SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (16)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
UTICAJ DIPLOMATOKRATSKE MOĆI
NA ODRŽAVANJE PARTITOKRATSKE
SVIJESTI I PODSTICANJE TEOKRATIJE
TEŽNJA ZA POLITIČKIM I LJUDSKIM
POTČINJAVANJEM
I DOMINACIJOM
Navedene tendencije koje se ispoljavaju u težnji za političkim i ukupno
ljudskim potčinjavanjem, ili dominacijom jednih nad drugim, su duboko
ukorijenjene u čovjekovoj prirodi,
njegovom psihološko-genetičkom kodu, koji se ispoljava kroz volju za moć.
Međutim, stepen njenog društvenog opredmjećenja zavisi od razvijenosti
demokratskih, ekonomskih i socijalnih odnosa u određenoj državi. Kako su ove
negativne ljudske osobine demokratski kontrolisane i politički neostvarljive u
razvijenim savremenim evropskim i svjetskim društvenim sistemima, iz kojih
dolaze ovi predstavnici, za njihovo
ispoljavanje i „eksperimentisanje“, koje se ogleda u nedemokratskom i antievropskom ponašanju, su
„bogom dana“ društva nedovršene demokratije, ekonomski nerazvijena i društva sa
manjkom političke kulture i tradicije u funkcionisanju višestranačkog
parlamentarizma, tako da su ona, u smislu izloženog, „privlačna“ i pojedinim
diplomatskim predstavnicima moćnih zemalja. Međutim, uspostavljanje pune
demokratske kontrole nad ovim osobinama i procesima koji iz njih proističu,
nije dovoljno samo ostvariti u savremenim društvima, već taj princip moraju,
diplomatski predstavnici ovih država, primjenjivati na društva nedovršene
demokratije u kojima „službuju“, što nažalost u velikom broju slučajeva nije bila
njihova praksa. Naprotiv! Diplomatski predstvnici najmoćnijih zemalja - EU i
Amerike, su u tim situacijama pokazali kao najbolji učenici
totalitarističko/staljinističke škole mišljenja i metoda djelovanja. Razlog
tome je što je demokratija
determinisana i nekim političkim,
ideološkim i istorijskim procesima u određenim državama, koje su dozvolile da
se ove negativne ljudske osobine razmahnu i, na neki način, „uzmu danak“
demokratiji. Na tu upozoravajuću okolnost usmjerava pažnju i Prof. dr Nikole
Samardžića u autorskoj emisiji novinarke, gospođe Tamare Nikčević, na Gradskoj
TV. Naime, odgovarajući na pitanje vezano za agresiju na Ukrajinu od strane
Rusije koje je glasilo: „Kada pogledamo sa stanovišta realizacije zacrtanih
ciljeva, možemo li upoređivati predsjednika Putina sa nekim od zapadnih lidera,
ko je u prednosti?“, profesor Samardžić odgovara: „U sukobu kada demokratija
pobjeđuje mora pobijediti do kraja. Kao što su Amerikanci, tamo gde su stali,
na kraju Drugog svetskog rata, tu je bilo dobro. Ali, nema nemačke demokratije. Nemačka demokratija je došla na
američkim tenkovima, a ne zahvaljujući nemačkoj klasičnoj filozofiji. Tamo đe
su se Amerikanci zaustavili tu se zaustavila i demokratija. Nije demokratije
bilo dalje. Dalje je bio istočni blok. U tom smislu, zaista je neophodno da
razumemo da se mora ići do kraja.“[1]
Dakle, treba razumjeti i onu drugu stranu priče za poimanje njemačke
demokratije poslije obaranja berlinskog zida i ujedinjenja, da je u
poslijeratnoj (odnosi se na Drugi svjetski rat) podijeljenoj Njemačkoj, njenom
istočnom dijelu, na razvalinama fašizma, takođe na tenkovima, ali sovjetskim,
„prijehao“ totalitarizam/staljinizam, i da je istim tim tenkovima čuvan 45 godina. Dakle, u takvoj Njemačkoj se, sa
jedne strane, rađao duh slobodarstva i demokratije koji je konačno ovaploćen
rušenjem Berlinskog zida, ali je isto tako, sa druge strane, u
političko-ideološkom i psihološkom biću istočnih Njemaca, neovisno od njihovih
želja i težnji za demokratskom emanacipacijom, dakle nesvjesno, prebivao i još
uvijek prebiva, duh tog totalitarizma/staljinizma i populizma, kojeg se nije
jednostavno osloboditi, jer je on bio način života i mišljenja svih tih godina.
