Nove knjige – dr. sc. Branislav Marović: ’’Crna Gora u Kraljevini Jugoslaviji i njene neostvarene privredne nade 1918-1941.’’
Stvaranje zajedničke jugoslovenske države 1918.g. nije bilo ekonomski opravdano
- Crnogorski narod stupajući u zajedničku jugoslovensku državu 1918.g., mnogo veću i ekonomski neuporedivo snažniju od svoje dotadašnje države, očekivao je preokret u ekonomskom razvoju. Ali nade koje je imao u taj bolji život veoma su brzo iznevjerene i ostala su samo razočarenja - ’’...Zar još moramo dokazivati da bez političke ravnopravnosti garantovane ustavnim odredbama ne može biti ni ekonomske ni socijalne pravde i ravnopravnosti” (Crna Gora nije pasivna, “Zeta”, br. 18/1939, str. 1)

Piše: dr. sc. Goran Sekulović
Pred nama je nova knjiga dr. sc. Branislava
Marovića, istaknutog crnogorskog istoričara, autora više kapitalnih knjiga i
studija, prije svega, o ekonomskim i privrednim temama i aspektima razvoja Crne
Gore, ali i drugim državotvornim njenim žilama kucavicama, kao što je
nacionalno crnogorsko pitanje. Marović je pisac i dvotomne fundamentalne
crnogorske ekonomske istorije u njenom hiljadugodišnjem rasponu od najstarijih,
dakle, dukljanskih vremena pa sve do danas. Posebno se bavio i bavi istorijom
institucionalnog, tj. komorskog organizovanja privrednog života u našoj zemlji
od njegovih prvih začetaka. Ko je upoznat sa izuzetno dragocjene dvije
posljednje Marovićeve knjige (''Komunisti Crne Gore i crnogorsko nacionalno
pitanje 1919-1989'' i ''Teme iz ekonomske istorije Crne Gore''), s nestrpljenjem
je očekivao najavljenu njegovu buduću knjigu – zbirku tematskih članaka i
studija koja je isključivo posvećena ekonomiji i privredi Crne Gore između dva
svjetska rata – ’’Crna Gora u Kraljevini Jugoslaviji i njene neostvarene
privredne nade 1918-1941.’’
Dr. sc. Branislav Marović odmah na
startu originalno i dokumentovano pristupa istorijskim prilikama uoči nastanka
zajedničke jugoslovenske države 1918.g. Naime, on utvrđuje da je većinsko
raspoloženje crnogorskog stanovništva i građana dotadašnje suverene i nezavisne
crnogorske države bilo takvo da se nije dovodila u pitanje opšta želja i
namjera da se i Crna Gora priključi novoj jugoslovenskoj državi. Ali, naravno,
jugoslovenskoj državi na ravnopravan i jednakopravan način kao i ostali njeni
konstituenti, a ne da postane faktički i praktično priključeni dio teritorije
države Srbije čime su negirana sva istorijska, državna, nacionalna i kulturna prava Crne Gore. Ovakav način
negiranja crnogorskog individualiteta i identiteta u svakom pogledu i aspektu,
imao je i ima i danas nesagledive reperkusije koje se ogledaju u apsolutnom
negiranju bilo kojeg prava u smislu crnogorske etničke, nacionalne,
državopravne, kulturne, jezičke i svake druge posebnosti.
Pukovnik Dragutin Milutinović:
“Nezadovoljstvo s Srbijom je opšte, jer su razočarane sve nade: i političke i
ekonomske”
Ideja o etničkoj bliskosti Južnih
Slovena, posebno naglašena polovinom XIX vijeka bila je veoma prihvatljiva
crnogorskom narodu koji je u svojoj dugoj istoriji stalno branio svoju slobodu,
pa je u jugoslovenskom ujedinjenju vidio prednost da se lakše zajedničkim
snagama odupre neprijatelju. Taj odbrambeni faktor bio je jak 1918. godine,
kada se crnogorski narod kao najmanje brojan narod odlučio da pređe u
jugoslovensku zajednicu. Isto tako snažna je bila i ideja boljeg ekonomskog
života u jugoslovenskoj zajednici, koju je autor prije svega u knjizi pratio
kako se kretala.
