SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (9)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za
štampu.
Piše: Milorad Minjo Ražnatović
PRAVOSUĐE U RALJAMA
PARTITOKRATIJE
ISKUSTVA DRŽAVA IZ REGIONA - ODNEDAVNO ČLANICA EU
Govoriti i analizirati pojave uplitanja politike u
pravosuđe ne bi bilo kompletirano ako se ne bi osvrnuli i na iskustva iz
regiona. Nažalost, ta iskustva će nam pokazati da se recidivi partitokratskog oboljenja nerijetko javljaju
i u nekadašnjim tranzicionim društvima i državama koje su pripadale
komunističkom bloku, a sada su članice Evropske unije. Manifestuje se to
donošenjem novih, navodno reformskih zakona i drugih pravnih akata vezanih za
sudove, zbog kojih dolaze u konflikt sa ostalim članicama i organima Evropske
unije. Tako se Poljska našla na udaru
kritika i prijetnji sankcijama zbog ranije usvojenog i od strane predśednika te
zemlje potpisanog Zakona koji omogućava kontrolu sudske od strane izvršne
vlasti (u suštini partijsku), putem ovlašćenja datog ministru pravde da bira kandidate za Vrhovni sud, što se kosi sa
svim demokratskim načelima nezavisnosti sudstva i njegovoj odvojenosti od
izvršne i zakonodavne vlasti. Te prijetnje su, zbog izuzetno lošeg stanja u
poljskom pravosuđu, kasnije i realizovane. Tako Pobjeda od 28.10.2021. godine izvještava: „Najviši sud Evropske
unije je naložio juče Poljskoj da plaća
kaznu od milion eura dnevno, jer nije suspendovala disciplinsku komoru Vrhovnog
suda.
Odluka Evropskog suda pravde je uslijedila nakon što je
Evropska komisija zatražila ’finansijske kazne’ kako bi se obezbijedilo
poštovanje presude iz jula, prenosi agencija AP.
Sud je saopštio da je kazna ’neophodna kako bi se
izbjegla ozbiljna i nepopravljiva šteta po pravni poredak Evropske unije i
vrijednosti na kojima je ta unija zasnovana’, a posebno šteta po vladavinu
prava.
Evropska komisija, koja nadgleda poštovanje evropskih
zakona, željela je da sud sa sjedištem u Luksemburgu izrekne dnevnu novčanu
kaznu Poljskoj sve dok ne unaprijedi funkcionisanje poljskog Vrhovnog suda i
suspenduje nove zakone, koji, prema tvrdnjama Brisela, potkopavaju nezavisnost
pravosuđa.
Tačka sporenja je disciplinska komora poljskog Vrhovnog
suda, tijelo kome je vladajuća partija dala ovlašćenja da disciplinuje sudije.“[1]
Isti tretman je primijenjen i prema Mađarskoj koja je
takođe odlukom Evropskog suda kažnjena uskraćivanjem novca iz evropskih fondova
zbog kršenja standarda EU u oblasti vladavine prava.
Ovakvim „reformama“ pravosudnog sistema, kojom je
omogućeno da vladajuće partije daju ovlašćenja sudovima da disciplinuju sudije,
odnosno da donose presude po njihovom diktatu shodno partijskim ili interesima
partijskih elita, ne samo da se
urušavaju demokratske i pravne tekovine Evropske unije, već se ove države vraćaju
na same početke tranzicionog procesa, ili čak još dalje u vrijeme takozvanog
real socijalizma/jednopartijskog sistema i autokratskog vladanja. Na prvi
pogled ova antievropska i antidemokratska tendencija mogla bi se povezati sa
konzervativnim desničarskim partijama koja su tamo na vlasti, ali sljedeća dva
primjera će nas uvjeriti da ta činjenica može biti obojena i tim bojama,
ali ne i presudan uzročnik ovakvih
nedemokratskih i neevropskih tendencija. Naime, samo dvije godine nakon ulaska
u Evropsku uniju (polovinom 2015. godine), Vlada Hrvatske, pod vođstvom
socijaldemokrate Zorana Milanovića, usvaja dokument pod nazivom „Zaključak o
suradnji s Bosnom i Hercegovinom kod pružanja pravne pomoći u kaznenim
postupcima“ (koji je još na snazi), onemogućavajući tako direktnu samostalnu saradnju
pravosudnih organa Hrvatske sa pravosuđem Bosne i Hercegovine, čime se politika
direktno umiješala u rad sudske vlasti, postavljajući Vladu kao arbitra u
slučajevima zahtjeva pravosudnih organa Bosne i Hercegovine za izručenje
pojedinaca koji su načinili ratne zločine u toku rata na teritoriji ove države.
