KOMENTAR: Ustavno-pravni status Vlade (prestanak mandata)
Pravna praznina: Padom Vlade ne prestaje mandat Skupštini
S obzirom na to da se budžet donosi za fiskalnu, tj. kalendarsku godinu, Vlada po pitanju rokova ima mogućnost da Skupštini uputi Zakon o budžetu ,,samo” do 30. marta do ponoći. U suprotnom, ukoliko Vlada do 30. marta ne uputi Predlog zakona o budžetu, Ustav je propisao pravnu posljedicu - prestanak madata Vlade po sili Ustava, član 110 stav 1

Aktuelna situacija oko
predlaganja i donošenja Zakona o Budžetu Crne Gore za tekuću godinu nužno se
posmatra u okviru ustavno-pravnog položaja i ustavnih ovlašćenja Predsjednika
CG, Skupštine CG i Vlade CG.
Trenutna situaciju otvara
pitanje prestanka mandata Vlade, ako Vlada ne predloži budžet do 31. marta
tekuće godine. Naime, kada je riječ o roku za predlaganje godišnjeg budžeta,
neophodno je imati u vidu pojam i vrstu rokova. U teorijskom smislu, rok je
vremenski period u kome je nadležni organ dužan izvršiti neku radnju postupka
ili obavezu propisanu ustavom ili zakonom. Pritom, treba imati u vidu da
postoje različite vrste rokova, a samim tim i njihove različite pravne
posljedice.
Dominantno u pravu
figuriraju dvije vrste rokova - instruktivni ili prekulzivni rokovi koji se
mogu računati na mjesece, dane čak i na sate. Karakteristika instruktivnih
rokova je da nijesu uslovni i da za organ ne proizvode negativne pravne
posledice u slučaju nepoštovanja roka. U tom smislu, nepoštovanje instruktivnog
roka ne sprečava organ da izvrši neku radnju postupka ili svoju obavezu nakon
isteka roka i bez pravnih posljedici. Međutim, prekulzivan rok je rok uslov
čije nepoštovanje povlači za sobom neku pravnu posljedicu nezakonitost,
ništavost donijetog akta i slične posljedice zavisno od pravne stvari.
U skladu sa članom 110,
stav 1 Ustava rok za predlaganje budžeta, ako budžet nije donijet u predhodnoj
za narednu kalendarsku tj. fiskalnu godinu, je 31. mart tekuće
fiskalne/kalendarske godine i po svojoj pravnoj prirodi je prekulzivan rok.
S obzirom na to da se
budžet donosi za fiskalnu, tj. kalendarsku godinu, Ustavom Crne Gore, u članu
110, jasno je propisano da uslov za prestanak mandata Vlade nastaje 31. marta.
Dakle, Vlada po pitanju rokova ima mogućnost da Skupštini uputi Zakon o budžetu
,,samo” do 30. marta do ponoći.
U suprotnom,
ukoliko Vlada do 30. marta ne uputi Predlog zakona o budžetu, Ustav je propisao
pravnu posljedicu, a to je prestanak mandata Vlade po sili Ustava (član 110
stav 1).
Iz konteksta ustavno
pravnih normi jasno se može zaključiti da odnosi Vlade i Skupštine CG počivaju
na ustavnom principu kočnice i ravnoteže zakonodavne i izvršne vlasti (član
11), tj. međusobnoj kontroli i tzv ,,vezanom mandatu“ Skupštine i Vlade. Vezani
mandat podrazumijeva da raspuštanje ili skraćenje mandata Skupštine ima za
pravnu posljedicu pad Vlade, ali i obratno - da pad Vlade podrazumijeva i
skraćenje mandata Skupštini Crne Gore.
S obzirom na to da
Skupština i Vlada sistemski imaju vezane mandate, okolnost da Skupština Crne
Gore u mandatu ne može birati novu Vladu niti Predsjednik Crne Gore može
predložiti novog mandatara, u tom ustavno pravnom kontekstu ,,pad Vlade” je
sistemski istovremeno razlog za skraćenje madata Skupštine.
Ne postoji ustavno pravna
mogućnost da kada Vladi prestane mandat po bilo kom ustavnom osnovu da
Skupština Crne Gore bira novu Vladu sa novim mandatarom. Ovo sa razloga što
Predsjednik Crne Gore može predložiti mandatara za sastav nove Vlade samo nakon
sprovedenih parlamentarnih izbora u roku od 30 dana od dana konstituisanja
Skupštine (član 103 stav 1), nakon raspuštanja Skupštine od strane Vlade i
Predsjednika Crne Gore ( član 92 stav 2 i 3), nakon skraćenja mandata Skupštine
(član 84 stav 2) ili prestankom mandata Skupštine (član 110 stav 1).
Ustavom je propisano da
Vlada kojoj je prestao mandat nastavlja rad (tzv. ,,tehnička vlada”) do izbora
Vlade u novom sastavu, ali i ograničenje da Vlada kojoj je prestao mandat ne
može raspustiti Skupštinu (član 110 stav 2 i 3).
Nažalost, u Ustavu
postoji ustavna praznina jer Ustav ne sadrži obligatornu normu da padom Vlade
Skupštini po sili Ustava prestaje mandat, već samo mogućnost da Skupština sebi
skrati mandatat.
To takođe otvara pitanje
daljeg funkcionisanja Skupštine i Vlade kojoj je prestao mandat, tzv ,,tehničke
Vlade” ali i latentne blokade sistema?
0 Komentara