SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (15)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
UTICAJ DIPLOMATOKRATSKE
MOĆI NA ODRŽAVANJE PARTITOKRATSKE SVIJESTI I PODSTICANJE TEOKRATIJE
Prethodno opisan nejednak pristup i višestruki aršini briselske i
američke administracije/birokratije koji
su se na unutrašnjem političkom planu konkretizovani preko njihovih
diplomatskih predstavnika u Crnoj Gori,
jako su uočljivi kada se uporedi njihov odnos prema istim pitanjima
društava u tranziciji našeg regiona, posebno sa kandidatima za članstvo u EU/Srbijom, tako da nivo političkog pritiska na ispunjavanju evropskih standarda zavisi od
toga koji su im interesi prioritetni u pojedinoj od tih država. To licemjerje je prisutno gotovo u svim
oblastima koje su u fokusu pregovaranja za ulazak u EU, ali ćemo ga
najslikovitije dočarati na primjeru medijskih sloboda, upoređujući odnos
međunarodnih predstavnika prema medijima u Crnoj Gori (koji smo već opisali),
sa onim u Vučićevoj Srbiji, đe je prisutna potpuna kontrola (zarobljenost)
gotovo cjelokupne medijske zajednice od
strane njega i njegove stranke, a da to, gotovo (doskora) nije imalo nikakvog
odjeka u EU institucijama i administraciji SAD, već su nonšalantno prelazili
preko tog pitanja, kao i preko drugih veoma značajnih pitanja uklučenih u
korpus ljudskih prava i sloboda, samo da
bi se izdejstvovao neki dogovor vezan za rješavanje, onog, mnogo težeg,
kosovskog problema. Upravo zbog ovoga
problema, ne samo da se Vučiću i zvaničnoj Srbiji gleda kroz prste kada je u
pitanju kršenje navedenih prava i sloboda, već se tolerišu: neskrivena saradnja i podrška
Rusiji pružana politici koja je suprotna EU opredjeljenjima (iako su kandidati
za članstvo); podrška Dodiku na urušavanju Dejtonskog sporazuma i ukupno
BiH; prikrivene, ali i ne potpuno
sakrivene, teritorijalne pretenzije prema suśednim zemljama (Crnoj Gori, Bosni
i Hercegovini, Makedoniji, pa i Hrvatskoj); negiranje mnogih ratnih zločina
koje su počinile srpske vojne i paravojne formacije u Bosni i Hercegovini,
Hrvatskoj i na Kosovu, te genocida u Srebrenici 1995 godine; sveopšta - državna,
prosvjetna, „naučna“, vjerska ... rehabilitacija fašističkih pokreta i
pojedinaca koji su bili na njihovom čelu
i izvršili najstravičnije zločine u Drugom svjetskom ratu, kao i
osuđenih ratnih zločinaca od strane Haškog suda iz rata u BIH; intenzivno,
nekontrolisano i prekomjerno naoružavanje vojske (sa stanovišta borbenog
potencijala balkanskih zemalja), koje zlosluti izazivanju nekog budućeg ratnog
sukoba i osvajanju teritorija za koje su uvijek smatrali njihovim, čime je ona
(Srbija) postala najveći remetilački i
destabilizirajući faktor, te prijetnja miru i bezbijednosti u regionu i šire;
puzeća i sve vidljivija teokratizacija društva koja je oličena u sve većem
uticaju Srpske pravoslavne crkve (koja je pod jakim uticajem Ruske Crkve) na
donošenje konkretnih državnih i političkih odluka, te njenog političkog
djelovanja u suśednim zemljama, posebno u Crnoj Gori đe ima jako uporište, sa
ciljem podčinjavanja državnih crkvenim interesima. Na ovaj način međunarodna
zajednica, tačnije EU i Amerika, svjesno ili nesvjesno, uvlači sebe u antievropske,
antidemokratske i bezbjedonosno opasne planove Srbije, šaljući ostalim zemljama
kandidatima jednu veoma lošu/pesimističku poruku. Još veći paradoks što je - i
pored ovako izraženog antievropskog ponašanja, koje se na najočigledniji način
ispoljilo u vrijeme pandemijske krize izazvane korona virusom, kada je
predśednik Srbije Vučić sa oduševljenjem dočekao na aerodrom „bratsku“ pomoć
Kine, a o višedecenijskoj pomoći EU, koja je neuporedivo najveća u odnosu na
sve ostale države, ni riječi nije izgovorio, već je, koristeći početno
nesnalaženje u slučaju dostave vakcina, sa podsmijehom i cinizmom govorio o
njenoj organizovanosti i efikasnosti - kao nagrada za „posvećenu implementaciju
evropskih standarda“, jedno vrijeme kod EU administracije egzistirao je prijedlog
o „paket aranžmanu“, odnosno o zajedničkom prijemu Crne Gore i Srbije u njeno
članstvo, čime i danas pojedini krugovi briselske administracije operišu.