Istrajavanje na ovom zaključku, naišlo je na oštre osude i Serža Bramerca,
Glavnog tužioca Haškog suda, koji je u razgovoru sa hrvatskim ministrom
pravosuđa rekao „da je vrlo iznenađen što u jednoj članici Europske unije
izvršna vlast može tako drastično intervenirati u vlastito pravosuđe
sprječavanjem određenih zahtjeva za pomoć iz Bosne i Hercegovine“[2].
Ili onaj primjer od prije nekoliko godina iz Crne Gore (on nije iz sfere
pravosuđa, ali jeste klasičan primjer partitokratskog ataka na nezavisnost
jedne visokoobrazovne institucije – Univerziteta Crne Gore), koja je daleko
iskoračila ka Evropskoj uniji i čija bi vladajuća politička garnitura morala
dobro paziti da ne vuče poteze koji će ugroziti njen brži integracioni
napredak. Međutim, autoritarni staljinistički duh prošlih vremena, u određenim
situacijama oduzme demokratski dah, ispoljavajući svu svoju brutalnost, o čemu śedoče i
prethodna dva primjera, kao i ovaj crnogorski slučaj grubog kršenja autonomije
Univerziteta Crne Gore, od strane Vlade na čijem je čelu bio socijalista
Marković, koji je preko svojih partijsko-političkih poslušnika u Savjetu,
izdejstvovao nezakonitu (ustanovljeno od svih sudskih instanci) smjenu tadašnje
rektorke R. Vojvodić (nije isključeno da se tada preko rektorke i Univerziteta
odvijao unutrašnjo-partijski sukob određenih „frakcija“, odnosno napad na
M.Đukanovića). Time je na jedan, evropskim demokratskim državama stran način
(nezabilježen čak ni u ondašnjoj Crnoj Gori pod vlašću komunista), sprovedena
staljinistička čistka na univerzitetu, ne samo rektorke, već svih onih koji su
je podržavali, čime je drastično narušen ugled i autonomija Univerziteta.
Ovakva smjena rektorke i moralno kameleonstvo pojedinaca iz Upravnog odbora
Univerziteta, koje se kretalo od, u početku, bezuslovne podrške, do potpunog
odbacivanja ponuđenog programa i njene satanizacije, najveći profit je donijelo
upravo tim malim partijskim aparatčicima - inferiornim naučnicima, koji, jedva
dočekavši ovakvu društvenu deformaciju da
iskažu svoju vlastodržačku dominaciju, posredstvom prenesene im, ali i
strogo kontrolisane partijske moći, postaju veliki inkvizitori,
Društvene demokratske deformacije ovog tipa, kada se dodjelom
„viška“ partijske ovlasti, „ljudska priroda“ otrgne demokratskoj društvenoj
kontroli - što karakteriše zanemarivanje činjenica i odsustvo bilo kakvog, a
kamoli kulturnog dijaloga, kao civilizacijskog dostignuća imanentnog visokoobrazovnoj i naučnoj instituciji ovog
profila i društvenog značaja (pokazuje to i predmetni slučaj) - na površinu izbače
sve slabosti i bijedu čovjekovog bića i njegovih najnižih nagona, koji ističu
iz taloga ideološko-političke i moralne „prljavštine“, čija je
karakteristika intelektualna
inferiornost, demokratska infantilnost i „puzeća“ agresivnost. Neizbježna
pojava koja prati zarobljenike totalitarističke svijesti i autokratskog
postupanja je ponovno
uspostavljanje verbalnog delikta kao
relikta nekadašnjeg komunističkog sistema, samo što se, u ovom slučaju, on
uvodi na mala univerzitetska vrata, kroz takozvani Sud časti, koji je bivšeg člana
Upravnog odbora UCG, profesora V. Pešića, zbog javnog „iznošenja negativnih
stavova i kvalifikacija na račun organa Univerziteta i Vlade Crne Gore“, javno
osudio da je prekršio akademske principe i etički kodeks. Ovom originalanom
izumu, mogla bi pozaviđeti
najautoritarnija društva, a njene izumitelje - tadašnju upravljačku strukturu (kad već to nije slučaj
sa naučnim dostignućima), učiniti prepoznatljivim i „slavnim“ u evropskim i
svjetskim univerzitetskim krugovima.
