istaknuta segmenta i njihove negativne
strane, koja partitokratski način vladanja još
više učvršćuje, a demokratiju unazađuje.
U smislu gore istaknute rezerve prema tome da je proporcinalni
izborni sistem zatvorenih lista generator partitokratkog načina vladanja,
ističemo, da samim otklanjanjem navedenih slabosti, njime produkovanih, ne bi bio izbjegnut partitokratski uticaj na
razne sfere društvenog organizovanja. Jer, problem nije situiran samo u modelu
izbornog sistema, već je on „uzrok po sebi“, a on izvire iz same biti
tranzicionih društava, kao neslobodnih i nedemokratskih. Društava, koja bez iole demokratske tradicije, omogućavaju
„prenešeni“ (iz ranijeg sistema) partijsko-politički monopol vladajućih
struktura, čije su političke elite izuzetno „maštovite i kreativne“ u pronalaženju
mehanizama za svoje apsolutističko vladanje, iz čega izviru sva nedemokratska
„zla“ koja se ispoljavaju u vidu neizgrađenosti institucija, manipulacija,
nedosljednosti, nepoštovanja demokratskih standarda i deformacija u gotovo svim
sverama društvenog bivstvovanja, pa tako i u sferi izbornog sistema. Da je to
tako možemo se uvjeriti iz činjenice da i u društvima duge demokratske
tradicije i razvijene političke kulture, imamo primjera da bivstvuje isti tip
izbornog sistema (zapravo taj sistem je od njih preuzet zbog pozitivnih
iskustava), pa kao rezultat toga nemamo pritužbe da se njime obezvrjeđuje
princip neposrednosti izbora, niti da produkuje partitokratsku državu, odnosno
državu sa prenaglašenom ulogom stranaka i njihovih elita na društvena -
ekonomska, kulturna i medijska kretanja, a posebno na izbor sudske vlasti,
što karakteriše tranziciona društva,
osobito, kako smo to već istakli, u ranoj fazi tranzicije. Zbog toga treba biti
jako obazriv pri traženju uzroka nastanka partitokratskog načina vladanja,
analizirajući pritom po dubini i širini sve moguće negativne pojave koje utiču
na ovakvo stanje, upoređujući ih sa iskustvima ostalih tranzicionih društava kao
i sa onim u savremenim demokratskim društvima u kojima je na snazi isti izborni
sistem, jer nas jednostranost i površnost pristupa može odvesti na sasvim
pogrešnu stranu. Tek po detaljno obavljenim analizama treba uspostaviti pravu
„dijagnozu“ i pristupiti „kurativi“ koja će se odvijati putem demokratskih
rješenja inkorporiranih u zakonodavstvo određene države, proizvodeći
pritom „ljekovito“ dejstvo na
otklanjanje partitokratskog načina vladanja, a samim tim i na ograničavanje
negativnih društvenih pojava, što bi dovelo do ubrzavanja procesa demokratske
tranzicije u državama u kojima taj proces još nije završen, a kojima pripada i
Crna Gora.
Povodom ovdašnjih zahtjeva pojedinih nevladinih
organizacija i „stručnjaka“ za izborne sisteme, za preuređenje aktuelnog
proporcionalnog sistema i uvođenja „otvorenih kandidatskih lista“, što se u
javnosti plasira kao neko novo i originalno „otkriće“, treba se priśetiti
davnih devedesetih godina i profesora Univerziteta Crne Gore dr Veselina
Pavićevića, stručnjaka za izborne sisteme, koji je odmah po uspostavljanju
proporcionalnog sistema u Crnoj Gori, predlagao i istrajavao na modelu
modifikovanog proporcionalnog sistema sa „otvorenim listama“ i glasanjem za
kandidata/te na listi, čime bi bila podržana i sama lista i pravljen redosljed
kandidata na njoj, što je odbačeno od svih parlamentarnih subjekata ondašnje