Sasvim je sigurno da im navedeno, unutrašnje autokratsko i vanjsko hegemonističko
političko ponašanje, te očigledno antievropsko djelovanje, ne bi bila smetnja
na ubrzavanju budućeg puta evropskih integracija, ukoliko bi se našlo
kompromisno rješenje sa Kosovom, pod uslovom da EU bude spremna na proširenje.
No, kako EU nije jedinstvena oko proširenja i prijema novih članica, posebno
posmatrajući to sa aspekta skepse i najnovijeg prijedloga francuskog
predśednika Sarkozia, Srbiji se omogućava, da kroz inicijativu „Otvoreni
Balkan“ čiji su inicijatori - koja pritom nije zasnovana na standardima i vrijednostima
EU (niti ekonomskim, niti pravnim, niti političkim, niti sa aspekta
bezbjednosti hrane, niti sa aspekta protoka šverca duvana i opojnih droga ...)
- uz pritisak dijela evropskih i
američkih zvaničnika, uvuče i one balkanske države izvan EU koje ne podržavaju tu inicijativu, i tako
uspori ili zaustavi integracione procese - što je posebno neprihvatljivo sa
stanovišta Crne Gore koja je daleko ispred svih kandidata u procesu evropskih integracija. Na ovaj način
se daju „odriješene ruke“ Srbiji na
stvaranju pretpostavki za ostvarenje
svoje političke, vazdakadnje, ideje stvaranja „srpskog sveta“, pokušavajući
tako i Crnu Goru povući sa sobom u tamne vilajete „sveslovenskog svijeta“ sa
Rusijom na čelu. Polazeći od navedenog,
sasvim je sigurno, da članice EU ne bi mnogo pogodila ni činjenica ponovnog,
nasilnog, prisajedinjenja Crne Gore Srbiji, kao što ih to nije pogodila ni 1918. godine. Naprotiv.
No, nije ovo prvi put da neprincipijelan, nejednak i ciničan odnos iskazuje međunarodna
zajednica prema pojedinim balkanskim državama. On je manifestovan i onomad,
kada je ista ta međunarodna zajednica na čelu sa EU i Amerikom, povodom agresije
na Bosnu i Hercegovinu, zabranila vojnim snagama BIH uvoz oružja, iako je znala da je na srpskoj
strani u tom ratu bila JNA sa svojim moćnim naoružanjem, a da se vojska
suverene države BIH za očuvanje svoje nezavisnosti borila, gotovo goloruka,
onemogućivajući im tako odbranu napadnute
domovine. I to nije sve. Isti odnos iskazan i onda kada je BIH vojska na čelu
sa Atifom Dudakovićem, i pored oskudnog naoružanja, došla u predgrađa Banja
Luke, da bi je tu zaustavila američka administracija, sprječavajući tako
izvjesno vrtanje ovog grada u okrilje BIH države. Da je tada dozvoljeno
vraćanje ovog grada i šireg područja oko njega u sastav BIH, ne bi ni Dejtonski
sporazum izgledao ovako. Ne bi se formirala jedna potpuno nefunkcionalna
država, koja i poslije 25 godina svoga života tapka u mjestu u nemogućnosti da
pokrene bilo kakve reforme i demokratske. I, ne bi velikosrpski genocidni
projekat bio nagrađen „državom u državi“ – takozvanom Republikom Srpskom, koja
je danas najveći remetilački faktor i opasnost po mir ne samo BIH, već i šire
na Balkanu. Dok je, s druge strane, predśednik
Śrbije Milošević, koji je bio glavni uzročnik rata u tadašnjoj Jugoslaviji, za
vrijeme agresije na BIH, od strane EU i Amerike, tretiran kao „garant mira u
regionu“. Paradoks do paradoksa, cinizam do cinizma!!!