Ako su političke strukture Poljske, Mađarske i Hrvatske
mogle sebi dozvoliti taj „luksuz“ partitokratskog, antidemokratskog i
totalitarističkog intervenisanja u sferu sudstva, zbog činjenice da su članice
EU (iako dvije prve već trpe posljedice takvog nedemokratskog i neevropskog
postupanja), crnogorska izvršna vlast, ako ne zbog ničega drugog, ono samo zbog
činjenice da se nalazi u aktivnom procesu integracija, taj „luksuz“ nije smjela
sebi dozvoliti. Da li se ovaj slučaj i do koje mjere, negativno odrazio napredak u procesu integracija, ili
konkretnije je li imao neke štetne posljedice vezane za poglavlja koja
tretiraju oblast nauke i prosvjete nije poznato? Ne bi ni bilo korektno da tim
povodom, sa ove analitičke pozicije, nešto tvrdimo ili predpostavljamo, jer za
to nemamo dovoljno argumenata, ali
možemo ukazati na indikativnu činjenicu da je na Vebometriks rang listi
svjetskih univerziteta, đe se rangira 11.998 univerziteta, koja je objavljena u
januaru 2018. godine, Univerzitet Crne Gore zauzeo 3380-tu poziciju, što je pad
za 1010 pozicija samo za pola godine
(prilikom posljednjeg rangiranja zauzimao 2370 mjesto). Ovaj pad se desio u
periodu opisanih događaja na Univerzitetu Crne Gore i smjene njene rektorke,
što budi sumnju da je uzrok pada rejtinga, u tako kratkom razdoblju, upravo, posljedica navedene činjenice.
U još ogoljenijoj partitokratskoj formi/nezakonito, sa
brutalnošću i nasilništvom koji su svojstveni samo fašisodnim političkim
subjektima, proces smjene rektora i Upravnog odbora Crnogorskog univerziteta
nastavljen je dolaskom nove klerošovinističke Vlade, s tom razlikom što su na
čelu ove najveće i najuglednije ustanove visokog obrazovanja u Crnoj Goriali (uz
podršku istih onih pojedinaca/kameleona koji su u slučaju smjene pomenute
rektorke, mijenjali stavove shodno „navigavanju“ tadašnje Markovićeve Vlade,
sada pokušali istim metodom da se dodvore novoj Vladi u cilju opstanka na
funkcije - što je grubo odbijeno) ovog puta došli, ne samo partijski
poslušnici, već i ośedočeni negatori crnogorske države, nacije, jezika,
crkve... Uz to, a u skladu sa svojim teokratskim karakterom čije je „istočnik“ bio
Ostroški manastir, 42 „apostolska“ Vlada Crne Gore je pokušala da u redove Upravnog odbora, kao njenog predstavnika,
infiltrira jednog svještenika Crkve Srbije (SPC), što je bio probni balon i za
druga imenovanja svještenika (po dubini) u državnim institucijama, čime je
jasno istakla svoju opredjeljenost za teokratizaciju države. Međutim, ovaj opasan
naum je spriječen oštrom reakcijom javnosti, rezultirajući ostavkom ovog
svještenika, što u ovom političkom
„ludilu“ predstavlja jedan mali korak ka
otrežnjenju društva i spremnosti progresivnih političkih i društvenih faktora
da pokažu neku vrstu reakcije i hrabrosti da ne ustuknu, pred ovako važnim i
sudbiskim pitanjima. Pitanjima, koji mijenjaju karakter jedne sekularne države,
vraćajući je u tamne vilajete ranog srednjeg vijeka.
