Reagovanje povodom zabrane održavanja Izborne skupštine
FSCG: Državni organi ne smiju da se miješaju u rad Saveza
Fudbalski savez Crne Gore je izdao saopštenje povodom odluke da Inspekcija za sport privremeno zabrani Izbornu skupštinu FSCG zakazanu za 30. jun.
“Fudbalski
savez Crne Gore obaviješten je, kao i kompletna crnogorska javnost, putem
društvenih mreža da je Inspekcija za sport donijela rješenje o privremenoj
zabrani održavanja Izborne Skupštine FSCG zakazane za 30.06.2021. godine.
Sa ciljem izbjegavanja dezavuisanja sportske i
cjelokupne javnosti po pitanju navodnih nepravilnosti vezanih za izborne
procese, Fudbalski savez koristi priliku da kroz tekst koji slijedi iznese niz
činjenica vezanih za cjelokupan proces i učestale inspekcijske nadzore u posljednje
vrijeme.
Na samom početku moramo podsjetiti javnost i
institucije da je Fudbalski savez Crne Gore, prema Statutu na koji su
saglasnost dali FIFA, UEFA i Ministarstvo sporta, nezavisna, dobrovoljna,
nedobitna sportska organizacija koja se može udruživati u skladu sa sportskim
zakonodavstvom Crne Gore. Dalje, istim je definisano da je Fudbalski savez Crne
Gore jedini nadležan da organizuje i uređuje fudbalski sport na teritoriji Crne
Gore. Prava, dužnosti i obaveze FSCG definisani su autonomijom koju mu daju
propisi FIFA-e, UEFA-e, Zakon o sportu i propisi FSCG.
Kao punopravni član Svjetske fudbalske federacije
(FIFA) i Evropske fudbalske asocijacije (UEFA) Fudbalski savez Crne Gore je u
obavezi da u potpunosti poštuje njihove statute i druge propise, između ostalog
da u sopstveni Statut uvrsti odredbu kojom FIFA i UEFA svoje članice obavezuju
na „demokratski i slobodan postupak izbora njihovih izvršnih tijela i
imenovanje drugih tijela na potpuno nezavisan način.“ Vezano sa tim, član 9
Statuta UEFA ukazuje na to da: „Savez član UEFA može biti suspendovan ako se
državne vlasti umiješaju u poslovanje Saveza na način da:
1. se ne može smatrati da je potpuno odgovoran za
organizaciju fudbala na svojoj teritoriji;
2. nije u poziciji da obavlja svoje statutarne zadatke
na odgovarajući način;
3. više ne garantuje nesmetan tok takmičenja
organizovanih od strane Saveza;
4. više nisu osigurani slobodni izbori izvršnih
tijela, potpuno nezavisni izbori ili imenovanje drugih statutarnih tijela”.
FSCG dalje navodi:
“U skladu sa gore navedenim, Statutom Fudbalskog
saveza Crne Gore ispunjene su sve obaveze proistekle iz članstva u FIFA i UEFA,
odnosno stvoren normativni okvir za organizaciju demokratskih, slobodnih i
nezavisnih izbora statutarnih tijela i organa. Prilikom raspisivanja izbora na
svim nivoima, uključujući i Udruženja klubova koja su sastavni dio Fudbalskog
saveza (definisano članom 11 Statuta FSCG), u potpunosti su uvažene sve odrebe
Statuta i omogućeni demokratski i slobodni izbori statutarnih tijela i organa
na svim nivoima. Poštujući odredbe sopstvenog i statuta međunarodnih fudbalskih
organizacija Fudbalski savez Crne Gore je od momenta raspisivanja izbora, na
sjednici Izvršnog odbora održanoj 27.03.2021. godine, obezbijedio ravnopravnost
u izbornom procesu za sve kandidate, delegate i zainteresovane strane.
U odnosu na upravni akt koji je Inspekcija za sport
donijela po pitanju organizacije Izborne Skupštine FSCG, važno je istaći da je
Statutom FSCG propisano da sve sporove nastale između članova Fudbalskog saveza
rješava Arbitražni sud Fudbalskog saveza Crne Gore koji predstavlja nezavisan i
nepristrasan organ i koji u konačnom odlučuje o svim pitanjima, uključujući i
proces izbora, kao i eventualnim prigovorima učesnika izbornog procesa. Ujedno,
Arbitražni sud Fudbalskog saveza Crne Gore ustanovljen je na osnovu odredaba
statuta FIFA i UEFA, Zakona o sportu Crne Gore i Statuta FSCG.