O nesposobnosti EU da upravlja
krizom i, s jedne strane, „prepozna“ namjere država kandidata vezano za njihov
iskren odnos prema EU integracijama i civilizacijskim vrijednostima zasnovanim
na antifašizmu i demokratiji prozapadnog tipa, a s druge strane da detektuje retrogradne
- anticivilizacijske procese prisutne u zemljama kandidatima kao što je slučaj
sa Srbijom, i u odnosu na te činjenice
se, u skladu sa demokratskim principima i „proklamovanim evropskim
vrijednostima“ nedvosmisleno odredi u smislu nagrada i kazni, govori i srpski
istoričar dr Milivoje Bešlin, koji u intervjuu Dnevnom listu Pobjeda naglašava: „Evropska unija ne
zna šta će sama sa sobom, a o Zapadnom Balkanu nema nameru ozbiljno da
razmišlja. Covid kriza i neuspešna vakcinacija pokazali su u kojoj meri je EU,
ovakva kako je sklopljena, jednom nedovršeni i, nažalost, sve manje privlačan
projekat. Nacionalni egoizam nefunkcionalnost, okoštali birokratizam, odsustvo
bilo kakve vizije, gaženje svakog pokušaja solidarnosti, bacanje pod noge svega
što je nekada proklamovano kao ’evropske
vrednosti’, najzad, sve rasprostranjenija korupcija, autoritarizam, rasizam,
nacionalizam i fašizam u porastu...“ I dalje „Orbanova žilet žica, Makronova
sramna islamofobija i prezir prema siromašnima ili nama sa ’periferije’, ksenofobija i mizoginija
Kačinskog, najzad, spremnost dela nemačkog establišmenta da trguje sa ruskim
režimom i po cenu evropskih i demokratskih principa... Sve su to pojave koje
odlikuju današnju Evropsku uniju i one su se u punoj meri pokazale tokom
posljednje krize u vezi korona virusa. Svaka kriza brzo pokaže nedostatke
jednog sistema. A kako je govorio čuveni šef jugoslovenske diplomatije Marko
Nikezić: Nema dobrih sistema sa lošim rezultatima. EU se pokazala nesposobnom da deluje u krizama i da ih
rešava. Nedovršenost nadnacionalne strukture i nemogućnost da se deluje u
suverenim okvirima, jer je deo suverenosti prenet na Uniju koja je do pola
završena, kreiralo je sistem koji ne može da se snađe u krizi i uglavnom
se bavi sam sobom. Nemojte zaboraviti i
poražavajući personalni sastav evropskih institucija. Tu se izlučuje sav
iskompromitovan i isluženi kadar iz nacionalnih vlada. Svako ko je balast zbog
svoje nesposobnosti u nacionalnoj administraciji, a ima nekakve partijsko – političke ’zasluge’, biva poslat
u Brisel da ne smeta na nacionalnom nivou. Tako smo u sedištu Unije dobili
reprezentaciju retkih mediokriteta. Nedavni ponižavajući i nezabeleženi fijasko
posete šefa evropske diplomatije Moskvi, u kome je Lavrov metaforički isekao na
komade Borelja, možda je najbolji dokaz tužnog stanja u kome se EU nalazi. U
takvim okolnostima bilo bi iluzorno očekivati da se bave Crnom Gorom. Ukratko,
niti znaju što se ovde dešava, niti ih to zanima. Prezir i nezainteresovanost
su možda najprecizniji termini. Da nije tako, ne bi sa takvim mirom čak i sa
naklonošću posmatrali ruskosrpski hibridni rat protiv Crne Gore. Vučić je
razumeo rasulo i nesposobnost Unije i on im se neskriveno ruga, vuče ih za nos
i izaziva ih, a oni ga sve upornije podržavaju“.[1]
Ovako nejednako i licemjerno ponašanje evropskih i američkih zvaničnika,
i mnogi politički analitičari iz zemalja
regiona, Evrope i Amerike, tumače kao namjerno usporavanje crnogorskog
integracionog puta, ne samo da bi je
sustigla Srbija, već i oni koji nijesu započeli pregovore, ili još
uvijek čekaju status kandidata, a postoje i „radikalnije“ eksplikacije koje
govore o tome da se radi o zaustavljanju ukupnog integracionog procesa, zbog
unutrašnjih problema Evropske unije i nespremnosti briselske administracije za
dalje proširenje, što dodatno potvrđuje naše gore istaknute stavove.