Tu ambivalentnost duha, sa elementima staljinističko-komunističke svijesti,
koja je poslije pada Berlinskog zida unijeta u objedinjenu državu, i na neki
način oslabila demokratske kapacitete sa
kojim je „zapadna“ Njemačka ušla u
ujedinjenje, možda bi najbolje bilo ilustrovati primjerom fascinacije
Angele Merkel (u nemogućnosti ostvarenje te prirodne volje - autokratske moći u
svojoj državi) sa totalitarnim bićem Aleksandra Vučića i njegovom sposobnošću
da podjarmi Srbiju tom duhu, kao i veoma prisnim odnosom sa ruskim predśednikom
Putinom kojem je, mišljenja smo, prevashodno iz ovih razloga, omogućila
zavisnost Njemačke od ruske nafte i gasa i tako ojačala i njegovu političku moć
u cijeloj Evropi i svijetu. Da ovom prilikom ne osvrćemo na mađarski
ncional-šovinizam, transformisan iz ultra lijevog radikalnog staljinizma, čija
su personifikacija predśednik Vlade Viktor Orban i Oliver Verhelji, evropski
komesar za proširenje. Dakle, iluzija je misliti da postoji apsolutna
demokratija, bez primjesa autoritarne
svijesti. Ova svijest će kad tad
naći svoj odušak, kao što ga je našla na ovim balkanskim prostorima, ispoljenoj
u pokazivanja nadmoći nad državama u tranziciji koje su iskazale namjeru da se
integrišu u EU, diplomatskih predstavnika ovih zemalja. Taj totalitaristički
duh koji „čuči“ u čovjeku „ispraviće se“ kad gođ mu to dozvole političke
okolnosti i oslabe demokratski mehanizmi i pokazati destruktivnu stranu, kao
što smo viđeli u slučaju Crne Gore.
Povodom gornjih razmatranja
potrebno je reći i sljedeće: nije problem, naprotiv potrebno je, ako određena
zemlja želi pripadnost nekom klubu, što je slučaj sa našom i drugim regionalnim
državama, da vam on propisuje standarde, daje preporuke i ocjenjuje koliko ste
napredovali u prihvatanju važećih vrijednosti u tom klubu. Ali ništa više od
toga! Posebno ne na ovako grub, potčinjavajući, potcjenjivački, nedemokratski i
nehuman način, koji je suprotan svemu onome što ta savremena društva kao svoje
vrijednosti pośeduju i kao svoja dostignuća proklamuju. Na tom tragu, sprega EU
delegacije, nekih evropskih ambasada kao
i Ambasade SAD u Crnoj Gori, sa „omiljenim“ nevladinim organizacijama,
političkim partijama i medijima, i njihova već opisana djelatnost, bila je usmjerena
na stvaranje pretpostavki za smjenu legalno izabrane vlasti i „dovođenje“ nekih
„novih“, njima ideološki bližih, političkih subjekata, što je protivno svim
demokratskim i diplomatskim uzusima. Naravno, u tim nakanama svako je imao
svoje interese, razloge i motive, i oni su po prirodi nepodudarni. Motivi
navedenih međunarodnih predstavnika proizilazili su iz njihovog negativnog
odnosa prema tridesetogodišnjoj vladavini jedne te iste partije, „iznikle“ iz
nekadašnjeg komunističkog miljea, koja je, istini za volju, naslijedila mnoge
elemente ondašnjeg jednopartijskog nedemokratskog vladanja, što je sa
stanovišta izgradnje savremenih evropskih standarda zasnovanih na smjenjivosti
vlasti, evropskoj i američkoj administraciji bilo navodno nepojmljivo, iako
primjera dugovječnosti vladanja jedne te iste stranke ima i u najrazvijenijim
državama Evrope (u Njemačkoj u nekoliko navrata). Pritom, „srljanje“ ka
ostvarenju tog proklamovanog cilja i ideološko-politička „zaslijepljenost“
nijesu im dozvolili racionalno razlučivanje (ili oni to nijesu željeli), koje bi
ih dovelo do spoznaje da su svi politički subjekti, koji sada egzistiraju na
crnogorskoj političkoj sceni, sa sobom donijeli tu „prćiju“ (ovi drugi – donedavno