Uvažavajući sve navedeno, posebno naglašavamo da je
izvršenim inspekcijskim nadzorom grubo povrijeđena autonomija i nezavisnost
Fudbalskog saveza Crne Gore koja mu je data Statutom, donijetim na osnovu
Zakona o sportu i relevantnih međunarodnih propisa i pravila iz oblasti
fudbalskog sporta. Na ovaj način se, direktno i nedvosmisleno, ostvaruje uticaj
na izborni proces od strane državnog organa, što je, podsjećamo, zabranjeno
statutima FIFA i UEFA, odnosno što može dovesti do posljedica koje uključuju i
zabranu učešća crnogorskih klubova i reprezentativnih selekcija u međunarodnim
takmičenjima.
Nadalje, moramo uputiti i na niz činjenica koje su
konstatovane tokom obavljanja inspekcijskog nadzora od strane Inspekcije za
sport.
– Inspektor za sport nije pravilno utvrdio
činjenično stanje po pitanju održavanja Skupštine Udruženja trenera FSCG –
Sjever zaključujući da delegat nije odabran na sjednici već putem telefonskih
razgovora, SMS i viber poruka. O netačnosti ovog navoda postoji zapisnik sa
pomenute Skupštine na kojoj je za delegata na Izbornoj Skupštini Udruženja
klubova FSCG – Sjever jednoglasno izabran Ivica Ćulafić.
– Na osnovu pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja,
Inspektor za sport zaključuje „da se navedena nepravilnost odrazila i na
zakonitost i regularnost Izborne Skupštine Udruženje klubova FSCG – Sjever
održane dana 18.05.2021. godine“, pa bez ikakvog pravnog osnova rješenjem
nalaže ponovno održavanje Skupštine u roku od 30 dana zbog manjkavosti u izboru
delegata Udruženja trenera FSCG – Sjever, koje je dostavljeno Fudbalskom savezu
dana 16.06.2021. godine.
– Dva dana nakon prijema rješenja, tj. 18.06.2021.
godine, Inspektor za sport zapisnički konstatuje da „Fudbalski savez još uvijek
nije održao novu sjednicu Skupštine Udruženja klubova FSCG – Sjever…“ kao i „da
će inspektor za sport donijeti rješenje kojim će naložiti odlaganje Skupštine
FSCG zakazane za 30.06.2021. godine.“ Na ovaj način Inspektor za sport nije
ispoštovao rok koji je sam odredio, čime je zloupotrijebio ovlašćenja jer je
navedenu kontrolu mogao obaviti tek 16.07.2021. godine. Dodatnu zloupotrebu
ovlašćenja predstavlja najava zabrane održavanja Izborne Skupštine od strane
Inspektora za sport.
– Najava Inspektora za sporta rezultirala je objavom
na društvenim mrežama od 25.06.2021. godine da je donijeto rješenje kojim se
Fudbalskom savezu Crne Gore privremeno zabranjuje održavanje Izborne Skupštine
FSCG zakazane za 30.06.2021. godine.
Uzimajući u obzir sve uočene nepravilnosti, kao i
stav da je inspekcijski nadzor obavljen nezakonito, Fudbalski savez Crne Gore
je blagovremeno iskoristio dozvoljena pravna sredstva i uložio žalbu na
rješenje Inspekcije za sport od 16.06.2021. godine kojim se nalaže ponovno
održavanje Skupštine Udruženja klubova FSCG – Sjever. U žalbi su navedene i
detaljno obrazložene sve nepravilnosti konstatovane prilikom nekoliko
inspekcijskih nadzora.
Zbog svega navedenog smatramo da je cilj
inspekcijskih kontrola da se opstruira i parališe rad organa Fudbalskog saveza,
odnosno održavanje Skupštine zakazane za 30.06.2021. godine, o čemu je
obaviješteno i Specijalno državno tužilaštvo (SDT).
Način na koji je Inspektor za sport obavio inspekcijski
nadzor predstavlja direktno i nedvosmisleno miješanje u izborni proces
Fudbalskog saveza čime se grubo krše odredbe statuta FIFA i UEFA, o čemu su
pomenute dvije međunarodne institucije obaviještene. Sport, a samim tim i
fudbal kao njegova grana, definisan je kao djelatnost od javnog interesa pa
postupanje Inspekcije za sport usmjereno ka onemogućavanju normalnog
funkcionisanja jedne od grana sporta predstavlja ugrožavanje javnog interesa.
Posljedice daljeg miješanja državnih organa u autonomiju Fudbalskog saveza Crne
Gore mogu biti nesagledive po kompletan fudbalski sport u našoj zemlji i sve
njegove činioce”, saopšteno je iz FSCG.
0 Komentara