Iz ovih primjera mogli smo zaključiti da se gotovo na
isti način, klatno autokratskog nasljeđa, vraća i u onim zemljama u kojima
vladaju desničarske nacionalističke stranke, kao i u onim u kojima su vladale
ili vladaju napredne socijaldemokratske građanske partije. Zapravo njihov
zajednički imenitelj, kako članica EU tako i onih koje to nijesu, neovisno od
toga što pripadaju sasvim suprotnim ideologijama, je partitokratski način
vladanja, koje proizilazi iz istovjetnog socijalističkog/komunističkog totalitarnog
nasljeđa - jednopartijskog vladanja (iako su Crna Gora i Hrvatska koje su bile
republike u okviru SFRJ, u odnosu na ondašnje zemlje real-socijalizma, kojima
su pripadale Poljska i Mađarska, bile na unatrašnjem planu neuporedivo
liberalnije u ekonomskom, kulturnom i u pogledu ljudskih prava i sloboda, a
prema svijetu otvorenije, o čemu śedoči jugoslovenski „crveni“ pasoš koji je
bio jedan od najcijenjenijih u svijetu, ipak je to bila zemlja jednopartijskog
monopola u kojoj su sve državne institucije bile pod patronatom jedne partije -
SKCG/SKJ – i njenog danonoćnog „bdenja“
nad svim društvenim procesima, što je dovodilo u pojedinim periodima do situacija
u kojima su ograničavane slobode govora, izjašnjavanja i pisanja – śetimo se
samo kako su u javnosti anatemisani
narodni heroj Savo Brković, filozof Ćeno Zeković i pjesnik Slavko
Perović kada su se odvažili da ustvrde da je crnogorska nacija autohtona – bez
srpskih primjesa, ili kako su prošli MASPOK-ovci u Hrvatskoj 1971. godine.)
Shodno predhodno kazanom mišljenja smo da presudan uzrok
ovakvog stanja u sudstvu opterećenog utucajem političkih elita, kao i opisanih
„totalitarističkih ekcesa“, zapravo leži u činjenici da demokratski procesi u
post-komunističkim društvima nijesu bili izraz
volje dobrog dijela građana, niti njihovih partijsko-političkih elita,
pa samim tim ni državnih rukovodstava. Iako su im, deklarativno, usta bila puna Evrope i
demokratije, preovlađujući politički duh i svijest su naslijeđeni iz vremena
komunizma. I u jednom i drugom slučaju demokratski standardi su, u suštini, „prihvatani“ pod
„pritiskom“ Evropske unije i SAD, a u praksi sprovođeni „na kašičicu“, kao
nužnost izvlačenja ekonomskih benefita, koji će pomoći da ove zemlje izađu iz
ekonomske zaostalosti i obezbijede kakav, takav socijalni mir i političku
stabilnost. Pri ovakvom stanju svijesti, nije ni postojalo realnih pretpostavki
da demokratija zaživi svom svojom punoćom i cjelokupnošću svojeg bitka, a kao takva nije ni mogla izroditi i razviti
snažne pravosudne i druge državne institucije, nalik onim u savremenim
društvima i razvijenim demokratijama, koje će biti brana recidivima prošlosti i
protivpravnim radnjama, nalik onim koje smo obrađivali u ovom odjeljku.
Nastaviće se
[1]
„Dnevno da plaća
kaznu milion eura“,
Dnevni list Pobjeda, 28.10.2021.,
strana 14.
[2]
„Bramerc će Hrvatsku prijaviti UN-u“, Dnevni list Pobjeda, rubrika
„Drugi pišu“, 20.11.2017. godine - prenešen tekst ALJAZEERA.
1 Komentara
QGAyKz Postavljeno 07-07-2023 07:40:50
cialis buy online Although there are no guarantees that results obtained in rats will translate to humans, the team is hopeful that they will
Odgovori ⇾