Kineski dug i preduzetnička država
Piše:
Vladimir Gligorov
Nisam video detaljnije
objašnjenje finansijskog dogovora crnogorske vlade sa bankama da se kineski dug
u dolarima pretvori u dug u evrima. Pretpostavljam da je reč o tome. U javnosti
se govori o tome da su zapadne banke pritekle Crnoj Gori u pomoć pod političkim
uticajem. Čiji je cilj da se smanji kineski uticaj u toj zemlji i na Balkanu.
Pretpostavljam da je reč o tome da kada se ne zna šta je na stvari onda mora
biti da je reč o politici.
No, kako ja to razumem,
Crna Gora će otplatiti dug kineskom kreditoru u celom iznosu i tako kako je
dogovoreno. Ali je dug preračunat u evra. Pitanje je dakle koliko dug u
dolarima vredi u evrima? Uzmimo da je to kada je kamatna stopa na dug u evrima
0,88 posto godišnje, dok je u dolarima dug pogođen sa kamatnom stopom od 2
posto. Za Crnu Goru je bolje da dug računa u evrima jer koristi evro kao svoj
novac. Tako da eventualno jačanje dolara prema evru poskupljuje kineski dug.
Eventualno jačanje evra ga pojeftinjuje.
Crna Gora je dogovorila
sa bankama da osigura kineski dug na vrednost sa kamatnom stopom od 0,88 posto.
Čime banke preuzimaju rizik jačanja dolara u odnosu na evro. Osiguranje nije
besplatno i načelno ne bi trebalo da konačni iznos otplaćenog duga bude veći
ili manji od ugovorenog. Osim u slučaju neočekivanih promena kurseva od čega se
dužnik, Crna Gora, osigurava.
Politika u celoj toj
stvari nema nikakvu ulogu. Banke su prodale osiguranje i to je u osnovi sve.
Naravno, sporazum je svakako mnogo složeniji i detaljniji ali dok nije poznat
ne može se o tome ništa reći. Ukoliko je ovo tačno, onda nema neke potrebe da
se banke politički podstiču. Ukoliko Crna Gora ne bude u stanju da otplaćuje
dug i dalje su na eventualnog gubitku Crna Gora i kineski kreditor. Banke mogu
da imaju gubitke ukoliko nisu valjano procenile rizike promene kursa. Ali to
nije neki poseban crnogorski rizik, to je posao banke.
U crnogorskom slučaju
dužnik je država, što je prirodno jer je reč o izgradnji puta. Kako je reč o
ulaganjima koja će se isplatiti tek na veoma dugi rok, verovatno nije bilo
moguće zainteresovati privatne investitore. Bilo bi verovatno bolje da su
izvođenje radova i kasnija naplata korišćenja povereni nekom privatnom
preduzeću, jer bi prekoračenja i sve ostale neracionalnosti trebalo da padnu na
izvođače što izgleda da u ovom međudržavnom sporazumu nije slučaj. Ali pošto ne
znam detalje to ću ostaviti po strani.
Drukčije stoje stvari u
Srbiji. Tu je u velikom broju slučajeva država preduzetnik. Tome služe
subvencije iz budžeta. Država, odnosno predsednik države ugovara poslove sa
privatnim ulagačima, uglavnom stranim. Oni ulažu, on subvencioniše. Oni kažu da
su u nekoj drugoj zemlji uslovi bolji, on kaže ni ćemo vam nadoknaditi razliku.
Šta je tu problem? Ko ima nešto protiv da se zapošljavaju ljudi, da se grade
putevi?
Problem je u tome što je
država potrebna da bi uredila tržište, da bi uredila privredne poslove. Ukoliko
je država preduzetnik ili partner preduzetnicima njoj će propisi i standardi
smetati, biće joj trošak kao i privatnom preduzetniku. Da bi se to videlo uzmimo
primer ekoloških standarda. Država je potrebna da brine o tome da se ne
zagađuje priroda. Ili da se na neki drugi način ne nanosi javna šteta. Ukoliko
je država preduzetnik ili partner u poslu, pored očiglednih problema sa
korupcijom tu je i problem neuređenosti privrednih poslova, neuređenosti
tržište da to tako kažem.
Posebno su važne dve
posledice državnih poslova u oblastima u kojima javna ulaganja nisu ni potrebna
niti poželjna. Prednost države kao poslovnog partnera je u tome što donosi
zakone. Tako da se oni prilagođavaju kako bi se obavljali poslovi u kojima je
država preduzetnik. To je ono što se naziva zaobljenom državom. Umesto da
uređuje tržište kako bi svima bilo dostupno pod jednakim uslovima i kako bi se
vodila briga o javnom dobrima, donose se zakoni i propisi koji su usklađeni sa
poslovnim interesima države i privatnog ulagača. Kako je novac na strani
privatnog preduzetnika, to znači da će zakoni i propisi biti pristrasni u
korist pojedinih ulagača.
Druga posledica jeste
izmenjena finansijska motivacija privatnog preduzetnika. Ukoliko se
subvencijama pokrivaju plate ili se garantuju krediti, to utiče na odluke
privatnog preduzetnika jer menja njegovu procenu isplativosti ulaganja. Jer mu
subvencije pokrivaju troškove plata i osiguravaju rizik ulaganja. Tako da su
isplativi poslovi na kojima se zapravo gubi ukoliko se uklone subvencije, dakle
ako se država povuče iz posla. Subvencionisana preduzeća naravno konkurišu
drugima i to otežava sva ostala privatna ulaganja.
Zajedno, država ne uređuje tržište valjano i negativno utiče na konkurenciju privatnih preduzetnika.
Izvor: Peščanik
2 Komentara
xkTRvs Postavljeno 12-08-2023 21:26:44
PMID 17659276 how long for propecia to work
Odgovori ⇾OSDXjkYlJ Postavljeno 09-07-2023 20:52:18
Global Noncommunicable Diseases Branch, Division of Global Health Protection, Centers for Disease Control and Prevention, Atlanta, GA M generic cialis no prescription the weekend after Halloween, Dogfish Head s Punkin Ale is a go to fall beer
Odgovori ⇾