Crnogorske mase željele su i tražile
su jugoslovensku državu, ali put do nje bio je ostvarenje prirodnog kretanja
manjeg ka većem, jer manji potok u veći uvire, ali za većinu crnogorskog naroda
taj veći potok bio je jugoslovenski, a ne srpski kako je to odlučila Podgorička
skupština 1918. godine. Odlukama tzv. Podgoričke skupštine Crna Gora je
anektirana Srbiji i time prekinula svoju hiljadugodišnju državnost,
samostalnost i nezavisni razvitak, što će imati dalekosežne posljedice na njen
ekonomski, politički i kulturni život i državno-pravni položaj. Rad Podgoričke
skupštine i njene odluke su bile ilegalne i nelegitimne. Odluke tzv. Podgoričke
skupštine stigle su iz Vlade Kraljevine Srbije i usvojene bez rasprave
aklamacijom i naravno izazvale masovno nezadovoljstvo oko 35.000 ljudi koji su
oružjem, a neki i kosijerom ustali da brane pravo, čast i slobodu Crne Gore u
Božićnom ustanku 6. januara 1919. godine.
Nezadovoljstvo i razočaranje
izazvale su odluke Podgoričke skupštine i kod “bjelaša” koji su bili za
bezuslovno ujedinjenje sa Srbijom i masovno kod “zelenaša” koji su tražili da
Crna Gora uđe u ujedinjenu Jugoslaviju kao samostalna kraljevina, onako kako će
da uđe i Srbija i druge pokrajine, a zatim će Jugoslaviji dati određeni oblik
uređenja. Zelenaši su podnijeli Podgoričkoj skupštini žalbu u kojoj su tražili:
“Mi smo za to da u Jugoslaviju uđu Crna Gora i Srbija bratski ruku pod ruku i
ravnopravno”.
No, ne samo u ovoj žalbi, već i u
drugim zahtjevima u pisanoj formi zelenaši (ustanici) su ponavljali kako žele
da riješe pitanje ulaska Crne Gore u jugoslovensku državu. Citiraćemo samo
jedan od zahtjeva koji su uputili Izvršnom odboru i komandantu Jadranskih trupa
prilikom opsade Cetinja: “Mi smo svi složni da Crna Gora uđe punopravna sa
ostalim pokrajinama u jednu veliku Jugoslovensku državu, bez ikakvih
unutrašnjih granica – oblik vladavine ostavljamo da punopravno riješi redovno
izabrana skupština svijeh Jugoslovena (konstituanta) čemu ćemo se srdačno
ponositi”. Ovo pismo potpisao je kapetan Krsto Popović, Bajice 22. decembra
1918. godine.
Među nestalim državama poslije Prvog
svjetskog rata bila je Kraljevina Crna Gora, međunarodno priznata država,
saveznica pobjedničke alijanse Velike antante u tom, kako je nazivan, Velikom
ratu u kojem je izgubila oko 20.000 stanovnika i imala ukupnu materijalnu štetu
oko 740.000.000 francuskih franaka. Ekonomski razlozi kao ''argumenti'' za
odluke koje je usvojila takozvana Podgorička skupština, uveličani su, a neki i
netačni. Ovo sve zbog toga što je glavni i osnovni cilj učesnika ''skupštine''
u Podgorici bio ostvariti političku odluku o pripajanju Crne Gore Srbiji i time
ispuniti zahtjeve Vlade Kraljevine Srbije. Time su ekonomski razlozi podređeni
političkim, kako bi se postigao jače njihov efekat i u što kraćem roku
ostvarila zamisao vlade u Beogradu i tako Mirovna konferencija u Parizu u
dvorcu Versaj, u sali Ogledala stavila pred svršen čin – mi smo stvorili državu
na vama je da je priznate.
