SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (5)
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
Piše: Milorad Minjo Ražnatović
PRAVOSUĐE U RALJAMA PARTITOKRATIJE
Sagledavajući ove procese sa aspekta crnogorskog iskustva, mada su ona slična ili istovjetna u svim tranzicionim društvima, partitokratski način
vladanja, pored prethodnog primjera, veoma je prisutan i u sudstvu, đe se, posebno na
početku tranzicionog procesa, sudije biraju u parlamentu prostom većinom
poslanika, što znači jedne partije, ili koalicije na vlasti, da bi se u kasnijoj fazi izbor vršio dvotrećinskom, ili tropetinskom
većinom poslanika. Tako, sudska vlast
postaje produžena ruka zakonodavne vlasti, odnosno partija i njihovih
establišmenata zastupljenih u parlamentu, i u jednom i u drugom slučaju. U
prvom je jasno da se radi o monopolu vladajuće stranke ili koalicije, dok je u
drugom ta situacija još komplikovanija, kompleksnija, a i grotesknija, zbog
toga što se moraju praviti kompromisi sa jednom ili više opozicionih stranaka u
parlamentu, kako bi se obezbijedila potrebna većina za izbor predśednika suda
i sudija, što dovodi do toga da se za sudije ne biraju najkompetentniji,
najhrabriji i politički nezavisni pravnici, već oni, bliski partijama koje su stvorile
parlamentarnu većinu za njihov izbor. Ova praksa se na najslikovitiji način
može dočarati izborom sudija Ustavnog suda (još je na snazi ustavna odredba
kojom se sudije biraju dvotrećinskom, ili tropetinskom većinom poslanika u
Skupštini), u kome bi, zbog njegovog značaja kao najviše sudske instance,
morali śeđeti neprikosnoveni pravni autoriteti, univerzitetski profesori iz
ustavne oblasti, uzorne i nepotkupljive sudije, koji su prošli sve tužilačke i
sudske nivoe, za kojima se ne vuče rep nekompetentnosti, nepotizma,
pristrasnosti, sklonosti partijskim i drugim uticajima. Nažalost, ozakonjeni
način izbora sudija Ustavnog suda, kojim je legalizovano partijsko
kompromiserstvo, dao je sasvim suprotne
rezultate – derogirao je značaj ove najviše sudske institucije na taj način što
su ta odgovorna značajna i uzvišena mjesta, u
pojedinim slučajevima, pripala osobama za koje se ne može reći ni da su
prośečni pravnici, a kamoli vrhunski autoriteti u svojoj struci. Zapravo,
najveći broj njih, u stručnoj i laičkoj
javnosti nijesu prepoznati kao prvaci u ovoj profesiji, već kao politički
poslušnici, jer je njihov kredibilitet i
kvalitet ocjenjivan, isključivo, partijskim „mjernim instrumentima“ - bliskosti,
ili pripadnosti određenim političkoideloškim nazorima. Tako da sastav današnjeg
Ustavnog suda čine, ili su činili (jedan broj je otišao u penziju) DPS, SDP,
SNP i sudije Bošnjačke stranke, što
je po njegovu reputaciju, pravdu, pravičnost
i ukupno crnogorsku demokratiju, jedna dosta tužna i porazna činjenica. Pokušaji da se nakon
obaranja 32 postdepeesovske klerošovinističke Vlade i izbora nove, stvori
kvalifikovana većina od 49 poslanika koja bi odblokirala proces izbora u
sudstvu - posebno u Ustavnom sudu koji je na ivici legaliteta i legitimiteta,
jer od devet sudija trenutno samo pet obavlja tu funkciju a za nekoliko mjeseci
zbog odlaska u penziju još jednog taj sud neće biti u mogućnosti da uopše
funkcioniše -, nije ništa drugo do nastavak dosadašnje prakse da se po
partijsko-ideološkim kriterijumima, uz zadovoljenje stranačkih interesa
učesnika u vlasti, kompromisno bira nedostajući broj sudija. Jer, da to nije
tako, već da pri izboru sudija, kod onih
koji ih biraju, uopšte postoji svijesti i savjesti o uzvišenosti tog poziva i
vrijednostima/vrlinama koje mora nositi sam sa sobom, posebno one tako
imanentne sudskoj funkciji koju i Dejvid Hjum izdiže na pijedestal ustanovljavajući
da „Nijedna vrlina ne oceni se više nego pravda, i nijedan porok nije mrskiji
nego nepravda; i nema kvaliteta koji većma učvršćuje karakter, bilo kao mio ili
mrzak“ zato „pravda je moralna vrlina prosto zato što teži dobru ljudskog
roda...“[1], odnosno, da se kao u svim demokratskim
savremenim društvima, sudije biraju po pravničkom znanju, iskustvu, postignutim
rezultatima, pravednosti, nepotkupljivosti i moralnim kvalitetima i osobinama,
oni bi već bili izabrani, neovisno od toga koje partije čine vlast a koje
opoziciju. U takvoj demokratskoj
atmosferi i izgrađenoj političkoj kulturi i društvenoj građanskoj svijesti, pri
pretpostavci da su svi politički subjekti prvrženi državi i njenoj dobrobiti,
ne bi se moglo desiti da se ogromno/dragocjeno vrijeme troši za izbor bilo
kojeg organa bitnog za funkcionisanje države. Nažalost nije tako. Bojati se da
će još mnogo vremena proteći dok se
dostignu demokratski standardi a podjele prevaziđu prihvatanjem opštecivilizacijskih
vrijednosti i standarda savremenih građanskih društava (multinacionalana,
multikulturalna, mutikonfesionalna tolerancija; antifašizam; nespornost crnogorskog
državnog, nacionlnog i crkvenog/vjerskog identiteta; NATO članstvo i EU
integracije), od strane onih političkih i društvenih činilaca koji su vjekovima
„hranjeni“ mitomanstvom, primitivizmom i zatucanošću Crkve Srbije. Jer, na ovom
vrijednostima je jedino moguće „pomirenje“ o kojem se u zadnje vrijeme sve više
priča, posebno od strane novoizabranog premijera.