političke scene (najveći dio njih čini i današnji politički milje), jer nijesu
bili voljni da svoju kontrolnu funkciju – izbora poslanika i odbornika,
prepuste onima kojima to pripada, građanima! Međutim, da bi imali potpunu sliku
o pokušajima demokratizacije i demonopolizacije partijskog uticaja, posmatrano
sa aspekta izbornih pravila, ovdašnju
javnost treba podśetiti i na prve pokušaje načinjene još u
Socijalističkoj Crnoj Gori na departizaciji i slabljenju uticaja političkih
elita koje se tada odvijalo u okviru
Saveza Socijalističke Omladine Crne Gore (SSO). Naime, tadašnje rukovodstvo
oličeno u predśedniku SSO Svetozaru Maroviću i sekretaru predśedništva (autoru
ove studije), je, daleke 1983. godine, preduzelo niz „radikalnih“
organizaciono-izbornih poteza koji su trebali, jedan „šablonizirani“ način društveno političke organizovanosti,
koji je bio „kopija“ ostalih društveno-političkih
organizacija u tadašnjem sistemu, i nije odražavao potrebe, htjenja, zahtjeve i
specifičnosti mladih, izvesti iz te „učmalosti“ i konvencionalnosti, te shodno
tome primjeriti organizacionu strukturu
i način djelovanja senzibilitetu mladih, odnosno njihovim prirodnim osobinama
koje se ogledaju u slobodi izbora i djelovanja, energičnosti, kreativnosti i
preduzimljivosti. U tom smislu, posebna pažnja je bila usmjerena na pokušaju
motivisanja mladih da, spoznajom svoje društvene uloge i promjenom svijesti u
tom pogledu, primjere i svoj odnos prema društvenim zbivanjima, transformišući
se tako iz objekta izvršavanja odluka rukovodstva, u aktivan subjekt učesnika u
donošenju odluka. Na tom fonu, približavanja partijskih organa članstvu i
njihovom neposrednom učešću u kreiranju
zaključaka, odluka i programskih aktivnosti, je i tadašnje „izvođenje“ Predśedništva
SSO iz zatvorenog prostora, širem članstvu nedostupnih/„mističnih“ kabineta (u
tadašnje śedište se moralo doći uz najavu koja bi bila proslijeđena prijavnici,
pa nakon toga uz legitimisanje doći do rukovodstva), na otvoreno, odnosno na
tada i sada omiljeno sastajalište mladih - Podgoričke Skaline, uz poziv svim
zainteresovanim da dođu i uzmu aktivno učešće u raspravi i donošenju
zaključaka. A, teme su, sa stanovišta ondašnjih ukupnih društvenih prilika,
bile veoma aktuelne (nije bilo riječi samo o omladinskim problemima). Neke od
njih čak i iritantne za rukovodstvo CKSKCG, jer im je bilo neprihvatljivo razmatranje i iznošenje u najširu javnost tema
koje su se do tada razmatrane u najužim krugovima društveno-političkih
organizacija i koje su na neki način imale „oznaku“ tajnosti. Pored toga, u izborna pravila, za te dvije godine mandata,
uvedena je obaveznost tajnog izbora i više kandidata za organe ove
društveno-političke organizacije, što je sa aspekta tog vremena bilo
nepojmljivo. U tom periodu predśednik SSOCG je u drugom mandatu (samo jednu
godinu je trajao mandat predśednika) biran između dva kandidata, a sekretar
(godina + godinu je bio mandat) je biran između četiri kandidata. Pored toga
opredjeljenje, koje je pretočeno i u odluku, bilo je da funkcioneri SSOCG, na
profesionalnom radu u Republičkoj konferenciji, ne mogu rješavati stambena
pitanja (što je bilo uobičajeno pravilo prije, ali i poslije isteka mandata ove
garniture) i da imaju obavezu poslije odrađenog mandata da se vrate u preduzeće
ili instituciju iz koje su došli, što je odudaralo od dotadašnje prakse.