Odluke tzv. Podgoričke skupštine
izazvale su nove političke podjele u hiljadugodišnjem crnogorskom društvu koje
će se posebno osjetiti u periodu 1941-1945. godine u podjeli na partizane i četnike,
a koje traju i u ovo naše vrijeme potencirane političkim događajima početkom
devedesetih godina XX vijeka. Svakako posebno nezadovoljstvo izazvao je način
ujedinjenja CrneGore sa Srbijom, jer to nije bilo stvarno ujedinjenje već
prisajedinjenje, zatim teško ekonomsko stanje praćeno glađu naroda i
mnogobrojnim bolestima i nerodnim godinama. O tom nezadovoljstvu naroda
komandant Jadranskih trupa pukovnik Dragutin Milutinović piše: “Nezadovoljstvo
s Srbijom je opšte, jer su razočarane sve nade: i političke i ekonomske”.
Iz
Crne Gore se više uzimalo, nego što joj se davalo
Za ovu knjigu dr. sc. Branislav
Marović koristio je dokumenta arhiva u Beogradu, Sremskim Karlovcima, Cetinju,
Podgorici, Kotoru, a posebno je korišćena arhivska građa Trgovinsko-industrijske
i zanatske komore u Podgorici, zatim statistička dokumentacija: štampa,
časopisi i brojna literatura. Kada je Crna Gora na Berlinskom kongresu 1878.
godine dobila status nezavisne, slobodne države imala je jedan mirni period od
34 godine koji je iskoristila za unapređenje ekonomskog života. Osnovna
privredna grana bila je poljoprivreda sa stočarstvom. Crnogorska država uspjela
je da u ovom mirnom periodu snažnije zakorači na put ekonomskog razvoja i u
odnosu prema prethodnom stanju postigne zapažene rezultate, ali početne i
nedovoljne. Izgradila je u bespuću puteve spajajući sela i varoši, gradi prvu
željezničku prugu Bar - Virpazar, zaplovili su i prvi brodovi pod crnogorskom
zastavom na Skadarskom jezeru, i Jadranskom moru, razvija se trgovina, bankarstvo,
trgovački kapital, osnivaju se prvi industrijski objekti (za preradu drveta i u
prehrambenoj industriji), unapređuje se stočarstvo i osniva veterinarska
služba, grade se nove varoši, škole, bolnice. Sve to daje jednu novu dimenziju
razvoja crnogorskog društva koje kreće kapitalističkim putem potiskujući stari
patrijarhalno-glavarski poredak. Postavljaju se temelji ustavnosti i
parlamentarnog života, osnivaju se prve političke stranke – što crnogorskoj
državi daje karakter evropskih vrijednosti i građanske evropske države.
Posebno je značajno sljedeće pitanje
koje autor obrađuje, naime: DA LI JE CRNA GORA EKONOMSKI IZDRŽAVANA DA BI
OPSTALA? Ovo pitanje već duže vrijeme traži odgovor istorijske i ekonomske
nauke. U najvećem dijelu javnosti ne samo srpske, već i crnogorske, koja je
bila i ostala pod uticajem velikosrpske politike i propagande, takvo mišljenje
preovlađuje da je Crna Gora upravo mogla ekonomski egzistirati samo uz pomoć
Srbije. Ovo mišljenje i danas postoji i djeluje na političke podjele
crnogorskog društva. Savremena crnogorska istorijska nauka nije, dakle,
dovoljno pažnje poklonila ekonomskom položaju Crne Gore u Kraljevini
Jugoslaviji, odnosno jednom njenom segmentu ekonomskoj politici koju je vodila
Kraljevska vlada u Beogradu. Kao da je i ovo pitanje jedno od onih od kojih se
“bježalo” i tako ostalo sa djelimičnim odgovorom.