opozicioni, u još rigidnijem obliku), te da je Demokratska partija socijalista,
za razliku od ostalih, idući u susret savremenim zahtjevima, mijenjala svoje
unutrašnje demokratsko i političko biće, što joj je i omogućilo „dugovječnost“
vladanja. S druge strane, crnogorski partneri međunarodnih diplomatskih predstavnika,
osim preuzimanja vlasti i svih privilegija koje iz toga proističu (jer im nije
bila namjera da bilo što demokratski mijenjaju što su pokazali i po preuzimanju
vlasti), svoje motive su crpili iz neprijateljstava prema Crnoj Gori i stvaranja
pozicije za njeno nacionalno, identitetsko i državno urušavanje, te utapanje u
širu srpsku zajednicu.
Nerazumijevanje, ili namjerno nerazumijevanje, crnogorskih političkih
prilika od strane EU i američke birokratije i njihovo „srljanje u zagraljaj“ antievropskim,
anticivilizacijskim, antidržavnim, klero-fašističkim subjektima u Crnoj Gori,
zbog ostvarivanja svojeg cilja - smjene decenijske komunističke DPS vlasti, najočitije
se pokazalo kroz davanje otvorene podrške jednom anticivilizacijskom srpskom
pokretu pod vođstvom SPC u Crnoj Gori, zaogrnutim velom vjerskih sloboda, koji
se odvijao pod motom „ne damo svetinje“,
a u suštini politički usmjerenog na rušenje tadašnje vlasti. Čak je
toj atmosferi jednog „opšteg napada“ na
tadašnju crnogorsku vladajuću strukturu, podlegao i socijaldemokrata, hrvatski
zastupnik u Evropskom parlamentu i njegov izvjestilac za Crnu Goru Tonino
Picula, uklapajući se u jednu „dirigovanu orkestarsku simfoniju“, iako je iz
iskustava hrvatske vrlo dobro znao o kakvom se agresivnom klerikalnom
nacional-šovinizmu radi i što su ciljevi tog pokreta. U tom kontekstu
crnogorski književnik i publicista Milorad Popović kaže: „Važno je još
naglasiti da su ’protestne litije’ – litije su molitva a ne protest – imale neuporedivo
jaču izvanjsku medijsku i diplomatsku podršku nego demonstracije protiv vlasti
2015. i 2016. godine, jer Aleksandar Vučić je u toku priprema za nasilni
prevrat koji je režirala Moskva bio u nekoj mjeri javno suzdržan, a početkom
2020. upregnuo je svoju moćnu medijsku
mašineriju i lobiste u inostranstvu, prije svega u Sjedinjenim Američkim
Državama, da pokaže kako ’kriptokomunistička, korumpirana vlast u Podgorici’,
ugrožava vjerska prava pravoslavnim hrišćanima. U tom času naruku mu idu i
međunarodni odnosi: notorna konfuznost Evropske unije, te svojevrsni izolacionizam
Donalda Trampa, i njegova neskrivena fasciniranost Rusijom i Vladimirom
Putinom.“[2]I
naravno, u ovakvim besomučnim napadima velikosrpskih bojovnika (unutrašnjih i
onih iz Srbije i srpskog entiteta BIH), kojima je međunarodna zajednica davala
otvorenu podršku, uvijajući je u jedan prizeman i netačan narativ „poštovanja
vjerskih prava i sloboda“, čime je bilo sve kazano, a bez adekvatnog državno-diplomatskog
odgovora na širenu propagndu, prethodna vlast nije imala nikakvih šansi da na
izborima 2020. godine ostvari povoljan rezultat. Tek poslije jedno i po
godišnje vladavine i neispunjenih očekivanja, odnosno katastrofalnih rezultata posebno
na suzbijanju partitokratskog načina vladanja i njegovih nus proizvoda
korupcije i organizovanog kriminala, te kadrovskog ruiniranja državne uprave,
nerpihvatanja i neimplementacije evropskih standarda prilikom izbora Tužilačkog
savjeta, pretvaranja Crne Gore u teokratsku državu itd., što je sve ispraćeno i
negativnim izvješatajem EU o napretku Crne Gore prema EU integracijama, evropska
i američka birokratija je „bila prisiljena da shvati“ razorne moći uticaja
