Sto godina od donošenja nelegalnog i nelegitimnog akta regenta-kralja države Srba, Hrvata i Slovenaca (SHS) Aleksandra Karađorđevića: Kako je ukinuta utokefalna Crnogorska pravoslavna crkva
Srbija nije odustala od projekta Velika Srbija, odnosno, projekta „Načertanija“ Ilije Garašanina (XI)
Akt o ukidanju autokefalne Crnogorske crkve nije bio baziran na Ustavu Kraljevine Crne Gore, Ustavu Sv. Sinoda Crnogorske crkve i zakonitim već na nelegalnim odlukama tzv. ,,Podgoričke velike narodne skupštine’’ te falsifikovanim i, kao takvim, bezvrijednim aktima Sv. Sinoda Crnogorske crkve i na golom nasilju srpske vojske
Dr
Goran Sekulović
Vlada i Skupština Crne Gore, kao i
svi njeni državni organi, u prilici su sada nakon donošenja Zakona o slobodi vjeroispovijesti i
pravnom položaju vjerskih organizacija, da kroz
njegovu primjenu, istorijskim, naučnim i pravnim argumentima, legalno i legitimno
odgovore na sljedeća ključna pitanja iz preostalog neriješenog dijela
identitetskog crnogorskog nacionalno-državno-vjerskog (pravoslavno-crkvenog)
korpusa ljudskih prava i sloboda: prvo,uz već donešenu odgovarajuću
Rezoluciju Skupštine Crne Gore iz 2018.g., apsolviraju se i poništavaju,
ukidaju i stavljaju van svake pravne ili bilo koje druge (mada takvu ili neku
drugu sličnu valjanost ove ’’odluke’’ naravno da nijesu nikada ni imale niti ni mogle da imaju!) valjanosti
i vrijednosti ’’odluke’’ tzv. Podgoričke skupštine iz 1918. godine; drugo, apsolviraju se i poništavaju, kada se radi o odnosu
države i crkve, akti regenta Aleksandra iz 1920. godine kojim se ukida
autokefalna Crnogorska pravoslavna crkva; treće, vjerska imovina i hramovi i
crkve kao i manastiri izgrađeni do 1918.g. su državna imovina Crne Gore koja se
u njenom vjerskom dijelu daje na korišćenje i čuvanje Srpskoj i Crnogorskoj
crkvi; i četvrto, identifikuje se, registruje i zaštićuje vjersko kulturno
nasljeđe autokefalne Crnogorske crkve kao dijela ukupne crnogorske nacionalne i
državne baštine. Sve ove odluke su međunarodna obaveza državnih organa
Crne Gore. Na ovaj način i dosljednom primjenom Zakona o slobodi
vjeroispovijesti i pravnom položaju vjerskih organizacija kompletiraće se,
ojačati i još više utemeljiti suverenitet, međunarodni položaj, legitimitet i
stabilnost crnogorske države. Takođe, zaokružiće se i stvoriti odgovarajući
državni, politički i pravni preduslovi za riješenje i praktično oživotvorenje
svih preostalih ključnih crnogorskih identitetskih pitanja iz korpusa ljudskih
prava i sloboda, garantovanih međunarodnim konvencijama, kao dijela
pretpolitičkih konstitucionalnih uslova izgradnje demokratskog društva.
Srž
problema Balkana je da faktički, u praksi, ’’na terenu’’ – bez obzira na
suprotne zvanične izjave državnih organa – Srbija u suštini ne
odustaje od imperijalnog i nedemokratskog projekta Velike Srbije.
Najvažniji ’’borac’’ u ovom projektu je Srpska crkva, ali joj obilato pomažu i
zvanični organi države Srbije. Zna se da je jedna od parola srpskog
nacionalizma sa kojom se krenulo u građanski, tj. u međuvjerski i međuetnički
rat na prostoru bivše SFRJ u periodu od 1991. do 1995. g., bila ona već dobro
upamćena da su (veliko)srpske granice Karlovac-Karlobag-Virovitica.