U poodmaklom tranzicionom
procesu i shodno zahtjevima Evropske unije o ispunjenju njihovih standarda kako
bi se integracioni proces mogao nesmetano odvijati (sve nekadašnje komunističke
zemlje su težile, ili još uvijek teže učlanjenju u EU), naslijeđena praksa i
zakonska regulativa, kad su u pitanju Vrhovni i ostali sudovi, se mijenja i
donekle se sudstvo oslobađa partitokratskog „tutorstva“ nad izborom sudija, jer
se on iz Skupštine izmiješta u Sudski savjet. Međutim, taj proces
depolitizacije i departizacije u Crnoj Gori nije izveden do kraja, iz prostog
razloga što Skupština u Sudskom savjetu
bira četiri člana po principu dvotrećinske ili u drugom krugu tropetinske
većine („iz reda uglednih pravnika“),
koji su ipak pod partijskom kontrolom, a
uz to je i ministar pravde član Sudskog
savjeta, tako se dolazi u situaciju da polovinu Savjeta (od deset - pet) čine,
u krajnjem, predstavnici političkih partija - pozicionih i opozicionih
kompromisno izabranih, koji imaju ogroman (možda i presudan) uticaj na izbor
sudija. Na ovakvo nedopustivo stanje u februarskom
izvještaju 2020. godine, kako izvještava dnevni list Pobjeda, upozorava i Grupa
država za borbu protiv korupcije – GRECO, koja je nezadovljna činjenicom da
jedna od njihovih preporuka da Crna Gora „preduzme dodatne mjere za jačanje
nezavisnosti Sudskog savjeta, kako stvarne tako i percipirane, protiv
nepotrebnog političkog uticaja, uključujući ukidanje učešća ministra pravde po
službenoj dužnosti u Savjetu, obezbjeđivanjem da najmanje polovina članstva
Savjeta bude sastavljena od sudija koje biraju njihove kolege i obezbjeđujući
da na predsjedavajuću funkciju bude imenovan jedan od ovih članova sudija“[2],
nije ispunjena. Takođe iz ove organizacije tada su istakli zabrinutost zbog načina
izbora sudija i predśednice Vrhovnog suda. Podśećaju „da je svrha njihovih
preporuka, između ostalog bila da se ograniči prekomjerna koncetracija
ovlašćenja u pravosuđu“. Dalje konstatujući: „U tom smislu, Crna Gora je
promijenila normativni okvir da ograniči trajanje mandata sudija na istim pozicijama.
Međutim Sudski savjet je ponovo imenovao pet predsjednika suda, uključujući i
predsjednicu Vrhovnog suda koja je na toj funkciji više od deset godina“[3].
Ove ocjene se ponavljaju i u Izvještaju Evropske komisije o Crnoj Gori za 2020.