Političku, stručnu i intelektualnu
javnost i javnost uopšte u Crnoj Gori između dva svjetska rata nijesu samo
opterećivali uzroci koji su Crnu Goru doveli u tu tešku ekonomsku realnost, već
se na drugoj strani u tim krugovima vodila rasprava o tome da Crna Gora nije
siromašan kraj po svojim prirodnim potencijalima i da se jednom pravilnom
ekonomskom politikom Kraljevske vlade mogu aktivirati ti potencijali i da Crna
Gora može u tom slučaju izdržavati samu sebe, pa je u tom smislu navođeno više
primjera. Ukazivano je, takođe, i na to da se iz Crne Gore više uzima, nego što
joj se daje.
Zato je osnovni zajednički stav
crnogorske javnosti bio da se prije svega korigovanjem ekonomske politike
Kraljevske vlade prema Crnoj Gori može doći do boljeg ekonomskog stanja njenih
stanovnika.
U komentaru pod pomenutim naslovom
“Crna Gora nije pasivna” u nedjeljnom listu “Zeta” se kaže: “Ona (Crna Gora -
B.M.) je danas još samo zapostavljena i neiskorišćena, na štetu najširih
slojeva njenog radnog naroda. I to samo radi toga što je centralizovana i što
kroz tu centralizaciju nema mogućnosti da je gospodar na svome tlu, da svoju
baštinu obradi prema svojim mogućnostima i potrebama... I zar još moramo
dokazivati da bez političke ravnopravnosti garantovane ustavnim odredbama ne
može biti ni ekonomske ni socijalne pravde i ravnopravnosti.” (Crna Gora nije
pasivna, “Zeta”, br. 18/1939, str. 1)
Autor pokazuje da je Crna Gora
godišnje davala u centralnu jugoslovensku kasu 70 miliona dinara od duvana. Za
20 godina Crna Gora je uplatila u tu kasu milijardu i 400 miliona dinara.
(Ravnopravnost Crne Gore u investicijama, “Zeta”, br. 26/1939). Međutim, i tada
je bilo Crnogoraca koji su prihvatili mišljenje da Crna Gora ne može da opstane
bez ekonomski pomoći Srbije. Javnost
Crne Gore smatrala je da bi Crna Gora u jednom drugom sistemu kakav je
federalistički došla do ravnopravnijih i “čistijih bratskih finansija, što će
reći da znamo što dajemo, a što nam pripada da dobijemo bez prošnje i
moljakanja”.
DESET GODINA ČEKANJA NA
FORMIRANJE ASOCIJACIJE PRIVREDNIKA CRNE GORE
U egzistencijalna pitanja koja je
trebalo što prije rješavati svakako spada formiranje asocijacije privrednika
Crne Gore, koja je crnogorskoj privredi bila neophodna da joj pomogne u
organizaciji i razvoju saobraćaja, poljoprivrede, industrije, zanatstva,
trgovine, ratarstva. Dakle, svih ekonomskih grana koje su značile životni
opstanak njenih stanovnika. Politička opstrukcijavlasti nove jugoslovenske
države prema Crnoj Gori i krajnje
rezervisan stav prema bilo kakvom njenom obliku razvitka uticali su da Crna
Gora čeka punih deset godina na rješavanje tog značajnog pitanja.
Čekanje od 10 godina na formiranje
jedne ovakve institucije koja je Crnoj Gori bila neophodna može se tumačiti
nebrigom, nezainteresovanošću i opstrukcijom Kraljevske vlade u Beogradu prema
Crnoj Gori. Ni tada kada je formirana ova privredna ustanova, a ni kasnije
svojom nadležnošću nije pokrila teritoriju svoje administrativno-upravne
jedinice. Komora se stalno sa ovim problemom suočavala nastojeći da, i preko
svojih političkih predstavnika,pod svoju privrednu ingerenciju obuhvati čitav
prostor Zetske banovine koja je ostala kao administrativna jedinica sve do
propasti Kraljevine Jugoslavije 1941. godine.
