Kostić: Ne postoji najbolji, još manje istorijski budžet, novo zaduživanje bi dodatno komplikovalo održivost javnih finansija

Ne postoji “najbolji” budžet, a još manje
“istorijski” i za to postoje jasni razlozi, ocijenio je ekonomski analitičar i
profesor na Fakultetu za menadžment u Herceg Novom, Vasilije Kostić,
govoreći o Prijedlogu Zakona o budžetu za 2022. godinu. Kaže da,
generalno, bez upuštanja u detalje, budžet odražava odsutstvo konzistentne
dugoročne strategije razvoja i da stoga budžet dominantno targetira
“popularne” ciljeve – ciljeve kratkoročnog karaktera sa naglašenom socijalnom i
potrošačkom dimenzijom.
Kostić napominje da je budžet prilično optimistično
projektovan i to samo po sebi nije mana, naravno, pod uslovom da se projekcije
i ostvare. Napominje da se ovako planirani rast ekonomije čini kao
vrlo ambiciozan, a nivo potrošnje temeljen na njemu znatan pa u tome, uz
program “Evropa sad”, prema njegovom mišljenju, leže glavni rizici po
budžet.
Napominje da je mali iznos budžeta planiran za
poljoprivredu, obrazovanje …
Kostić upozorava da bi svako novo zaduženje dodatno
komplikovalo održivost javnih finansija i naš ekonomski oporavak.
“Vaše direktno pitanje iziskuje i direktan odgovor.
Nešto kao “najbolji budžet “ ne postoji, a još manje “istorijski“. Za to
postoje dva krupna razloga. Prvi se ogleda u sljedećem: da bi zaista
postojao “najbolji budžet“ to bi značilo da postoje makar dvije potpuno
identične situacije u društveno – ekonomskom razvoju zemlje, što je samo po
sebi nonsens i apsolutno nemoguće. Jedino bi u takvoj situaciji bilo
moguće kvalifikovati jedan budžet boljim od drugog jer je društveno-istorijski
kontekst odlučujući i od suštinskog značaja: nešto je u jednim okolnostima
dobro, a to isto u drugim okolnostima ne valja. Istorijska distanca ili protok
vremena nam u tom smislu omogućuju uvid u tačne odgovore. Do tada je dobro
podsjetiti se da je budžet svojevrsni odraz našeg poimanja stvarnosti – dakle
neizbježno subjektivan izraz pa su takvi i kvalifikativi koje se uz njega
izriču kao što su:“najbolji“ storijski“ i slično”, jasan je Kostić.
Drugi krupan, manje apstraktan razlog, kako daje, se
ogleda u tome što je budžet plan pa se i ocjene o njegovom kvalitetu mogu dati
samo post festum – poslije isteka vremena za koji je taj plan pravljen – nikako
prije.
“U protivnom, brkamo formu i suštinu – brkamo plan
sa onim šta planom želimo da ostvarimo. Nije cilj planiranja plan već očekivani
rezultati i na osnovu ostvarenih ciljeva sudimo o planu. Plan je dakle
instrument za ostvarenje ciljeva. To je i budžet. Zato za plan odnosno budžet
prije njegovog izvršenja ne možemo dati bilo kakvu kvalitativno zasnovanu
ocjenu”, navodi sagovornik CdM-a.
Svako novo zaduženje bi dodatno
komplikovalo održivost javnih finansija
Kako ističe, sa aspekta manevarskih mogućnosti
u upravljanju javnim finansijama racionalno je ostaviti mogućnost da možete
reagovati odnosno zadužiti se, naročito ako smo upućeni na zaduživanje kao što
jesmo. To je dakle smisleno i svrsishodno.
“No, postavlja se pitanje zašto je određen tako
visok limit od 1,4 milijarde? Za jedan manji dio tog iznosa – do 500
miliona – dato objašnjenje je uvjerljivo i to kad se kaže da je za potrebe
finansiranja deficita ( podsjetimo se da je to iznos od 205 miliona) dok
je objašnjenje za stvaranja fiskalne rezerve za finansiranje nedostajućih
sredstava za 2023. godinu više nego diskutabilno, dakle neuvjerljivo. Po mom
mišljenju to prije ukazuje na moguće osiguranje od većeg deficita u ovoj
godini, što opet uopšte nije nerealna mogućnost pa je treba kriti ili pak
korišćenje istog obrasca iz prošle godine o zaduživanju za iznos koji će
se koristiti ne u budžetskoj godini nego narednoj. Nije novo da se stalno
zadužujemo pa to ne bi trebalo prećutati ni kao mogućnost. Naprotiv. Ukoliko je
bilo što od ovoga to treba tako i predstaviti. Ovako pobuđuje se sumnja što
utiče loše na povjerenje u odnosu na predlog budžeta, a ono je od suštinske
važnosti za njegovo ostvarenje”, ističe ekonomski analitičar.
Kada se govori o drugom mnogo većem dijelu u iznosu
od 900 miliona, Kostić kaže da je obrazloženje opet polovično uvjerljivo ( što
znači neuvjerljivo) “za otkup i/ili refinansiranje državnog duga” do naznačenog
iznosa.