godinu, od 6. oktobra iste godine, u kojem se u još preciznijoj i oštrijoj
formi upozorava na neispunjavanje obaveza sljedećom konstatacijom: „Odluka
Sudskog savjeta o ponovnom imenovanju sedam predsjednika sudova, uključujući i
predsjednicu Vrhovnog suda, na najmanje treći mandat, izaziva ozbiljnu
zabrinutost zbog načina na koji Sudski savjet tumači tekst i duh ustavnog i
zakonskog okvira, koji ograničava takva imenovanja na najviše dva mandata, kako
bi se spriječila prekomjerna koncetracija vlasti unutar pravosudnog sistema. To
nije u skaldu sa preporukama GRECO-a o
nezavisnosti pravosuđa, za koje se očekuje da će ih Crna Gora poštovati
kako ne bi bacila sjenku na ranije
postignute rezultate u reformi pravosuđa.“[4]
Prosto je neshvatljivo da su pravni eksperti tog znanja i ugleda iz Sudskog
savjeta, pod uticajem partijskih elita i oportunog ponašanja, ili na osnovu
lične bliskosti sa kandidatima, „kreativno“ tumačeći novousvojene pravne
norme, pokušali, neuvjerljivim ustavnim
tumačenjima, „izigrati“ GRECO i Evrosku komisiju, koji su izmjene preporučili
upravo iz razloga da se okonča taj neograničeni niz izbora na ove značajne
funkcije, jednih te istih sudija. Kao da im nije bilo poznato, a jeste, da su u
demokratskim društvima novouvedene zakonske norme koje propisuje ograničenje
mandata, podrazumijevajuće, i da se, ukoliko je u prethodnom periodu ispunjen
broj mandata na određenu funkciju njima propisan, po istima postupa odmah nakon
isteka započetog mandata. Stoga, nije bilo prostora za tumačenja koja su, kao
reakcija na kritike iz Evropske unije ali i unutrašnjih društvenih činilaca, uslijedila
od strane pojedih članova Savjeta, braneći donešene odluke na način da se
izmijenjenim zakonskim normama utvrđuje
novo računanje mandata - praktično brišući dotadašnje -, te da ova ni
bilo koja druga norma ništa ne zabranjuje u pogledu prethodnih mandata, odnosno
da pruža mogućnost dotadašnjim predśednicima Vrhovnog i ostalih sudova,
neovisno od toga koliko su do tada odradili mandata, za još dva mandata (slično
je tumačeno i pravo predśednika Crne Gore F. Vujanovića na treći mandat, s tim
što se to obrazlagalo činjenicom da je jedan od dva mandata obavio prije
vrtanja nezavisnosti). Ovakvim tumačenjem moglo bi se u nedogled manipulisati
sa izmjenama odredbi, čime je napravljena
velika štetu bržem crnogorskom integracionom putu, i ne samo u ovoj
oblasti. Kasnije ostavke predśednice Vrhovnog suda i pojedinih predśednika u
nižim sudskim instancama (poslije velikih spoljnih i unutrašnjih
pritisaka) kao lični čin, jesu
„odblokirale“ proces pregovaranja i bržeg napredovanja ka zatvaranju ovog
pregovaračkog poglavlja, ali su istovremeno kod evropskih partnera još više
pothranili sumnju u iskrenost implementacije/primjene donešenih pravnih akata,
ali su i ostavile nenadoknadivu štetu po integracioni proces i uvođenje
evropskih standarda u crnogorski pravosudni sistem.
Kontinuitet nesaradnje, ili
nedovoljne saradnje sa evropskim institucijam u pravosudnoj oblasti nastavljen
je i po izboru 42 klerošovinističke Vlade u još drastičnijem obliku, iako je
ona bila „čedo“ Evropske unije, posebno sa aspekta izmjena Zakona o državnom
tužilaštvu kojem je jedina funkcija bila da se dođe do kadrovskih promjena u
Tužilaštvu. Na to je u dva navrata
reagovala Venecijanska komisija koja je upozorila da je tada aktuelni zakon
usklađen sa evropskim standardima, a u svom mišljenju navodi i da se „mora
poštovati sigurnost mandata aktuelnog Glavnog specijalnog državnog tužioca koji
ne smije biti smijenjen pod izgovorom zakonodavne reforme, a ukoliko je kriv za
nedolično ponašanje, mora se suočiti sa disciplinskom i krivičnom
odgovornošću“, kao i da „institucionalne reforme ne smiju biti pokretane samo
zbog smjene pojedinaca na ključnim pozicijama“. I naravno, partijski interes i
egoizam je bio jači od procesa evroskih integracija koje su inače ovim političkim
subjektima bile posljednja briga. Odbijajući naznačene preporuke, kao i
iskustva prijethodnog izbora čelnika
tužilačke organizacije koji je
praćen postizanjem određenog nivoa konsenzusa i
„nadzorom“ EU partnera, vladajuća koalicija je po svom naumu izglasala
novi zakon, izabrala i novi (partijski) Tužilački savjet i na kraju smijenila
ili se na drugi način oslobodila svih dosadašnjih rukovodioca u Tužilačkoj
organizaciji, instalirajući na njihova mjesta svoje kadrove. Sve navedeno je
imalo veliki uticaj na izradu godišnjeg izvještaja EU za 2021. godinu koji je
daleko nepovoljniji od svih prethodnih, jer je konstatovano stagniranje u gotovo svim pregovaračkim poglavljima.
Nastaviće se
[1] Dejvid Hjum – Rasprava o ljudskoj prirodi, Knjiga III,
Deo III, Odeljak I, Veselin Masleša – Biblioteka Logos, Sarajevo 1983., strana
488.
[2] „Savjet Evrope
brine treći mandat Medenice“, Dnevni
list Pobjeda, 07.02.2020.,
str. 8i 9.
[3] Isto
[4] „Vide korupciju i
ograničenje slobode govora, nijesu uočili miješanje SPC u politiku“, Dnevni
list Pobjeda, 07.10.2020. strana 2 i
3.
2 Komentara
KIkdwWY Postavljeno 10-07-2023 15:31:15
propecia regrowth However, we want to look at the effects of Trenbolone Acetate in a more practical way so that youll have a good idea as to what to expect from the steroids use
Odgovori ⇾arronse Postavljeno 24-03-2023 19:17:05
They were terrible at returning calls and explaining patient instructions cialis generic 5mg
Odgovori ⇾