CDT: Skupština zasijeda kad hoće, kontroliše ako mora
Skupština Crne Gore i ove godine ostvaruje visok rezultat u pogledu administrativne otvorenosti i ispunjava 83.24 odsto ispunjenih kriterijuma, odnosno objavljuje predložene i usvojene zakone, amandmane, zapisnike, informacije o prisustvu poslanika, a njen rad je vidljiv kroz Parlamentarni TV kanal i YouTube. S druge strane kontrolna uloga ove institucije je ozbiljno degradirana, sjednice se otkazuju bez prethodnog dogovora i valjanih obrazloženja, sve je primjetnija samovolja vlasti pa ostaje upitno obavljanje njene ustavom određene uloge, saopštila je zamjenica izvršnog direktora Centra za demokratsku tranziciju, Milena Gvozdenović.

Kako je kazala, godinama unazad Skupština
važi za najotvoreniji parlament u regionu, međutim ovogodišnji rezultat je
najniži u posljednje četiri godine mjerenja.
“U ovom
sazivu svjedočimo sistemskoj degradaciji naše najvažnije demokratske
institucije. Umjesto da kontroliše izvršnu vlast, Skupština funkcioniše kao
puki instrument političke većine, koja smatra da zbog dovoljnog broja
podignutih ruku može da oblikuje “demokratski” život po svojoj mjeri,
zanemarujući ustavni balans vlasti”, rekla je Gvozdenović.
Upravo
neredovno održavanje premijerskog sata i rijetka organizacija kontrolnih
saslušanja, ocjenjuje ona, ukazuju na dubinu problema u ostvarivanju jedne od
ključnih funkcija parlamenta, kontrole izvršne vlasti.
“Od
predviđenih 15 sjednica posvećenih premijerskom satu u aktuelnom sazivu
Skupštine, održano je svega osam, od čega samo dvije u 2025. godini. U ovom
sazivu uvedena je još jedna nesvakidašnja praksa – da se odgovori predsjednika
Vlade na pitanja poslanika objavljuju na sajtu, kad se premijerski sat ne
održi. Pored toga, održana su svega četiri kontrolna saslušanja tokom 2025. od
čega tri u drugoj polovini jula, a imali smo i primjer da poslanici čekaju više
mjeseci da dobiju odgovore na poslanička pitanja od ministra”, dodaje
Gvozdenović.
Prema
njenim riječima, čak ni redovne sjednice više ne predstavljaju garanciju
parlamentarnog rada. One se često odlažu ili otkazuju bez transparentnog
obrazloženja i bez prethodnog dogovora na Kolegijumu predsjednika, čime se i
obesmišljava politički dijalog.
“Uočljivo
je i da značajan broj zakonskih inicijativa dolaze direktno od poslanika i
poslanica. Iako je ova praksa legitimna, problem predstavlja to što u tom
slučaju nema obaveze organizovanja javnih rasprava i sprovođenja analiza
uticaja propisa. Time se narušava transparentnost i inkluzivnost zakonodavnog
procesa, što znači da Vlada može posredno da predlaže zakone preko poslanika,
kada želi da zaobiđe regularne procedure konsultovanja javnosti”, kazala je
ona.
U
Skupštini se, dodaje Gvozdenović, sve češće pribjegava taktici “držanja u ladicama”
određenih tema od strane vladajuće većine, a koje su od nesumnjivog javnog
interesa. Takvih slučajeva ima više, ali primjeri politčkog “taktiziranja” oko
skidanja imuniteta ranijem poslaniku Marku
Kovačeviću, izboru članova Savjeta Agencije za audiovizualne medijske
usluge, izbora članova savjeta CBCG i uskraćivanja javnosti za informacije u
toku istrage korišćenja službenog vozila Skupštine za izvršenje potencijalnog
krivičnog djela, predstavljaju veoma opasne pojave i put kojim parlament jedne
zemlje koja želi članstvo u EU nikako ne smije krenuti.
“Posebno
zabrinjava činjenica da nema volje da se radi na Zakonu o Skupštini, ključnom
pravnom aktu koji bi trebalo da ojača ulogu parlamenta”, ističe ona.
Kako
dalje navodi, i Zakon o slobodnom pristupu informacijama je na čekanju, iako je
dostavljen još u februaru uz predlog da se donese po hitnom postupku. Očigledno
da ovaj suštinski važan zakon nije u interesu naših političkih aktera.
“Iako
Skupština zadovoljava značajne kriterijume administrativne transparentnosti i
objavljuje većinu dokumenata važnih za praćenje njenog rada, ove godine na
sajtu Skupštine nijesu dostupni polugodišnji izvještaj o utrošenim sredstvima,
aktuelna komunikaciona strategija je istekla i nije poznato da li se radi na
novoj, a primijećena je i selektivnost u razmatranju e-peticija”, kazala je
Gvozdenović.
Rezultati
ovogodišnjeg istraživanja, ističe, ukazuju da otvorenost mora uključivati
kvalitetan pravni okvir i dosljednu primjenu postojećih propisa, aktivno
uključivanje javnosti i suštinsku odgovornost onih koje biramo.
“Prije
svega, otvorenost podrazumijeva poštovanje skupštine i demokratskih pravila i
procedura, u suprotnom se svodi na postojanje tehničkih i digitalnih alata,
koji po sebi ne predstavljaju garant javnog interesa.
Skupština Sjeverne Makedonije ispunjava
76 odsto, BiH 60 odsto
Po
podacima Regionalnog indeksa Skupština Sjeverne Makedonije ispunjava 76.04
odsto kriterijuma otvorenosti. Parlamentarna Skupština BiH ispunjava 59.87
odsto kriterijuma (Dom Naroda 58.98 odsto, a Predstavnički dom 60.77 odsto), a
Narodna skupština Republike Srbije 59.6 odsto.
“Kada
su u pitanju rezultati parlamenata u pokrajinama i entitetima, Parlament FBiH
ispunjava 40.45 odsto (Dom Naroda 38.65 odsto a Predstavnički dom 42.25 odsto),
Narodna skupština Republike Srpske 39.56 odsto, Skupština Autonomne pokrajine
Vojvodine 28,33 odsto”, dodaje Gvozdenović.
Regionalni
indeks otvorenosti nam daje vjerodostojnu sliku o tome koliko su institucije u
regionu Zapadnog Balkana otvorene prema građanima i društvu.
“Regionalni
indeks otvorenosti mjeri učinak izvršnih vlasti i parlamenata u poštovanju
standarda dobrog upravljanja, i to na osnovu četiri principa: transparentnost,
pristupačnost, integritet i učinkovitost”, kazala je Gvozdenović.
0 Komentara