POLITIČKI PLURALIZAM
U skladu sa borbenom balkanskom tradicijom dijalog se kod nas još prvenstveno shvata kao ratni rekvizit, ili, u najboljem slučaju, kao diplomatski manir; traži se, napada i dovodi u pitanje najslabija strana oponenta i na njoj zasniva, „prednost“ i „snaga“ vlastite pozicije

NIK
GAŠAJ
Krajem osamdesetih godina, kada je u
Jugoslaviji, ali i u Crnoj Gori kriza dosezala vrhunac, politički pluralizam
bio jekao i u drugim postkomunističkim zemljama izraz velih nada i očekivanja.
Naime, u političkom pluralizmu vidio se ekspresni voz za koji samo treba
prikačiti crnogorski vagon i on će ga preko noći odvesti u krug demokratskih
društava zapadnoevropskog tipa.
Naravno, politički pluralizam predstavlja značajnu civilizacijsku tvorevinu
građanskog društva u kojoj se kristalizuju dometi liberalne političke teorije i
tradicije. Težište u toj tradiciji je u pravu i slobodama pojedinca u odnosu na
državu i političku vlast, u ravnoteži i međusobnom ograničavanju državnih
organa. Politički pluralizam priznaje legitimnost postojanja mnoštva pojedinaca
i organizovanih grupa koje imaju različite interese i zagovaraju različite
političke ideje i koncepcije.
Ovako shvaćen, politički pluralizam je složen i ozbiljan fenomen za koji Crna
Gora nije imala osnovne pretpostavke. Riječ je o nepostojanju
društveno-ekonomskih, političkih i idejno-kulturnih
pretpostavki demokratskog pluralizma.
Prvo, pojedinac nije konstituisan u
političkom sistemu kao politički subjekt- građanin koji na osnovu svojih prava
i sloboda ograničava i kontroliše političku vlast. Utopljen u „radni narod“,
ili „svoju“klasu, društveno-političku organizaciju, društveno -političku
zajednicu i slične apstraktne kolektivitete, on je mogao da dosegne samo do
njihovog pripadnika, glasača, delegata –„mini-građanina“. Stoga su još na
dnevnom redu promjene koje bi reafirmisale pojedinca-građanina kao osnovni
politički subjekat, a umjesto partijske i nacionalne države konstituisanje
pravne države koja ostvaruje istorijsko dostignuti civilizacijski nivo ljudskih
prava kao sredstvo ograničavanja i konstituisanja političke vlasti. Riječ je o
emancipaciji čovjeka pojedinca od podanika u građanina,u “čovjeka sa upravnim hodom”(Bloh)
Drugo, nema elementarnih ekonomskih
pretpostavki političkog pluralizma. Politički pluralizam podrazumijeva
ekonomsku samostalnost i sigurnost–garanciju da građanska neposlušnost i
„nepodobni“ politički angažman neće biti sankcionisani negativnim ekonomskim i
egzistencijalnim posledicama. Budući da se naša privreda nalazi u velikoj mjeri
pod tutorstvom politike i partijskih monopola, a privredni subjekti u vazalnom
odnosu sa centrima političko-partijsko-finansijske moći, očigledno je da još
nije dosegnut stepen ekonomske samostalnosti i sigurnosti koji bi omogućavao
slobodnu i autonomnu aktivnost političkih subjekata.
Treće, nepostojanje demokratske i autonomne javnosti. Međutim, autonomna javnost ne samo da još ne postoji nego
kao da nam je sve dalja –ne samo zbog generalnog svjetskog trenda manipulacije:
„industrije svijesti“(Encensberger) i „ribarenja ljudskim dušama“(Đ.
Šušnjić) već zbog činjenice da se cjelokupna naša javnost–pošto je dugo
bila pod staklenim zvonom strogo kontrolisanih i selekcionisanih informacija-
preko noći našla na „brisanom prostoru“ informativno-propagandnog rata i
drastičnih oblika manipulacije.
Četvrto, nema institucionalnih pretpostavki političkog pluralizma usled uske
propulzivne moći postojećeg političkog sistema. Riječ je, prije svega, o ozbiljnim
manjkavostima zakona o izborima, političkim strankama, javnim glasilima i dr.
Pored toga, za uspješno funkcionisanje političkog pluralizma neophodna je
konsekventna podjela vlasti, ravnoteža centralnog upravljanja i (lokalne)
samouprave, distribucija političke vlasti među pojedinim institucijama,
postojanje i poštovanje demokratskih procedura i sl.
Peto, odsustvo demokratske političke kulture. Poznato
je da u našoj tradiciji preovlađuje parohijalni i podanički, a ne
participativno-demokratski tip političke kulture. Štaviše, u većini naroda
preovlađuje mitsko- oslobodilačka tradicija koja se kao žig utisnula u sve
segmente političke kulture. Otuda borbenost i heroizam najčešće kao zamjena za
demokratske pregovore, argument snage za snagu argumenta, uzurpacija za
legitimna pravila procedure itd. Iz tih razloga su na ovim prostorima veoma
sužene mogućnosti za toleranciju i dijalog između različitih političkih
orijentacija i strategija.
U skladu sa borbenom balkanskom
tradicijom dijalog se kod nas još prvenstveno shvata kao ratni rekvizit, ili, u
najboljem slučaju, kao diplomatski manir; traži se, napada i dovodi u pitanje
najslabija strana oponenta i na njoj zasniva, “prednost”i “snaga”vlastite
pozicije.
Dakle, dok se ne ostvare ove
pretpostavke u društvu, iluzorno je govoriti o demokratskom političkom
pluralizmu kao civilizaciskoj tekovini. Moguće je, eventualno, govoriti o
simultovanom kvazipluralizmu koji se zakonito degeneriše u autoritarizam I
predstavlja nepromostivu prepreku za stvaranje nove demokratske konstitucije
društva.
Politička pozornica Crne Gore sa brojnim, novoformiranim političkim strankama,
potvrđuje politikološku zakonitost po kojoj, nakon višedecenijske vladavine
jedne partije, kada se njen monopol ukloni, političko klatno ide u drugu
krajnost. Naime, u kratkom periodu formiraju veliki broj političkih partija (u
većini malobrojnih i marginalnih) koje u političkoj areni egzistiraju do
„velikog čistilišta“ – prvih stranačih izbora-poslije kojih većina ovih stanaka
ili nestaje s političke pozornice, ili se utapa u vodeće i brojnije stranke,
jer ne mogu ispuniti, ionako veoma nizak cenzus od 3 odsto koji je predviđen u
Crnoj Gori. Na drugoj strani imamo neke minorne stranke, koje jedva pređu
politički cenzus, a u predizbornoj aktivnosti se ponašaju kao da će one
osvojiti vlast u Crnoj Gori.
0 Komentara