Srpske pravoslavne crkve na događanja u BIH i Crnoj Gori, te njenu povezanost u
tom poslu sa Ruskom pravoslavnom crkvom i Rusijom, koji imaju trajan interes na
destabilizaciji regiona, što je dovelo do prekomponovanja političke scene i
promjene Vlade u Crnoj Gori. U ovom
kontekstu gotovo da se ne pominje Srbija (kao da ona nije sa svojom Crkvom sve
sinhronizovano radila) i njena ogromna uloga u svim dešavanjima u Crnoj Gori,
pa se shodno tome i ne preduzimaju mjere na sankcionisanju takvog ponašanja. Izostale
su sankcije čak i za svjesno neispunjavanje obaveza koje proističu iz njenog
statusa kandidata za članstvo u EU, a odnose se, ne samo na permanentno
opstruiranje osnovnih načela EU – vladavine prava, zaštite ljudskih prava i
sloboda, uključujući i slobodu medija ..., već joj se mjesecima toleriše
odbačivanje (da ne kažemo ismijavanje) zahtjeva
za uvođenje sankcija Rusiji zbog agresije na Ukrajinu, koje su, pored EU
članica, uveli svi ostali kandidati, kao i cio civilizovani svijet.
Nejednak, pristrasan, selektivan, neuravnotežen, neravnopravan,
nepricipijelan, nedemokratski i nečovječan odnos članica EU i SAD, odnosno onih
najznačajnijih okupljenih u nezvaničnom savezu zvanom Kvinta, prema subjektima
političke i društvene scene, a vezanih za odnos prema vrijednosnim pitanjima i
standardima koje sami proklamuju, te njihove
intervencije na donošenju pojedinih konkretnih odluka u pravosudnom
sistemu; vršenje pritiska i „treniranja“ svoje moći prilikom izbora kadrovskih
rješenja u državnim medijima i vršenje uticaja na uređivačku politiku shodno svom
interesu (sve ovo je bilo prisutno u Crnoj Gori), dok se, s druge strane, sve
one negativnosti koje su prisutne u mnogo rigidnijoj formi, recimo u Srbiji,
tolerišu, ili im se ne pridaje neki
značaj od strane EU i Amerike, neminovno ih, ne samo „smougurala“ u saučesništvo
na ostvarenju ovako retrogradniih i anticivilizacijskim procesa, već zasigurno
takve radnje podsticajno su djelovale na političke i uopšte društvene subjekte u
zemljama kandidatima da nastave sa
partitokratskim načinom vladanja i da se u okviru takvog sistema vladanja još
više „razbuktava“ korupcija i organizovani kriminal. Zbog toga je prijeko
potrebno da briselska i američka birokratija i njena diplomatija u zemljama
kandidatima u EU, bez prilagođavanja svojeg djelovanja balkanskim načelima i načinima
vladanja, primjere diplomatsku aktivnost demokratskim standardima i principima
imanentnim njihovim državama i društvima, jer, od toga će zavisiti i sudbina
demokratija u balkanskim državama! Međutim, da bi se ovo ostvarilo, još je važnije da se evropska demokratija suoči sa
svojim izazovima, slabostima i opasnostima koji se iz godine u godinu sve više
multipliciraju, i vrati izvornim demokratskim postulatima na kojima je i
nastala EU. Jedna od tih opasnosti je svakako
i ona na koju upozorava Prof. dr Nikola Samardžić u kontekstu eventualnog poraza Zapada u Ukrajini „čime bi bio
poražen i jedan set principa koji se mogu odraziti na veoma
zabrinjavajućim promjenama koje mogu uslediti u zapadnim političkim sistemima,
a to je da se pojave ličnosti slične
Putinu koje će tvrditi da je Putinov uspeh jedno opšte mjerilo nekog novog
sistema koje je potrebno uspostaviti nakon slabih i neuspješnih demokratija“. U
svijetlu te opasnosti on dalje kaže:
„potrebno je da se resetuje demokratija na čitavom evropskom prostoru, pre
svega u Nemačkoj gde je ona krenula da se osipa kao najvećoj, najbogatijoj i
najmoćnijoj državi EU“[3].
