SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (11)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
Piše: Milorad Minjo Ražnatović
MEDIJI I PARTITOKRATIJA
VOĐENJE MEDIJSKOG HIBRIDNOG
RATA PROTIV CRNE GORE(nastavak)
S obzirom na predočeno stanje, koje karakteriše činjenica da vladajuće
stranke, u periodu vladavine DPS i koalicionih partnera, nijesu mogle imati
kontrolu nad privatnim i onim medijima koji dolaze iz Srbije (sasvim je druga
situacija sa postedepesovskom vlašću koja je u tijesnoj sprezi sa Vučićevim
režimom, koji ima punu medijsku kontrolu nad medijima u Srbiji) što po našoj
procjeni zauzima više od 80 odsto crnogorskog medijskog prostora, niti uticaja
na zaustavljanje ili ublažavanje toga
medijskog rata protiv Crne Gore, ondašnjoj vladajućoj nomenklaturi je na
„raspolaganju“ ostao još samo Javni servis – TV i Radio Crne Gore, odnosno
medij koji je finansiran državnim novcem i koji ima zaista veliki uticaj na
formiranje javnog mnjenja. Naravno da vladajuća garnitura nije bila jedini
pretendent kontrole nad Javnim servisom. Naprotiv, svjesni njegovog velikog uticaja na javnost, određeni privatni
mediji, opozicione prosrpske političke partije i pojedine nevladine
organizacije, u funkciji obezbjeđenja prevlasti u Savjetu, te uspostavljanja medijskog jednoumlja, odnosno jednoglasja i
kreiranja uređivačke politike shodno svojim političko-ideološko-vjerskim
nazorima oličenim u šovinističkom velikosrpskom projektu, permanentno,
brutalno, agresivno i sinhronizovano atakuju na Javni servis. Prvi i osnovni
zadatak na tom putu trebao je biti medijsko diskreditovanje tadašnje
suverenističke vlasti i posebno preśednika Đukanovića kao korifeja crnogorske
državotvornosti, te destruiranja nezavisnosti, suvereniteta, integriteta i
identiteta, odnosno svega onog što je poslije referenduma urađeno na vrtanju crnogorskih vrijednosti.
RASPLAMSAVANJE BORBE INTERESA
ZA PREVLAST U JAVNOM SERVISU
Mogućnost partijsko-političkog uticaja vladajuće
koalicije, i ne samo nje, već i parlamentarne opozicije, na ovaj medij, pri
postojećoj zakonskoj regulativi, je veoma realan, i on se odvija preko članova
Savjeta, koji se biraju u Skupštini Crne Gore iz reda naučnih, obrazovnih i
kulturnih institucija, privrednih asocijacija, sindikalnih, nevladinih i
sportskih organizacija. A on je moguć zbog toga što: navedeni subjekti nijesu
imuni na politička dešavanja, već su itekako inkorporirani, posredno ili
neposredno, u pružanju podrške određenom ideološko-političkom konceptu;
monopolističke nevladine organizacije, koje su već godinama neizbježni subjekti
u delegiranju članova Savjeta, a primarno se finansiraju od međunarodnih
asocijacija, obavezne su da izvršavaju njihove zahtjeve koji su po pravilu bile
usmjerene na slabljenje i smjenu ondašnje vlasti; ogroman uticaj na ove
nevladine organizacije su imali i imaju pojedini privatni mediji, antivladine i
antidržavne orjentacije, koji u sprezi sa njima pokušavaju nametnuti svoja
pravila ponašanja i medijskog predstavljanja. S druge strane, vladajuće stranke
preko Vlade imaju mogućnost uticaja na izbor članova savjeta iz naučnih,
obrazovnih, kulturnih, sportskih, a jednim dijelom i sindikalnih organizacija,
pa samim tim i na izbor direktora i uređivačkog tima. Polazeći od prethodno
istaknutog, a shodno „lobističkiim sposobnostima“ učesnika u procesu (parlamentarnih
stranaka skupštinske većine i manjine) odabira nevladinih organizacija - participanata
u savjetu, kao i uticaju međunarodnog faktora, se konstituiše Savjet koji je bliskiji
jednima ili drugima, pa će u zavisnosti od te premoći, biti medijski
favorizovana jedna ili druga strana – vlast ili opozicija. Na tom polju se,
posebno u fazi izbora članova Savjeta, rasplamsavala prava borba interesa koja je prerastala u
„male verbalne ratove“, a od pojedinih nevladinih prvaka, bliskih tadašnjoj
antidržavnoj opoziciji, je uvođena i „takmičarska disciplina“ u osnivanju što
većeg broja nevladinih organzicaja (s obzirom da je presudan kriterijum za
izbor člana Savjeta bio broj društvenih subjekata koji će predložiti kandidata),
iz društvenih oblasti koje participiraju u Savjetu, sa ciljem ostvarivanja
prevlasti i obezbjeđivanja privilegovanije pozicioniranosti svojem političkom-ideloškom
konceptu u njemu. Moramo konstatovati da je, u toj borbi, više uspjeha imala
ondašnja pozicija, ali i da je opozicija sa pojedinim privatnim sebi veoma