Dr Marović piše o radu Komore na
brojnim ekonomskim pitanjima koja su za Crnu Goru bila aktuelna. Bili su to
veoma realni predlozi koji su predstavljali brži, svestraniji, racionalniji i
pravičniji odnos Kraljevske vlade u Beogradu prema Crnoj Gori i njenom
stanovništvu. Od tih brojnih zahtjeva Trgovinsko-industrijske i Zanatske komore
u Podgorici, malo je toga uspješno riješeno, jer je vlast u Beogradu Crna Gora
interesovala samo u izbornim godinama, kada su se politički nosioci stranačkih
izbornih lista kretali po njoj i na predizbornim skupovima bili veoma
darežljivi u obećanjima za rješavanje njenih brojnih egzistencijalnih pitanja.
No, egzaktni podaci o mjestu
industrije Crne Gore u industriji Jugoslavije pravi su pokazatelji realnog
ondašnjeg stanja. Crna Gora je 1938. godine učestvovala u ukupnom broju fabrika
u Jugoslaviji sa 0,52 %, u ukupnom kapitalu sa 0,20 %, u pogonskoj snazi (KS)
sa 0,17 %, u ukupnom broju radnih mjesta sa 0,10 %, u vrijednosti industrijske
proizvodnje sa 0,33 %. Investicije u industriji 1918-1938. godine po stanovniku
(Jugoslavija 100) iznosile su u Crnoj Gori 12 i bile su najmanje od svih
oblasti u tadašnjoj Jugoslaviji. Crna Gora je u poređenju sa Slovenijom
najrazvijenijim područjem u Jugoslaviji, zaostajala za preko 22 puta.
Vrijednost industrijske proizvodnje
u 1938. godini po stanovniku Crne Gore iznosila je 15,5 % od jugoslovenskog
prosjeka, dok je u Sloveniji iznosila 290 %.
Stepen razvitka industrije i
privrede uopšte pokazuje upoređenje potrošnje električne energije po glavi
stanovnika u Crnoj Gori i Jugoslaviji u 1939. godini. U Crnoj Gori je ova
potrošnja bila manja za preko 35 puta od prosjeka u Jugoslaviji.
Nivo industrijskog razvitka Crne
Gore najbolje možemo vidjeti u upoređenju sa drugim pokrajinama Jugoslavije,
koje su, osim Slovenije, takođe bile na dosta niskom stepenu industrijskog
razvitka.
U Crnoj Gori na 1000 stanovnika bilo
je investirano svega 85.000 dinara kapitala, raspolagalo se sa 7 konjskih snaga
pogona i sa jednim radnim mjestom u industriji. Crna Gora je zaostajala za
najrazvijenijom Slovenijom u investiranom kapitalu za preko 22 puta, za
Hrvatskom 14,5 puta, za najzaostalijom Makedonijom za preko tri puta. Tako male
investicije na nisku razvojnu osnovu nijesu mogle bitnije uticati na brži
ekonomski razvoj Crne Gore i ona je, zajedno sa još nekim područjima
Jugoslavije, ostala najnerazvijeniji dio jugoslovenske države između dva
svjetska rata. Ovaj pokazatelj govori i o odnosu centralne vlasti u Beogradu
prema Crnoj Gori.
Crnogorski narod stupajući u
zajedničku jugoslovensku državu, mnogo veću i ekonomski neuporedivo snažniju od
svoje dotadašnje države očekivao je preokret u ekonomskom razvoju. Ali nade
koje je imao u taj bolji život veoma su brzo iznevjerene i ostala su samo
razočarenja. Nova državna zajednica pokazala je svoje pravo lice odmah na
početku svojih prvih koraka kada je veoma stradaloj Crnoj Gori u Prvom
svjetskom ratu dodijelila iz reparacija koje je dobila od poraženih država samo
pet miliona maraka (45 miliona dinara), iako je Kraljevska vlada početkom 1927.
godine odobrila Crnoj Gori (Zetskoj oblasti) 15 miliona zlatnih maraka (oko 170
miliona dinara) iz reparacionog fonda.