Takođe, pisana komunikacija sa
predśedništvima opštinskih konferencija na nivou Republike su se
odvijala na jedan novi način, prilagođen rječniku mladih i njihovoj izražajnoj
korespondenciji. Sve navedeno je u široj javnosti imalo, generalno, dobar
odjek, a u samom CKSKCG prolazilo sa sporadičnim kritikama, ili pozivima na „benigan“
razgovor (predśednika i sekretara SSO), koji se obavljao sa njihovim visokim
funkcionerima (sam poziv je bio upozoravajući jer je stavljao do znanja ko je
„gazda u kući“). Sva ova „trpeljivost“ od strane SK je funkcionisala do
trenutaka kada su navedena iskustva sistematizovana
i pretočena u jedan političko - programski dokument pod nazivom „Raskinimo s izbornim prevarama ili kako
izabrati najbolje“, koji je usvojen na Predśedništvu SSO i kao podlistak, u
ljeto 1984. godine objavljen u Omladinskom
pokretu, listu SSOCG, a čiji su autori bili S.Marović (tada bio član
predśedništva) i autor ove studije, kao sekretar Predśedništva. Taj materijal
je bila „kap koja je prelila čašu“, tako da je „dočekan na nož“ od strane SK
kome nikako nije odgovaralo (iako je on tretirao omladinsko organizaciono i
izborno ustrojstvo) niti naslov, a još manje sadržaj teksta kojim se implicira otklon od dotadašnje prakse i moguće talasanje
političke scene, jer su takva rješenja prijetila da se preliju i na ostale
političke subjekte sa zahtjevom za radikalniju demokratizaciju, a u tom smislu
i demonopolizaciji uloge SK u društvu,
posebno one monopolske koju je imao u kreiranju kadrova na svim nivoima pa i u
omladinskoj organizaciji, preko kojih je ostvarivao i svoje interese. Upravo
preko takvih kadrova/pojedinaca, dobro instruiranih od strane SK, kao i
određenih konzervativnih grupa u SSO, kojim je „daljinski“, iz Beograda,
„upravljao“ tadašnji sekretar Predśedništva SSO Jugoslavije (P. Bulatović), su
se odvijali besomučni napadi i etiketiranja autora materijala, da bi sve
kulminiralo na proširenoj śednici Predśedništva, kada je, poslije grubih i
neutemeljenih napada od strane istih ovih grupa i pojedinaca, ostavku, na
mjesto člana Predśedništva, podnio gospodin Marović, a potom smijenjen i sekretar Predśedništva./Sa aspekta
tadašnjeg funkcionisanja sistema i monopolske uloge koju je SK imao u vođenju kadrovske politike na svim
nivoima društvenog organizovanja, javnosti može biti interesantna smjena
tadašnjeg sekretara Predśedništva SSO. Naime, poslije dobijenih instrukcija da
autori „spornog“ dokumenta moraju biti smijenjeni sa funkcija koje su obavljali,
predśednik SSO je stavio na glasnje prijedlog o razrješenju sekretara
Predśedništva. Poslije glasanja ispostavilo se da prijedlog nema većinu.
Naprotiv. Međutim, to nije pokolebalo predśednika pa je ponovo isti prijedlog
stavio na glasanje, koji opet nije dobio većinu. Ta njegova upornost, na
ispunjavanju zadatka SK, trajala je sve do trenutka kada je sekretar koji je trebao biti
smijenjen, uviđajući besmisao svega toga i jasnu namjeru da bi se ovo
ponavljanje moglo oteći u nedogled, zamolio čalanove Predśedništva da glasaju
za njegovu smjenu, s obzirom da on sam nije šćeo podnijeti ostavku, jer je smatrao da nije
napravio ništa što bi bilo kompromitujuće niti za SSO, niti za Socijalističku
Crnu Goru i njenu demokratiju, a podnošenjem ostavke bi priznao „krivicu“.
Poslije te intervencije je, tek u petom krugu, razriješen dužnosti sekretar
Predśedništva./ Tako se završila „odiseja“ jedne, rekli bi,
demokratske inicijative, koja je bila i nagovještaj nekih drugačijih društveno-političkih
odnosa, čak bila na tragu uvođenja višepartizma, što je sa tadašnjeg aspekta
doživljaja politike bilo nemoguće
„progutati“. Nažalost, jedan od aktera ovog demokratskog procesa,
uvođenjem višestranačkog sistema, nije pokazao demokratsku kondiciju da istraje
na proklamovanim principima koje je i sam zagovarao, iako je bio ideolog i
visoki funkcioner u DPS (član Izvršnog odbora i Predśedništva, te potpredśednik
partije) i sa tih funkcija mogao znatno uticati na implementaciji tih
demokratskih principa, već je politički lutao, razotkrivajući, sa jedne strane,
i svoje autokratsko lice (izraženo u „čistkama“ koje su se desile u Opštinskom
komitetu SK Bara devedesetih godina prošlog vijeka), a sa druge, u retoričkoj
ravni, izigravajući avangardnog demokratu u redovima svoje partije, ne
usuđujući se pritom da izađe iz šinjela partitokratskog načina vladanja i
partikularnih DPS interesa.
Nastaviće se
[1]
Dr Goran Sekulović, „Sjećanja o budućnosti“, Glasnik penzionera Crne Gore, broj 16, septembar 2019. godine,
strana 6 i 7.
2 Komentara
EyRNbzbxt Postavljeno 28-07-2023 13:45:22
priligy pills Evidence suggests that hesperidin may also help prevent some forms of cancer, including androgen dependent prostate cancer and breast cancer, by inhibiting cancer cell proliferation 3
Odgovori ⇾floache Postavljeno 12-05-2023 12:41:06
Also you need to drink plenty of water canadian propecia
Odgovori ⇾