Januš Bugajski, viši saradnik Fondacije Džejmstaun iz Vašingtona i stručnjak za Balkan
Crna Gora je za Vučića isto što i Belorusija za Putina
Aleksandar Vučić je oživeo projekat velike Srbije u novom obliku. Za razliku od ere Slobodana Miloševića, dnevni red se više ne vrti oko etničkih ubistava, masovnih proterivanja ili teritorijalnog prisvajanja.
Već se temelji na
slabljenju otpora Kosova, Crne Gore i Bosne i Hercegovine uz pomoć Moskve –
kaže u razgovoru za Danas Januš Bugajski, viši saradnik Fondacije Džejmstaun iz
Vašingtona. Dodaje da je „u osnovi pretnji Crnoj Gori to što Beograd ne
prihvata crnogorski nacionalni identitet i samostalnost te države“. Bugajski
naglašava da „Vučić pokušava da stvori neku vrstu Unije Srbije i Crne Gore po
uzoru na Putinovu težnju ka Uniji Rusije i Belorusije, sa Crnom Gorom kao
mlađim partnerom“. U takvom aranžmanu, kaže naš sagovornik, „Beograd bi odredio
spoljnu i bezbednosnu politiku Crne Gore i oslabio crnogorski identitet“.
Bugajski je u decembru
prošle godine, pored Danijela Servera, profesora vašingtonskog Univerziteta
Džons Hopkins i Medlin Olbrajt, nekadašnje državne sekretarke SAD, bio pozvan u
Spoljnopolitički odbor Predstavničkog doma Kongresa da kao dobar poznavalac
prilika na Balkanu iznese ocene i političke predloge za administraciju
novoizabranog američkog predsednika Džozefa Bajdena u vezi s pitanjima Zapadnog
Balkana. Tada su se usaglasili da „SAD treba da povećaju angažman na Zapadnom
Balkanu i da tešnje sarađuju sa EU u delovanju prema tom regionu“.
Na toj sednici
Spoljnopolitičkog odbora bilo je reči i o odnosu Srbije i Kosova, uticaju
Rusije i Kine, o Dejtonskom sporazumu i problemima u Bosni i Hercegovini.
Bugajski je autor brojnih knjiga a uskoro mu, kako nam je najavio, iz štampe
izlazi i novo delo pod nazivom „Propala država: Planiranje pucanja Rusije“
(Failed State: Planning for Russia’s Rupture).
* U jednom
intervjuu prošle godine rekli ste da „umesto da direktno napada integritet ili
suverenitet obližnjih država, Aleksandar Vučić je fleksibilan u umanjivanju
njihove nezavisnosti i podsticanju nacionalističkih sporova. Vučić više voli da
bude strpljiv, računajući da je vreme na strani Srbije“ . Da li je vreme zaista
na strani Srbije?
– Svojim političkim
monopolom u Srbiji, Vučić računa da je vreme na njegovoj strani u ostvarivanju
svojih regionalnih ciljeva. Računa na nekoliko slabosti među svojim metama koje
može neprestano da iskorišćava – uključujući državnu paralizu Bosne, previranja
u Crnoj Gori i kosovske unutrašnje političke bitke. Takođe se oslanja na
slabiji zapadni pristup i nastavak ruske i kineske pomoći u podrivanju zapadne
kohezije.
* Koliko je,
po vašem mišljenju, aktuelna politika Srbije posvećena evropskim vrednostima?
Zbog nekoliko afera (Jovanjica, Krušik, Savamala ..) Srbija je upozorena u
izveštaju spoljnopolitičkog odbora EP krajem februara. Koliko vlasti u Srbiji
ozbiljno shvataju ova upozorenja?
– Niko ne može biti
siguran da trenutna srpska vlada zapravo teži pristupanju EU. Takav korak
značio bi ispunjavanje strožih standarda za vladavinu prava, nezavisnost
sudstva, transparentnost poslovanja i medijske slobode. Svi ovi principi
predstavljaju pretnju monopolu srpske vlade nad institucijama i društvom. Vučić
računa da isticanjem da mu je cilj pristupanje EU daje prozapadni kredibilitet.
Istovremeno, ima koristi od javnih pritužbi da EU navodno odbacuje Srbiju, tako
da vlada mora da prigrli Rusiju i Kinu.
* Koliko se
Bajdenova politika prema Zapadnom Balkanu razlikuje od politike Donalda Trampa?
Možemo li očekivati veće angažovanje SAD-a prema BiH?
– Bajdenova
administracija može da produbi američku angažovanost u rešavanju aktuelnih
sporova na Zapadnom Balkanu. Dok je Trampovo predsedništvo uglavnom bilo
usmereno na simboliku i odnose sa javnošću, verovatnije je da će se Bajden više
baviti suštinom i postaviti nekoliko dostižnih prioriteta. Iako Balkan nije u
vrhu spoljnopolitičke agende Vašingtona, Bajdenov tim za bezbednost shvata da
status kvo između dva bosanska entiteta nije održivo rešenje i može stvoriti
regionalni konflikt povlačeći Srbiju i Hrvatsku u sukob. Bela kuća će
razmotriti razne mogućnosti, uključujući ustavne promene radi deblokade
institucija centralne vlade BiH, kako bi centralna vlada u Sarajevu mogla
donositi ključne unutrašnje i spoljnopolitičke odluke.
* Kako
ocenjujete odnos Srbije i Hrvatske prema Bosni?
– Osnovni problem Bosne i
Hercegovine jeste taj što uzastopne vlade Srbije i Hrvatske nisu u potpunosti
prihvatile BiH kao legitimnu i suverenu multietničku državu. Stepen pritiska
koji se primenjuje na Bosnu zavisi od stepena nacionalističkog žara vlada u
Beogradu i Zagrebu, delovanja srpskih i hrvatskih etničkih lidera u Bosni, kao
i od međunarodnih uslova.
* Premijer
Kosova Aljbin Kurti najavio je da želi promenu u pristupu dijalogu. Šta se može
očekivati od pregovora Beograda i Prištine?
– Iako je dolazeći
kosovski premijer Aljbin Kurti izjavio da pregovori između Kosova i Srbije nisu
prioritet za novu vladu, teško da će ih odložiti. Nema razloga zašto se
razgovori ne mogu odvijati u isto vreme kada se sprovode reforme u cilju
stvaranja novih radnih mesta i borbu protiv sistemske korupcije. Ekonomski razvoj
Kosova ne može biti odvojen od međunarodne pozicije da bi privukao investicije
i približio se EU. Priština će iskoristiti priliku koju pruža nova američka
administracija, koja je posvećena uzajamnom priznavanju između Kosova i Srbije.
Iako će razgovori biti obuhvaćeni i drugim pitanjima, poput strukture bilo kog
srpskog opštinskog udruženja ili deblokade ulaska Kosova u međunarodne
institucije, postoji samo jedno konačno rešenje – uzajamno međudržavno
priznanje između Srbije i Kosova.
0 Komentara