bliskim medijima, uz sadejstvo sa članovima savjeta iz određenih nevladinih
organizacija, u nekoliko navrata preuzimali „kormilo“ uređivačke politike u svoje
ruke, i na taj način obezbjeđivali poziciju, ne samo za destrukciju vladajuće
koalicije, već i države i njenog identiteta. Karakteristika ovakvog stanja u
Javnom servisu dogodila se u vremenu kada je na čelo RTVCG u martu 2017. godine izabrana gospođa Kadija i
njen urednički tim, sa direktorom Vladanom Mićunovićem na čelo TV (izabran u
junu 2017.), stupio na dužnost. U tom smislu, zbog svoje medijske pozicije,
zajedničkog interesa i istovjetnog cilja, najveći uticaj na pomenute subjekte je
imao medijski koncer Vijesti (isti
takav odnos je ostao prema sadašnjoj poziciji a ondašnjoj opoziciji), koji je
od glasila naglašeno suverenističke orjentacije postao najveći protivnik
crnogorske državnosti. Najočigledniji primjer tog ogromnog uticaja, ojačanog
spregom sa njegovim nevladinim
satelitima i određenim opozicionim prosrpskim strankama, na kadrovsku, a preko
nje i na uređivačku politiku Javnog servisa, u tom periodu, je izbor
dugogodišnjeg glavnog i odgovornog urednika TV
Vijesti Vladana Mićunovića za direktora TV
Crne Gore (smijenjen sa tog mjesta po stupanju na dužnost Savjeta koji je
bio pod uticajem DPS i izbora novog direktora, ali nije profesinalno i ljudski
ponižen, jer je postavljen na mjesto urednika redakcije za spoljnu politiku, da
bi dolaskom novog Savjeta i direktora Borisa Raonića, a usljed –
najvjerovatnije - njegovog „puštanja niz vodu“ od strane koncerna Vijesti i onih opozicionih partija koje
su ga podržavale, bio smijenjen). U
tom periodu je TV Crne Gore bila vjerna
kopija TV Vijesti, naravno sa mnogo jačom infrastrukturom, bogatijim kadrovskim
potencijalom, većom gledanošću i uticajem na javnost. Shodno iznešenim
činjenicama, neophodno je ukazati i na to, da, dok je DPS sa koalicionim
partnerima vršila vlast u državi i imala prevlast u Savjetu, uređivačka
politika je bila mnogo izbalansiranija, iznijansiranija, politički
kultivisanija, profesionalnija, etičkom novinarskom kodeksu privrženija i
crnogorskom identititetu posvećenija, od one koja je bila pod izuzetnim
uticajem navedenih medijskih, opoziciono-političkih i nevladinih subjekata.
Jer, ove je karakterisao izrazito neprofesionalan, opoziciono neskriven
navijački i prema državi, kulturnim
institucijama, Crnogorskoj pravoslavoj crkvi i intelektualcima prepoznatljive crnogorske identitetske
provenijencije, nedobronamjeran, potcjenjivački i ignorantski odnos. Nažalost,
na ovaj način državni mediji su uprezani u političko-ideološko-vjersku
propagandističku politiku antidržavnih i velikosrpskih subjekata u Crnoj Gori i
izvan nje. Ne mareći za to što je njihov osnivač i finansijer država, i što bi,
kao u svakom civilizovanom društvu, morali imati jasnu uređivačku koncepciju i
programsku šemu koja bi se zasnivala na afirmativonom odnosu prema
hiljadugodišnjoj istoriji i ukupnim državnim vrijednostima sublimiranim u borbi
za slobodu, etičnosti, kulturi, jeziku, crkvi, antifašizmu i skladnom suživotu,
što je krasilo crnogorsko državno biće. O tome kako bi trebala izgledati
uređivačka politika u državnim medijima u svojoj knjizi, govori i dr Goran
Sekulović, tretirajući tu problematiku na sljedeći način: „Sa državnim medijima je, dakle, stvar
prilično jasna. Oni su ono što se u savremenom svijetu zove ’provladini’,
’bliski Vladi’ i slično. Ovđe se ne samo mora znati šta je koncepcija državnog
glasila i način kako je realizovati, već bi se novinari i u etičkom odnosu
prema profesiji i kući u kojoj su zaposleni morali ponašati na utvrđenim
načelima. Nije uistinu normalno napadati kuću u kojoj radiš, odnosno medij đe
si zaposlen, u drugom glasilu pod izmišljenim imenima i slično. Takođe, nema
niko pravo ni u jednoj državnoj instituciji, pa ni novinar u državnom mediju da
taj isti medij koristi kao sredstvo, dakle, u funkciji propagiranja stavova
neke pojedine političke stranke, recimo, stranke kojoj on pripada, mimo
ustaljene redakcijske informativne procedure, koncepcije i slično. To bi
značilo da novinar uzima ’pravdu u svoje ruke’, odnosno da se ponaša kao da je
to njegova privatna novina. Državni medij je državni medij, a stranačka,
privatna, ili neka tome slično formalno nazvana nezavisna novina ili druge prirode
medij – to je sasvim nešto drugo.
