Kome je ovo bilo u interesu, i zbog čega?
Piše
Nebojša
Vučinić, urednik Enigme
Pokušavam da shvatim
zašto su nove vlasti “osvežene” Crne Gore, od svih hitnih pitanja koje je
valjalo rešavati (kriminal, korupcija, nepotizam, privredni problemi,
zdravstvena situacija…), odlučile da po hitnoj proceduri jedino rešavaju
pitanje o kome je, baš zato što je mnogima predstavljeno kao identitetsko –
moralo da se rešava i natenane i ekstremno pažljivo. Biće ovo malo duže, jer ću
nastojati da ne povredim ni jednu stranu u Crnoj Gori (za štabove i strateške
komande u Moskvi, u Srbiji i “Srpskoj” me nije briga), i ovo neki neće moći da
pročitaju i razumeju ako ne ostave po strani strasti, mržnje, dogme i zablude.
Dakle…
Zakon o slobodi
vjeroispovijesti u Crnoj Gori je pripreman nekoliko godina, a na snazi evo
skoro godinu dana. Za vreme važenja tog zakona, ni jedna crkva kojom iz ovog
ili onog razloga gazduje SPC nije pretvorena u kockarnicu, hotel ili svinjac,
nije rastavljena u sastavne delove i izneta u Italiju, ni iz jednog objekta
nije izbačena SPC i useljena CPC… Čemu onda tolika presija da se zakon
ekspresno menja, u postizbornoj atmosferi obeleženoj floskulama “pravda”,
“ravnopravnost”, “pomirenje”, “nijesmo kao DPS” i slično?
Kakvo i odakle pomirenje
i distanciranje od metoda DPS, kakvo smirivanje tenzija u državi, može da bude
kada se jedno takvo osetljivo pitanje bez potrebe rešava navrat-nanos, kakvo
očekivanje ravnopravnosti i stabilnosti države može biti kada se bilo koje
pitanje rešava jasnim kršenjem Ustava?
Za odlučivanje,
vladajućoj “koaliciji koalicija” (koja, podsetiću, na papiru ima 41 od 81
poslanika parlamenta, što je “knap” većina od 1 dovoljna za odlučivanje u
“idealnim uslovima”) nedostajala su dva poslanika: jedan je bolestan i nije ni
mogao da dođe u salu, drugi je podneo ostavku i njegov mandat trebalo je da
zauzme drugi kandidat sa liste.
U ovom potonjem slučaju,
zameni poslanika, ne mogu da sudim o zakonitosti i ustavnosti, jer nisam video
odluku kojom je Republička izborna komisija odbila da verifikuje mandat
zamenskom poslaniku. Mogu samo da pretpostavim da je u slučaju nezakonitosti
odluke RIK moralo povesti upravni spor (takvo rešenje bi mi bilo zakonski
logično) a ne ignorisati je.
Ono šta će svakako
izazvati mnogo više od sporenja u već uzavreloj atmosferi u Crnoj Gori je
odlučivanje odsutnog poslanika. Time je direktno prekršen Ustav (član 91. –
“Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih poslanika na sjednici kojoj
prisustvuje više od polovine svih poslanika”) jer – bolesni poslanik nije
prisustvovao sednici. To što su prethodno u Skupštini promenili Poslovnik i njime
dopustili odlučivanje “onlajn” nije pravno meritorno, jer – promena Poslovnika
nije promena Ustava. Ustav je mnogo stariji akt od jednog podzakonskog akta
kakav je Poslovnik: za laike, na vrhu je Ustav, onda Zakon koji mora da bude u
skladu sa Ustavom, pa Poslovnik, koji mora da ispoštuje i Ustav i Zakon.
Dakle, jasno je. Ustav
veli da sednici mora da prisustvuje većina poslanika, ne postoji zakonsko
rešenje koje “prisustvo onlajn” verifikuje kao prisustvo, šta god da je
usvojeno u takvim okolnostima ne može da opstane. Čak da takav zakon potpiše
predsednik države, Ustavni sud je dužan da to obori. A predsednik države je po
Ustavu obavezan da ne potpiše zakon kojim se krši Ustav.
Na nesreću, predsednik
države je Milo Đukanović, i ta činjenica će umnogome opredeljivati
stav ljudi prema onome šta je on dužan da učini. I sama ta činjenica može da
izazove nove probleme i podele, u već zagrejanom društvu uzavrelih strasti i
dinarske emotivnosti i eksplozivnosti to može da bude i opasno, a to
jednostavno tako mora da se uradi. Odnosno, gledajte to pojednostavljeno: da je Nebojša
Vučinić predsednik, i da će mu se taman osušiti ruka ako ne potpiše
neustavno donet zakon o bilo čemu, N.V. bi morao da ga ne potpiše.
I da se vratim na
početak. Čemu žurba oko nečega što dosad nije napravilo štetu i po čemu nikad i
nije postupljeno do kraja? Čemu žurba kad je bilo važnijih i prečih tema, a
pitanje koje je izazvalo tolike podele u startu, moralo je da se rešava sa
ogromnom pažnjom baš zbog podela i smirivanja strasti? Čemu žurba u situaciji
duboke podeljenosti i političke zategnutosti, do direktnog kršenja Ustava, koji
sada Đukanović mora da brani, a oni koji su protiv njega u startu će to
doživeti kao napad na sebe, i tekovine izborne pobede, a ne kao odbranu Ustava
i države?
Kome je ovo bilo u
interesu, i zbog čega?
Možda, ako promislimo,
odgovori sve objasne.
Možda nam se odgovori i
ne dopadnu.
Ali, meni se najpre ne
dopada rasplet, koji mi se i kakav mi se čini posve verovatan i logičan.
0 Komentara