Zapravo, rat u Ukrajini i njegov ishod
je samo tu potrebu dramatično izdigao na pijadestal nužnosti, jer je bezidejna
učmalost u kojoj se dosad kretala evropska demokratija dovela do puzajućeg
narastanja ultra desnih - profašističkih snaga u Evropi, kojima je potreban još
jedan mali zamajac da preuzmu kormilo evropskog broda i uvedu ga u „olujna
mora“ sa neizvjesnošću izlaska iz tih „oluja“. Zato je, zbog opstanka građanskih
vrijednosti, imperativno vraćanje i puno
uspostavljanje demokratije, kao i principa na njoj zasnovanih. Od uspješnosti
ostvarenja toga imperativa će, u krajnjem, zavisiti jedinstvo i opstanak Evropske unije (u tako
demokratizovanoj Uniji ne bi smjeli śeđeti ultradesničari poput Verheljia), kao
i sudbina ovih balkanskih društava, ali i pitanja rata i mira, ne samo na
Balkanu, već i šire u Evropi. Dakle, ovi demokratski principi se, kroz
djelovanje EU i Amerike, moraju preliti i na balkanske države, a u njihovom diplomatskom
djelovanju oni moraju biti za sve isti/ravnopravni, kako unutar određene države
(u odosu na političke i društvene subjekte), tako i prema svim onim balkanskim državama
u kojima je potrebna njihova pomoć u smislu uvođenja savremenih evropskih
standarda. Jer, kao što smo jasno pokazali kroz ovaj odjeljak, a u svijetlu
crnogorskih iskustava, veliku štetu
nanose neprencipijelni diplomatski potezi kada im je motiv dnevno-politički uticaj
na aktuelna društvena dešavanja. Jer se
na taj način, preuzimajući matricu partitokratskog načina vladanja i konkretno
je primjenjujući preko svojih diplomatskih predstavnika u iskazivanju diplomatske
moći/ diplomatokratije, ohrabruju antidemokratske, antievrpske,
anticivilizacijske i profašističke snage, koje jedva čekaju na ovakve situacije
– poremećenih vrijednosti, da zaustave savremene demokratske procese i civilizacijsko
klatno društva vrate u daleku prošlost.
Nastaviće se
[1]
Prof. dr Nikole Samardžića, TV Gradska – Aritmija, 13.06.2022.
[2]
Milorad Popoviić ,
Duhovno-ideološki aspekti velikosrpskog nacionalizma/Asimilacija i odbrana
crnogorske nacije/ - Dnevni list Pobjeda,
Studija- podlistak, 20.02.2022., strana II.
[3]
Prof. dr Nikole Samardžića, TV Gradska – Aritmija, 13.06.2022.
2 Komentara
FrFoXe Postavljeno 24-07-2023 19:13:12
59 percent on Tuesday priligy dapoxetine I did not vote for him for these reasons and some called me a racist
Odgovori ⇾floache Postavljeno 08-05-2023 08:12:56
7 and Mexico 0 buy cialis online no prescription Stearns et al
Odgovori ⇾