Dogovorom svih biće određen datum za lokalne izbore u jednom danu

INTERVJU: Nina Blažić, vršiteljka dužnosti generalnog
direktora Direktorata za lokalnu samoupravu u Ministarstvu javne uprave
Dogovorom svih biće određen datum za lokalne izbore u jednom
danu
Prijedlog koji je sadržan u konceptu zakona o lokalnim
izborima podrazumijeva da sve skupštine donese odluku o skraćenju mandata
svojih saziva, te da se na osnovu toga utvrdi jedinstveni datum održavanja
lokalnih izbora u svim opštinama – kaže
Nina Blažić
Autor: Kristina Jerkov
Očekuje se da se propisi koji se odnose na izbornu reformu
budu usvojeni do kraja 2025. godine. Ukoliko bude volje, na bazi koncepta
zakona o lokalnim izborima, reforma izbornog sistema na lokalnom nivou može
biti pretočena u zakonski tekst i sprovedena javna rasprava u naredna dva
mjeseca. To je u intervjuu za Pobjedu kazala Nina Blažić, vršiteljka dužnosti
generalnog direktora Direktorata za lokalnu samoupravu pri Ministarstvu javne
uprave.
Kako je ukazala, pomenuti zakonski akt u predloženoj formi
ima sve evropske standarde „koji donose niz suštinskih i
organizaciono-tehničkih prednosti: od veće pravičnosti i preciznosti do jačanja
demokratskog legitimiteta i efikasnosti izbornog procesa“.
– Dostavljanjem koncepta zakona Odbor za sveobuhvatnu
izbornu reformu Skupštine Crne Gore stvoren je temelj za otvaranje širokog i
inkluzivnog dijaloga o lokalnoj izbornoj reformi. Ovo je prvi put da Odbor ima
u rukama konkretna i sveobuhvatna rješenja na osnovu kojih može konstruktivno
djelovati, koja uživa podršku na svim nivoima – od lokalnog do međunarodnog –
rekla je ona.
Kako je istakla, najveće otvoreno pitanje u procesu
uspostavljanja dogovora o održavanju lokalnih izbora u jednom danu odnosi se na
način određivanja datuma izbora. Smatra se da koncept zakona „nudi najlogičnije
i najprihvatljivije rješenje“.
– Predloženo je da se definiše politički sporazum koji bi
potpisao sve relevantne političke aktere, a koji bi precizirao datum održavanja
jedinstvenih lokalnih izbora, obavezu svih lokalnih skupština da skrate
sopstveni mandat, te garanciju da se lokalni i parlamentarni izbori neće
održati u istoj godini, čime bi se očuvala politička stabilnost i efikasnost
izbornog procesa – navela je Blažić , te
je Blažić učinila da se odluči da se odluči o spremnosti ključnih političkih
koraka, da se odluči o spremnosti ključnih političkih koraka. evropskom putu
Crne Gore“.
Ona je pojasnila i da će izborna reforma biti kompletna samo
ako uključuje donošenje zakona, uvođenje otvorenih izbornih lista, neposredan
izbor predsjednika opštine i njegovog zamjenika, neposredan izbor savjeta
mjesnih zajednica, te depolitizaciju opštinskih izbornih komisija.
– Jedna od ključnih reformskih novina jeste uvođenje
neposrednog izbora predsjednika opštine i njegovog zamjenika od strane građana.
Ovo rješenje uklanja političke kalkulacije i dogovore koji do sada nisu bili
zasnovani na izbornoj volji građana, jača odgovornost predsjednika opštine
prema građanima, a ne prema partijama, onemogućava se sporna praksa
„rotirajućih predsjednika“, koja je do sada često bila uzrok institucionalne
nestabilnosti i blokade – zaključuje Blažić
.
POBJEDA: Koji su prvi koraci koje je potrebno učiniti da bi
došlo do konsenzusa ili bar većinske podrške za organizovanje lokalnih izbora u
jednom danu?
BLAŽIĆ: Prvi i
najvažniji korak već je učinjen – pripremljen je i dostavljen koncept zakona o
lokalnim izborima Odboru za sveobuhvatnu izbornu reformu. Ovim dokumentom, koji
je rezultat rada Ministarstva javne uprave i ekspertskog tima, jasno je
definisana sva ključna normativna i tehnička pitanja u vezi s modelom
održavanja lokalnih izbora u jednom danu.
Riječ je o evropskom standardu koji donosi niz suštinskih i
organizaciono-tehničkih prednosti: veće pravičnosti i preciznosti do jačanja
demokratskog legitimiteta i efikasnosti izbornog procesa. Takav model
predstavlja jasan iskorak ka usklađivanju izbornog sistema Crne Gore sa
praksama razvijenih demokratskih zemalja.
Dostavljanjem koncepta zakona stvoren je temelj za otvaranje
širokog i inkluzivnog dijaloga o lokalnoj izbornoj reformi. Ovo je prvi put da
Odbor ima u rukama konkretna i sveobuhvatna rješenja na osnovu kojih može
konstruktivno djelovati, koja uživa podršku na svim nivoima – od lokalnog do
međunarodnog.
