INTERNO RASELJENA LICA U AZERBEJDŽANU
Piše: Božidar Proročić savjetnik u
Kulturno-ekonomskom centru Azerbejdžana
Oslobođenje Nagorno-Karabaha i sedam okolnih
regija Azerbejdžana od jermenske okupacije 2020. godine olakšava rješenje
jednog dugotrajnog i širokih razmjera slučaja internog raseljenja u svijetu.
Prisilno raseljavanje u Azerbejdžanu posljedica
je vojne agresije Jermenije i etničkog čišćenja sprovedenog na teritoriji Azerbejdžana
početkom 1990-ih. Usljed sukoba više od milion Azerbejdžanaca prisilno je raseljeno
iz svojih matičnih zemalja. Među njima se nalazilo stotine hiljada
azerbejdžanskih izbjeglica iz Jermenije koji su potom dobili azerbejdžansko
državljanstvo. Sva prisilno raseljena lica u Azerbejdžanu privremeno su
smještena u više od 1600 punktova u 12 šatorskih kampova i u naseljima koja su se
sastojala od teretnih vagona, poluizgrađenih zgrada i javnih objekata.
Šatorski kampovi i
naselja sa teretnim vagonima u Azerbejdžanu 1990-ih
Ponovni pokušaj agresije od strane Jermenije
prošle godine još jednom je ozbiljno uticao na živote stotina hiljada ljudi u
Azerbejdžanu. 84 hiljade osoba bilo je primorano da privremeno napusti svoja mjesta
boravka. Među njima su se nalazila interno raseljena lica koja su i prije toga
pretrpjela tragediju prisilnog raseljavanja. Iako se većina tih ljudi vratila na
svoja mjesta boravka zahvaljujući brzoj i efikasnoj reakciji vlade, 85
raseljenih porodica u regiji Tartar u Azerbejdžanu, koje su stradale od ciljanog
artiljerijskog granatiranja civilnih objekata, još uvijek se nalaze u prihvatilištima.
Uništeni dom i
škola u Azerbejdžanu od jermenskih snaga 2020. godine
Problem raseljenih osoba u Azerbejdžanu izdvaja
se zbog nekoliko specifičnosti. Prva osobenost odnosi se na činjenicu da
Azerbejdžan, kao zemlja sa nešto više od 10 miliona stanovnika (7 miliona tokom
raseljenja), ima najveći broj raseljenih lica po glavi stanovnika na svijetu.
Nadalje, za razliku od mnogih drugih zemalja koje se suočavaju sa problemom
prisilnog raseljavanja, u Azerbejdžanu interno raseljena lica ne trpe
diskriminaciju, već uživaju ista prava kao i ostali građani. Još jedna važna
osobenost proističe iz toga što je Vlada Azerbejdžana, zahvaljujući značajnom
ekonomskom rastu koji je nastupio početkom 2000-ih, preuzela punu odgovornost
za poboljšanje životnih uslova IRL-a, uz istovremeno stimulisanje kontinuiranog
angažmana međunarodnih organizacija. Azerbejdžan je uz pomoć razborite
ekonomske politike doživio čudesnu transformaciju od zemlje primaoca
humanitarne pomoći u zemlju donatora.
Vlada Azerbejdžana od 1998. godine sprovodi
strategiju vezanu za poboljšanje životnih uslova prisilno raseljenog
stanovništva preko socijalne pomoći, beneficija i izgradnje više od stotinu
novih, kompaktnih i modernih stambenih područja za njihov privremeni boravak.
Nacionalne vlasti uspjele su postići značajan napredak u poboljšanju životnih
uslova prisilno raseljenog stanovništva eliminisanjem svih šatorskih kampova i sela
sa teretnim vagonima i pružanjem privremenog smještaja u novoizgrađenim
naseljima za 315.000 lica koja su do tada živjela u najtežim uslovima. Ovakvom
politikom ne dovodi se u pitanje pravo na dobrovoljan, siguran i dostojanstven
povratak koji se više od 25 godina zagovara u diplomatskim pregovorima za mirno
rješavanje sukoba između Jermenije i Azerbejdžana.