“Opet stoji isto pitanje: zašto toliki iznos kad
niko, ama baš niko ne može predvidjeti kakvi će biti uslovi zaduživanja iduće
ili one naredne ili one tamo godine. Realnije bi, stoga, djelovala makar
polovina iznosa od 900 miliona. Ako se ne može valjano odgovoriti na pitanje o
budućim uslovima finansiranja, onda se ni ne može znati da li bi bila povoljna
opcija ući u tako veliki aranžman a da pri tome ne budemo dodatno izloženi
kamatnom riziku i riziku finansiranja. Time se potencira opravdanost početnog
pitanja: zašto toliki iznos? Na stranu to, što se na kraju svega kaže: “ Neće
biti potrebe za novim zaduživanjem”!? Ovakva argumentacija podstiče više
nepovjerenje nego što djeluje uvjerljivo”, ocijenio je Kostić.
Evidentna marketinška retorika izaziva
sumnju
Ekonomski analitičar nema dilemu – svako novo
zaduženje bi dodatno komplikovalo održivost javnih finansija i naš ekonomski oporavak
i za to ne treba posebne mudrosti.
Zato kaže da je nama u ovoj fazi potrebno postupno
snižavanje deficita budžeta ali ne po svaku cijenu – po cijenu razvoja jer
smanjenje duga samo po sebi neće podići ekonomski rast niti
dinamizirati oporavak. Mnogo je obrnutih primjera sa uravnoteženjem
finansija na uštrb ekonomskog razvoja.
“Što se samog budžeta tiče, moj utisak je da
je prilično optimistično projektovan i to samo po sebi nije mana, naravno,
pod uslovom da se projekcije i ostvare. Ovako, planirani rast
ekonomije se čini vrlo ambiciozan a nivo potrošnje temeljen na njemu znatan pa
u tome uz program “Evropa sad”, po mome mišljenju, leže glavni rizici po
budžet”, kazao je Kostić za CdM.
Naravno, dodaje, bilo bi dobro da se ta strahovanja
ne obistine te da se ti rizici ne realizuju.
“Uz to budžet se u cjelini prezentira na
nesvakidašnji način – u kategorijama “istorijski nivo”, ”rekordni iznosi”
“dijeljenje pravde” i slično, čime se mogu podgrijati nerealna očekivanja koja
u ekonomiji imaju svoju cijenu i koju po pravilu ne plaćaju oni koji su ih
generisali, nego najširi slojevi stanovništva. Evidentna marketinška retorika
je još jedan razlog koji prije upućuje na pitanje o tome zašto se ona sprovodi
i shodno tome pobuđuje sumnju?, nego li što uvjerava i unosi optimizam povodom
budžeta, jer budžet je dokument koji usvaja samo mala grupa ljudi – poslanika u
Skupštini, pa mu i nije potreban bilo kakav marketing do argumenata koji
govore budžetu u prilog”, ističe on.
Dalje napominje: “Generalno, bez upuštanja u detalje
( to bi zahtijevalo predugu eksplikaciju) rekao bih da budžet odražava
odsutstvo konzistentne dugoročne strategije razvoja i da stoga budžet
dominantno targetira “popularne” ciljeve – ciljeve kratkoročnog karaktera sa
naglašenom socijalnom i potrošačkom dimenzijom.
Izuzetno mali budžet planiran za
poljoprivredu, obrazovanje,
Napominje da treba reći da je uvažavanje ovih
ciljeva samo po sebi veoma važno jer se tiču nivoa ličnog standarda građana ali
se postavlja pitanje opravdanosti njihove visine i njihove prioritizacije u
datoj situaciji, pa sobom nose potencijalno veliki rizik. Od ocjene da budžet
odražava odsutstvo konzistentne dugoročne strategije razvoja, kaže,
se može izuzeti iznos kapitalnog budžeta i njegova struktura (ali i to
djelimično jer se može reći da se radi o iznosu koji kompenzira njegov vrlo
mali iznos iz tekuće godine) jer alocira investicije u skladu s stepenom
regionalnog razvoja odnosno uvažavanjem regionalnih disproporcija.
“Konstataciju o odsutstvu konzistentne dugoročne
strategije razvoja temeljim na činjenici da je izuzetno mali iznos
bužeta planiran za poljoprivredu ( strateški važnu djelatnost) i ako se govori
o značajnom rastu izdvajanja ali se ne spominje niska polazna osnova; potom za
obrazovanje – takođe strateškoj djelatnosti ( a govorimo o savremenom
digitalnom razvoju i ekonomiji), sektor mikro, malih i srednjih preduzeća,
takođe od strateške važnosti, je gotovo marginalizovan sa aspekta izdvajanja (
11 miliona za kreditno garantni fond ključnu instituciju za njihov rast i
razvoj u našim uslovima; dva miliona za podršku razvoju inovacija jedan milion
podrške mladima…). Turizam je “prošao malo bolje ali nedovoljno i povećanje
poreske stope će uticati na rast cijena njihovih proizvoda odnosno usluga i uticati
na smanjenje njihove konkurentnosti”, jasan je sagovornik CdM-a.
U krajnjem, Kostić u svojoj analizi poručuje da
treba reći da budžet treba da odražava društveno-ekonomske ciljeve.
“U njegovom promišljanju i eventualnom formiranju
slike o njemu treba prije svega postaviti osnovno pitanje: šta nama u daljoj
budućnosti treba pa u skladu s tim šta nam treba danas – prevedimo budućnost na
sadašnjost i nađimo “neto sadašnju vrijednost” naše budućnosti. Po mome
mišljenju to je aspekt koji treba da koristimo u promišljanju budžeta da na
tome zasnivamo ocjenu o njemu i da brojke tumačimo u skladu s tim. Da li nam
budžet omogućava napredak ili ne znaćemo iduće godine?”, poručio je Kostić.
0 Komentara