U kontekstu te priče i naših izrečenih tvrdnji o licemjernosti i
dvostrukim aršinima međunarodne – evropske i američke zvanične politike, navešćemo mišljenje uglednog profesora
beogradskog Univerziteta dr Žarka Koraća, koji u intervjuu dnevnom listu Pobjeda, na pitanje o „uzbunjivaču“ koji je razotkrio aferu
trgovine oružjem i odležao tri mjeseca u kućnom pritvoru, a da „Zapad nikada
javno nije otvorio to pitanje“, iako „u Beograd redovno dolaze zapadne
diplomate, izaslanici EU, koji svojim ćutanjem pokazuju da mnogo ne haju za to
što je jedan čovjek tako dugo držan u kućnom pritvoru“, između ostalog kaže :
„Ne zaboravite da je nakon
Dejtona u Beograd dolazio veliki broj senatora i kongresmena, koji su
Miloševića nazivali stubom stabilnosti Balkana. I, šta se dogodilo nekoliko
godina kasnije? Protiv Miloševića je podignuta
haška optužnica, iako je on bio isti i te 1995. i 1999. Zapad je u tom
smislu veoma ciničan: ako u regionu pronađe političara sa kojim u datom
trenutku može da razgovara i pregovara, sklon je da na neke stvari privremeno
zažmuri. I obrnuto: 2006. Crna Gora nije imala podršku Evrope da raspiše
referendum o nezavisnosti, ali je Podgorica ušla u rizik i – dobila.“[2]
Selektivno, pristrasno, neevropsko i u ne malom broju slučajeva
nezakonsko ophođenje diplomatskih predstavnika, i njihove intervencije,
direktne, ili indirektne, preko „grantovskih“ NVO i pojedinih privatnih
medijskih kuća, kako na oblast dnevne politike, tako i na pravosuđe, medijsku
zajednicu i mnoge druge oblasti (kada njihovom interesu odgovaraju pojedini
procesi koje vode navedeni subjekti zdušno ih podržavaju, dok iste takve
procese, u drugom slučaju, kada se njihovo „autorstvo“ pripisuje vladajućim
strukturama, a nijesu im po volji konkretna politička rješenja, kao što smo
viđeli u slučaju RTCG i prethodne DPS vlasti, osporavaju – direktno ili
indirektno, opet preko svojih trambanata), kao i na širem regionalnom planu u
smislu favorizovanja jednih na štetu
drugih država (što je primjenjivo samo u ovim balkanskim društavima nedovršene tranzicije),
još više podstiče partitokratsku i teokratsku svijest, te nezakonito ponašanje.
Sve ovo nas navodi na zaključak, da u
društvima kandidatima za EU nije prisutan samo problem partitokratije, već,
nalik njoj, i problem „diplomatokratije“ (neprimjeren pritisak i miješanje
diplomatskih predstavništava u konkretna politička i društvena zbivanja), što
može sugerisati da međunarodna zajednica tranziciona društva doživljava kao
„svoj plijen“, koristeći se sredstvima „umivene evropske diktature“ da stavi do
znanja ko je „gazda u kući“, što je sve
ukupno ne manje opasna pojava za uspostavljanje pravne države, razvoj
demokratskih odnosa i uvođenje savremenih evropskih standarda i vrijednosti u
sve društvene pore, od pojave koju kao
osnovnu temu obrađujemo u analizi.
Nastaviće se
[1]
Dr Milivoje Bešlin, DPS se
konsolidovao i ostao stožer suverenističkih antifašističkih prozapadnih snaga
(intervju) – Dnevni list Pobjeda,
21.03.2021. godine, strana 8 i 9.
[2]
Prof. dr Žarko Korać, „Zapad gubi strpljene jer Vučić nema hrabrosti da
ispuni obećanja“, dnevni list Pobjeda,
22.12.2019., str. 8 i 9.
1 Komentara
mxthajx Postavljeno 17-07-2023 02:24:16
R NM Introduced 08 12 1992 Cosponsors 1 Committees Senate Banking, Housing, and Urban Affairs Latest Action Senate 08 12 1992 Read twice and referred to the Committee on Banking cheap cialis online canadian pharmacy Laboratory testing will often show atypical lymphocytes and eosinophilia, although these are not always present
Odgovori ⇾