Novoizgrađena
naselja za IRL u Azerbejdžanu
Pravo na
bezuslovan i siguran povratak azerbejdžanskog raseljenog stanovništva potvrđeno
je desetinama rezolucija i odluka Generalne skupštine UN-a, Vijeća sigurnosti,
OIC-a, PACE-a, OSCE-a, Evropskog suda za ljudska prava itd. Istovremeno, međunarodna
stručna zajednica pohvalila je progresivne mjere Azerbejdžana za efikasnu pomoć
raseljenom stanovništvu koje su postale obrazac uzornih praksi na ovom polju. UN-ov
specijalni izvjestilac za ljudska prava raseljenih lica 2014. godine pohvalio
je Vladu Azerbejdžana za njenu posvećenost pitanju internog raseljavanja i za preuzimanje
primarne odgovornosti za zaštitu i pomoć interno raseljenim licima u oružanom
sukobu i naznačio da „jednu od glavnih prepreka u potrazi za trajnim rješenjima
za IRL u Azerbejdžanu predstavlja nepostojanje političkog rješenja za sukob u i
oko regije Nagorno-Karabah Republike Azerbejdžan“. Posebno je pozvao
međunarodnu zajednicu i sve zainteresirane strane da rade na postizanju mirnog
rješenja sukoba, s ciljem potpunog vraćanja ljudskih prava interno raseljenim
licima u Azerbejdžanu, posebno njihovog prava na dobrovoljni povratak u
sigurnosti i dostojanstvu.
Glavni
prioriteti Vlade Azerbejdžana nakon oslobađanja teritorija 2020. godine,
poslije tri decenije duge okupacije, su uklanjanje mina i drugih
neeksplodiranih ubojnih sredstava, obnavljanje gradova i drugih naselja koji su
potpuno uništeni tokom sukoba i stvaranje potrebnih uslova za dobrovoljni,
sigurni i dostojanstveni povratak IRL u njihove domove. Nažalost, ovaj proces
još uvijek ometa odbijanje Jermenije da azerbejdžanskoj strani preda mape
miniranih područja na nedavno oslobođenim teritorijama. Ovo je apsolutno neophodno
kako bi se spasili ljudski životi i ubrzao postkonfliktni proces rehabilitacije
i obnove. U periodu nakon potpisivanja trilateralne izjave o prestanku vojnih
aktivnosti između Jerrmenije i Azerbejdžana prošlog novembra, više od stotinu
građana Azerbejdžana stradalo je od eksplozija mina, među njima i raseljena
lica koja su bila nestrprljiva da se vrate na oslobođene zemlje nakon tri
decenije nasilnog razdvajanja, uprkos upozorenjima o opasnosti od mina na ovim
teritorijama. Hiljade ljudi u Azerbejdžanu od početka sukoba stradalo je ili
teško povrijeđeno usljed eksplozija mina.
Bez obzira na tvrdokornu poziciju Jermenije u pogledu razminiranja, koje je neophodno za obnovu teritorija potpuno devastiranih tridesetogodišnjom ilegalnom okupacijom, Vlada Azerbejdžana, dok čeka od međunarodne zajednice da izvrši neophodan pritisak na Jermeniju u cilju postizanja saradnje na uklanjanju humanitarnih posljedica ilegalnih aktivnosti u nekada okupiranim teritorijama Azerbejdžana, već je započela rad na razminiranju i obnovi na tom području kako bi se IRL-ima pružila mogućnost sigurnog i dostojanstvenog povratka. Uzimajući u obzir ogromne razmjere „velikog povratka“ u oslobođene zemlje, trenutno se proces realizuje kroz nekoliko pilot projekata. Sproveden je eksperimentalni projekat „Prvi korak“ koji je imao za svrhu prikupljanje potrebnih informacija neophodnih za povratak i reintegraciju u 10 sela regije Agdam. Projekat ima za cilj ispitivanje operativnih mehanizama koji su usmjereni na povratak i reintegraciju u oslobođenim zemljama. Pilot projekat će poslužiti kao model za budući proces korak-po-korak povratka koji će teći u skladu sa Vodećim načelima UN-a o interno raseljenim licima, osnovama konvencija o ljudskim pravima i najbolje primjenjivim praksama, uz aktivno učešće interno raseljenog stanovništva. Trenutno se sprovode i početna istraživanja kako bi se procijenio broj ljudi koji su spremni da se vrate u svoja bivša mjesta prebivališta.
Potpuno uništeni grad Aghdam
IRL ispred svoje uništene kuće
Primijenit će se i uspješno iskustvo
rehabilitacije i povratka u selo Jojug Marjanly, koje je osigurano od vojnih
ciljanja od strane Jermenije nakon oslobađanja strateških pozicija od okupacije
u aprilu 2016. godine. Jojug Marjanly predstavlja jedinstven projekat prvi put sproveden
u Azerbejdžanu, koji je stvorio mogućnost povratka u rodne krajeve za 150
porodica nakon 23 godine.
Tridsetogodišnji rat na teritoriji Azerbejdžana
je završen. Narod Azerbejdžana želi dugotrajni mir i prosperitet u regiji.
Neophodno je preduzeti sve humanitarne mjere kako bi se ublažile patnje ljudi
koje su uzrokovane sukobom i kako bi stranovništvo pogođeno ratnim razaranjima počelo
da živi pristojno. Ljudi Azerbejdžana očekuju od međunarodne zajednice da podrži
napore njihove zemlje koji su usmjereni prema održivom miru i prosperitetnoj
budućnosti u regiji.
0 Komentara