Uoči
redovnog popisa stanovništva u Crnoj Gori 2021.g, treba podśetiti kako su se ponašali
predstavnici države Srbije prilikom dva prethodna popisa. U vrijeme popisa
2011.g. savjetnik tadašnjeg predśednika Srbije Borisa Tadića za Srbe u
dijaspori Mlađen Đorđević više puta boravi u Crnoj Gori što se uvijek poklapa
sa nekim događajima kojima država Srbija pridaje prvorazredni politički značaj.
Đorđević je boravio u Crnoj Gori za vrijeme održavanja lokalnih izbora kada ga
je Milo Đukanović, tadašnji predśednik Vlade Crne Gore i aktuelni predśednik
Crne Gore i Demokratske partije socijalista, najjače političke stranke u Crnoj
Gori, javno prozvao da se miješa u izborni proces, tj. da aktivno pomaže
(pro)srpske političke stranke u izborima. Predśednik
Srbije Boris Tadić je to demantovao, ali je Milo Đukanović odgovorio da on ima
i dokaze za svoju tvrdnju. Mediji u Crnoj Gori su objavili vijest da je
Đorđević sa sobom donio znatan novac kojim se finansira propaganda pomoću koje
se pokušava asimilacija Crnogoraca i njihovo ’’pretvaranje’’ u Srbe, odnosno,
želi se ostvariti cilj da se što veći broj stanovnika Crne Gore izjasni da su
Srbi i da govore srpskim jezikom. Da su ovo apsolutno nesporne i do sada toliko
puta provjerene i u praksi dokazane činjenice, pokazale su sve u kontinuitetu,
od tada, a i ranije, pa sve do današnjih dana, aktivnosti i akcije najviših
državnih organa Srbije i vrha Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori.
Uoči
redovnog popisa stanovništva u Crnoj Gori i Hrvatskoj 2011.g, u okviru koga su
njihovi stanovnici odgovarali i na pitanja o nacionalnoj, religioznoj i
jezičkoj pripadnosti, tadašnji predśednik
Srbije Boris Tadić okupio je na sastanku i konsultacijama u svom kabinetu
u Beogradu predstavnike srpske dijaspore i Srba iz regiona, kao i vodeće
političare opozicionih prosrpskih stranaka iz Crne Gore, kao i mitropolita
Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori Amfilohija Radovića. Dogovoru u Beogradu
prisustvovali su i ministar vjera u Vladi Srbije dr Bogoljub Šijaković i savjetnik predśednika Tadića
za Srbe u dijaspori i u regionu Mlađen Đorđević. U Crnoj Gori je boravio srpski ministar vjera i savjetnik tadašnjeg srpskog Predśednika. Njima,
kao i tadašnjem ambasadoru
Srbije u Crnoj Gori Zoranu Lutovcu, Srpska pravoslavna crkva pružila je svu
logistiku i svoje objekte za vođenje kampanje asimilacije Crnogoraca. Tako se
religiozni objekti u Crnoj Gori kojima upravlja Srpska pravoslavna crkva
politički zloupotrebljavaju u kleronacionalističke i antidržavne svrhe. To
je jedinstveni primjer u svijetu. Crnogorski mediji su tada informisali javnost
da su se u Manastiru Ždrebaoniku na tajnom sastanku okupili predstavnici
državnih organa Srbije, Srpske pravoslavne crkve i opozicionih prosrpskih
stranaka iz Crne Gore radi formiranja štaba koji bi koordinirao i rukovodio
svim aktivnostima na asimilaciji Crnogoraca, odnosno na realizaciji strateškog
plana da se što više stanovnika Crne Gore izjasni na popisu da su Srbi i da
govore srpskim jezikom.