Razočaranja u “bratsku” Kraljevsku
vladu nijesu se zadržala na pomenutim primjerima. Ubrzo su došla nova koja su
se smjenjivala jedna za drugim u kratkim intervalima i negativno se odrazila na
stanovnike Crne Gore, kada je došlo do zamjene perpera za dinare i uvođenja
srbijanskog dinara kao zajedničke valute nove države, kada je vrijednost
perpera prema dinaru određena 5:1. Ovaj paritet ostao je dvije i po godine, što
se veoma štetno odrazilo na ukupan privredni život Crne Gore. Bilo je gotovo
opšte nepovjerenje i razočarenje prema Kraljevskoj vladi i monarhu Aleksandru
Karađorđeviću, koji su čitavo vrijeme postojanja jugoslovenske države,
ekonomski favorizovali Srbiju. Crna Gora nije bila zapostavljena samo u
ekonomskom pogledu. Broj škola i njihova lokacija nijesu zadovoljavali potrebe
Crne Gore u međuratnom periodu. U nastavnim planovima i programima
unitaristička organizacija države isključivala je svako nacionalno obilježje.
Sporo i sa velikim zakašnjenjem, centralna jugoslovenska vlast u Beogradu donosila
je odluke kada je bila u pitanju Crna Gora. Jedna od takvih odluka bila je da
se punih 12 godina raspravljalo o potrebi osnivanja niže poljoprivredne škole u
Crnoj Gori. I tek početkom 1933. godine osnovana je Niža poljoprivredna škola u
Baru (Topolica) sa jednogodišnjom nastavom koja je trajala sve do 1938. godine,
kada je pretvorena u dvogodišnju.
Karakteristika Kraljevskih vlada
bila je česta promjena ministara, njihova nestručnost i naglašeno zastupanje
stranačkih interesa. Predsjednici vlada kao i ministri najvažnijih
ministarstava (finansija, ekonomije, saobraćaja, odbrane (vojske), spoljnih i
unutrašnjih poslova) bili su, uglavnom, iz Srbije, miljenici kralja Aleksandra
Karađorđevića, koje je inače on postavljao ukazom. Veoma skromna zastupljenost
ličnosti u ovim vladama iz Crne Gore koje su odlučivale o ekonomskoj politici i
ekonomskom razvitku pasivnih krajeva kakva je bila i Crna Gora nijesu mogle
uticati na bolje ekonomsko tretiranje Crne Gore.
Na kraju knjige dr. sc. Branislav Marović zaključuje: ‘’Tako
je vođenjem ovakve politike jugoslovenske vlade Crna Gora ostala na nivou
ekonomskog razvitka sa kojim je ušla u Kraljevinu Jugoslaviju. Naše
istraživanje privrednog razvoja Crne Gore u periodu 1918-1941. u Kraljevini
Jugoslaviji dozvoljava da se na pitanje da li je stvaranje zajedničke države
bilo ekonomski opravdano odgovori – nije. Jedno od najvažnijih pitanja
privrednog razvoja – agrarna struktura nije promijenjena. Crna Gora je ostala
agrarna zemlja sa svim ekonomskim i socijalnim problemima koji su postojali i
ranije u samostalnoj crnogorskoj državi.’’
2 Komentara
토토사이트 Postavljeno 01-11-2024 06:14:22
신뢰할 수 있는 베팅 사이트를 찾고 계신가요? 오늘 토토사이트를 방문하여 안전하고 신뢰할 수 있는 베팅과 뛰어난 배당률을 즐기세요!
Odgovori ⇾카지노 Postavljeno 01-11-2024 06:03:41
온라인에서 최고의 게임 경험을 만끽하세요. 지금 카지노를 방문하여 무한한 게임 옵션, 독점 프로모션, 그리고 프리미엄 보상을 받으세요 – 기다리지 말고 지금 바로 승리를 시작하세요!
Odgovori ⇾