U ovom smislu može se slobodno reći
da je osnovni stav koncepcije svakog državnog medija u Crnoj Gori da dosljedno
i bez ustupaka brani ono što predstavlja jedan jedini mogući i istorijski i
savremeni identitet Crne Gore. A to je očuvanje nezavisnog, suverenog i
teritorijalnog integriteta Crne Gore i njene građanske orjentacije. Uz to, i
očuvanje i afirmisanje Crne Gore kao države sa izvornim nacionalnim
suverenitetom. U pitanju je dakle jedna sasvim realna, istorijska i rekli bismo
provjerena ’stvar’ – a to je fakat da je Crna Gora kao država uvijek bila
’svoja na svome’ i da svoju državotvornost gaji već više od hiljadu godina.“[1]
Iz gornjih opservacija se može izvući zaključak da je
partitokratski uticaj na Javni servis, pozicioni i opozicioni, veoma prisutan i
da je nužno graditi takvo zakonodavstvo i stvoriti takav demokratski ambijent u
kojem će RTV Crne Gore ostvariti svoju ulogu javnog servisa, poštujući principe
i vrijednosti civilizacijskih demokratskih dostignuća zasnovanih na
profesionalizmu, objektivnosti, istinitosti, kulturi dijaloga i vjernosti
svojoj državi, ograničavajući (svodeći na mjeru najdemokratskijih evropskih i
svjetskih država), ako ne i eliminišući uticaj bilo kojeg političkog činioca na
njegovu uređivačku politiku. Sigurni
smo da nije „dobar put“ onaj koji smo prethodno pomenuli a vezan je za
ovlašćenja u medijskoj sferi, data Odboru za sveobuhvatnu reformu izbornog i
drugog zakonodavstva, formiranog u susret parlamentarnim izborima 2020. godine,
jer on promoviše, legitimiše i legalizuje klasičan partijski diktat nad
medijima, dok je raniji prijedlog ministra u Vladi Crne Gore gospodina Pažina,
koji implicira izmještanje izbora Savjeta
iz Skupštine i primijenu najboljih evropskih rješenja u ovoj oblasti,
svakako bio vrijedan pažnje za razradu i
oblikovanje! Međutim, ta spoznaja o nužnosti promjena pri izboru i
konstituisanju Savjeta Javnog servisa i sve težnje Vlade u kojoj je ministrovao
gospodin Pažin, kao i ukupno DPS, u
pravcu uvođenja evropskih standarda u ovoj oblasti, pali su u vodu
pobjedom anticrnogorske i velikosrpske dotadašnje opozicije na izborima 30.
avgusta 2020. godine. Naime, poslije njihove pobjede i konstituisanja Skupštine
odmah je demonstriran mnogo rigidniji oblik partijske moći, od onog u vrijeme
vladanja DPS i njegovih koalicionih partnera.
Nastaviće se
[1] Dr.
sc. Goran Sekulović – GLOBALIZACIJA
(DRŽAVA - MEDIJI)/II Globalizacija i mediji – Mediji i (iznad) javnost(i),
Medijska kultura (međunarodni neprofitni naučno stručni časopis iz oblasti
medija)/Civilni forum Nikšić – Nikšić + Novi Sad + Dubrovnik + Mostar, strana
126 i 127.
1 Komentara
floache Postavljeno 10-05-2023 23:54:23
Food and Drug Administration FDA in December 2019 for the treatment of pruritus associated with prurigo nodularis propecia results
Odgovori ⇾