Nažalost, država Crna
Gora je sve ovo samo konstatovala, ali nije preduzimala skoro ništa što je
dužna po Ustavu i zakonima zemlje da to spriječi i omogući da se u mirnom,
konstruktivnom, slobodnom, demokratskom i civilizovanom ambijentu svaki
stanovnik zemlje, bez ikakvih pritisaka, sile i agresivne propagande,
dobrovoljno i autentično izjasni u smislu ośećanja nacionalne, religiozne i
jezičke pripadnosti. Očigledno je da se 2011.g. ponovila 2003. g. kada je
održan prethodni redovni popis stanovništva u Crnoj Gori. Tada je mitropolit
Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori Amfilohije isto tako oformio štab na čelu
sa dr Bogoljubom Šijakovićem pred popis i agresivnom kleronacionalističkom
propagandom uspio da asimiluje više od 25 posto Crnogoraca. 2011.g. je razlika
bila samo u tome što je Crna Gora postala suverena država. Međutim,
državni organi Crne Gore nijesu reagovali adekvatno, kao ni Evropska
Unija, koja je i ranije i tada, mirno posmatrala kako se od strane zvaničnih
državnih organa Srbije i Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori crnogorski narod
u srcu prosvjetiteljske i progresivne Evrope u dvadesetiprvom vijeku nastoji
agresivno, imperijalno, nedemokratski i necivilizovano denacionalizovati,
asimilovati, obezglaviti i uništiti. S obzirom na ponašanje države Srbije
i Srpske crkve oko Zakona o slobodi
vjeroispovijesti i pravnom položaju vjerskih organizacija oličeno u tzv.’’litijama’’, očito je da
Srpska pravoslavna crkva i država Srbija ne odustaju od projekta Velike
Srbije.
Imajući, dakle, u vidu ponašanje države Srbije u
zadnjih trideset godina na prostoru bivše Jugoslavije, primjetno je da kod
Vlade Srbije i predśednika Srbije Aleksandra Vučića nema dovoljno potrebne
političke volje, želje, energije i hrabrosti da se Srbija odlučno otrgne od
pogubnog i destruktivnog sna (koji ima izuzetno velike negativne posljedice i
na samu Srbiju i na sve njene suśedne države na Zapadnom Balkanu) o stvaranju
Velike Srbije, odnosno tzv. Dušanovog carstva. Da bi se to ostvarilo, tj. da bi
se jasno i nedvosmisleno država Srbija distancirala od imperijalne i u odnosu
na druge, suśedne narode, porobljivačke i asimilatorske politike Velike Srbije,
mora se roditi srpski Vili Brant, koji će se izviniti svim narodima i državama
u odnosu na koje je Srbija imala i ima teritorijalne, nacionalne, državne,
političke i kulturne pretenzije. Srbija nije odustala od projekta
Velika Srbija, odnosno, projekta „Načertanija“ Ilije Garašanina o geopolitičkom
izlazu na Jadransko more i projekta tzv. ’’Memoranduma’’ Srpske akademije nauka
i umjetnosti. Dokaz za to je bio, između ostalih brojnih, i velikodržavni
zvanični srpski projekat ’’Strategija očuvanja i jačanja odnosa matične države
i dijaspore i matične države i Srba u regionu’’, koju je Vlada Republike Srbije
usvojila 21. januara 2011. godine. Vlada Crne Gore oštro je kritikovala taj
dokumenat upozorivši da se Srbija njime direktno miješa u unutrašnje poslove
Crne Gore. Ako se i kada desi da predśednik Srbije kaže javno da se odustaje od
ovih retrogradnih, nacionalističkih i velikodržavnih aspiracija i projekata, i
iskaže iskreno žaljenje prema državama i narodima u suśedstvu – BiH, Hrvatskoj,
Crnoj Gori, Makedoniji i Kosovu, priznavajući njihovu ravnopravnost, suverenost
i teritorijalnu nepovredivost, identitet, integritet i dignitet u etničko-nacionalnom,
političkom, kulturnom, jezičkom i svakom drugom pogledu, smatraće se da je
stavljena tačka na jedan tužni i ružni period balkanskog vremena. Tek tada će
Srbija istinski krenuti u demokratizaciju društva i brzim koracima ka
evro-atlantskim integracijama, što će biti velika sreća za sve nas na prostoru
Zapadnog Balkana, kao i u Evropi u cjelini.
(Nastavlja se)
0 Komentara