Dušan Ičević
Vjeronauka

Ponovo je navalica na uvođenje Vjeronauke u školske
programe. Naizgled spontano, sa Peticijom i potpisima oko 6000 građana.
(Peticija o uvođenje vjeronauka u škole još nije stigla u Skupštinu, Izvor:
Pobjeda, Autor: Antena M, 20.03.2025) Zapravo, Srpska crkva u Crnoj Gori je u
novoj političkoj akiji. Potvrdio je naknadno u Poruci o Vaskrsenju, nakon priče
o Hristovim zasadima, mitropolit Srpske ckve Joanikije, nazvan Jaonikije,
nastavaljač Amfilohijevoga posrbljivanja Crne Gore, sa političkim zahtjevima:
a) da se obnovi Njegoševa kapela, za koju se zna da je krivotvorina, jer nije
Njegoševa nego kralja Aleksandra Karađorđevića Palikuće u slavu njegovoga sina,
i b) da se u škole uvede Vjeronauka, koja sem u nazivu nije nauka. (Vaskršnja
poruka mitropolita Joanikija: Otvorimo duše za sve ljude, bližnje i daljnje,
naročito za djecu, siročad i siromašne,18.04.2025.Autor: RTNK) Uprkos odluke
skupštinskog Odbora za prosvjvetu, nauku I inovacije da ne podrži Peticiju.
Oprečan je spoj nauke
i religije/vjere. Može biti samo Vjeropoučenije.
Religija znači
Transcendentno
Nadčulno/Onostrano
Sveto
Nedokučivo
Neistraživo
Istina je data
Vjerovanje
Nauka daje:
Iskustveno
Stvarnosno
Opipljivo
Dokazljivo
Tumači sve kao da Boga nema
Istina se traži
Objektivni metod
U sukobu su crkvena dogma i naučno kritičko mišljenje.
Iz porijekla riječi religija od latinske reči “religare” što
znači ponovo svezati, prepovezati ne bi se mogla prepoznati značenja koja
dobija u upotrebi. Tako je i sa Vikipedijom, koja je navodi, da bi označila:
“Religija je oblik društvene svesti u kome se prirodne i društvene sile
prikazuju kao natprirodne, nezavisne od čoveka, prirode i istorije”. Razlika se
pravi: Религија подразумева спољашње елементе веровања у Бога - обреде,
ритуале, културне обичаје, црквене законе… вера је лични однос са Богом, невидљиви,
стални сусрет са Њим. То је пре свега унутрашње осећање, неговано молитвом и
искључиво ствар срца и душе - а не логике. Katihizis u grčkom jeziku znači
vjerovati. U “хришћанству se користи у значењу поучавања и увођења верних у
основне тајне и садржај хришћанске вере. Предмет Катихизиса је објављивање и
излагање веровања о Богу, човеку и свету, о односу Бога према човеку и свету
као и о односу човека према Богу и свету”. Zapravo, o osnovamaa hrišćanske
vjere napisane u obliku pitanja i odgovora. U školama u Jugoslaviji poslije
rata još je nakratko bio predmet vrste vjeronauke, Katihizis.
U svakoj svetovnoj/sekularnoj državi crkva je odvojena i
samostalna u svojim nadležnostima. Vjeropoučenije prirodno pripada vjerskim
ustanovama. Uvođenje Vjeronauke u nastavu remeti osnovnu obrazovno/naučnu svrhu
škole. Prosvjetna zajednica Crne Gore prigovara i podsjeća da su država i
vjerske zajednice jasno odvojene, kako propisuju Ustav i zakoni.Vjerske
zajednice u Crnoj Gori već imaju svoje objekte i resurse za organizovanje
vjerske edukacije za one koji to žele. Državne škole su mjesta znanja, kritičkog
mišljenja i univerzalnih vrijednosti, a ne religijske indoktrinacije. Iz Zavoda
za školstvo prije četiri godine su saopštili da su sasvim zadovoljni načinom na
koji je religija uređena u sistemu obrazovanja, pa nije potrebno niti
svrsishodno uvođenje Vjeronauke. Đacima je na raspolaganju izborni predmet –
Istorija religije, koja može da se odabere u devetom razredu osnovne i prvom
ili drugom, te trećem ili četvrtom razredu srednje škole. Uvođenje Vjeronauke u
školske programe dovodi do smutnje, razdora među đacima: Ko će da bira? Hođe li
učenici sami? Sa kojim predznanjem? Ili roditelji, vjernici ili plaćenici od
crkvenih ustanova propagandom i parama koje obilno pristižu kad ustreba? Prizivanje za ugled evropskih država koje
imaju Vjeronauku u školama previđa da su one pretežno ili jednovjerne ili
jednonacionalne, ili nemaju brojno toliko Srba da nameću svoje modele…
0 Komentara