To je, bez sumnje, istorijski trenutak za Crnu Goru. Reforma
lokalnih izbora nije samo tehničko pitanje – to je demokratski i evropski
iskorak, reforma koja pripada svim građanima. I državni organi, i lokalne
samouprave imaju odlučujuću ulogu u njenom uspešnom sprovođenju. Vjerujem da
nijedan akter neće željeti da bude prepreka promjeni koja Crnoj Gori otvara
vrata članstva u Evropskoj uniji.
POBJEDA: Šta je trenutno najveći problem u postizanju ovog
dogovora?
BLAŽIĆ : Najveće otvoreno pitanje u procesu uspostavljanja
dogovora o održavanju lokalnih izbora u jednom danu odnosi se na način
određivanja datuma izbora – budući da su mandati lokalnih skupština započeti u
različitim vremenskim periodima, što znači da ne ističe istovremeno. Iz tog
razloga, nije moguće jednostavno odabrati datum na osnovu isteka
četvorogodišnjeg mandata svih skupština.
Koncept zakona o lokalnim izborima već nudi najlogičnije i
najprihvatljivije rješenje, uzimajući u obzir jasno izraženu političku volju
iskazanu kroz odluku o formiranju Odbora za sveobuhvatnu izbornu reformu, kao i
nedvosmislenu podršku Evropske unije.
Predloženo je da se definiše politički sporazum koji bi
potpisao sve relevantne političke aktere, a koji bi precizirao datum održavanja
jedinstvenih lokalnih izbora, obavezu svih lokalnih skupština da skrate
sopstveni mandat, te garanciju da se lokalni i parlamentarni izbori neće
održati u toj godini, čime bi se očuvala politička stabilnost i efikasnost
izbornog procesa.
To je pitanje političke volje, odgovornosti i spremnosti da
se učini odlučan korak ka jednoj od ključnih reformi na evropskom putu Crne
Gore.
Sada je pred svima nama test zrelosti i odgovornosti: da se
kroz jasan sporazum omogući sprovođenje ovog evropskog, demokratske i nužne
reforme lokalnog izbornog sistema.
POBJEDA: Da li je izvjesno da će se izborna reforma
istovremeno odnositi na organizovanje lokalnih izbora u jednom danu i vođenje
otvorenih lista? Da li će se, eventualno, ova dva preduslova uvoditi u
različitim izbornim ciklusima?
BLAŽIĆ : Ekspertski tim Ministarstva javne uprave jasno je
predložio sveobuhvatnu reformu lokalnog izbornog sistema, koja uključuje
donošenje zakona o lokalnim izborima, uvođenje otvorenih izbornih lista,
neposredan izbor predsjednika opštine i njegovog zamjenika, neposredan izbor
savjeta mjesnih zajednica, kao i depolitizaciju opštinskih izbornih komisija.
Izborna reforma će biti kompletna ako sadrži sve navedene
elemente. Svako etapno uvođenje reformskih elemenata sa sobom nosi ozbiljan
rizik da se ne ostvari efekat procesa demokratizacije.
POBJEDA: Pojedine zemlje EU, koje na izborima imaju otvorenu
listu, svojim glasačkim mjesecima unaprijed upoznaju sa sadržajem samih lista –
učesnicima u izbornoj trci, kao i sa načinom glasanja. Kako bi to moglo biti
riješeno u Crnoj Gori, te da li bi bio pomjeren rok za predaju izborne liste?
BLAŽIĆ : Upravo ovakva poređenja sa praksama država članica
EU pokazuju važnost transparentnosti izbornog procesa i savremenog informisanja
birača kao temelj za slobodne i informisane izbore.
Ovo nije samo tehničko pitanje; to je uslov za povjerenje
građana u izborni proces. Građani imaju pravo da znaju ko su kandidati, što
predstavljaju i kako njihov glas utiče na konačni ishod. To je suština
demokratskog izbora i temelj evropskog izbornog standarda, kojem Crna Gora
teži.
POBJEDA: Koji je krajnji rok za izmjenu izbornog
zakonodavstva, odnosno kada bi trebalo da budu organizovani prvi lokalni izbori
u jednom danu?
BLAŽIĆ: Očekujem da
se propisi koji se odnose na izbornu reformu budu usvojeni do kraja 2025.
godine. Ukoliko bude volje, na bazi Koncepta Zakona o lokalnim izborima,
reforma izbornog sistema na lokalnom nivou može biti pretočena u zakonski tekst
i sprovedena javna rasprava u naredna dva mjeseca.
POBJEDA: Na koji način će se riješiti problem sa opštinama
čiji su odbornici u tom trenutku, recimo, na polovini mandata?
BLAŽIĆ : Kao što sam i navela, rješavanje ovog pitanja
podrazumijeva politički konsenzus i jasno izraženu političku volju, jer
održavanje lokalnih izbora u jednom danu nije samo tehničko, već i političko
pitanje od strateške važnosti za demokratski razvoj Crne Gore. Ukoliko želimo
da Crna Gora ispuni evropsku agendu, demokratizuje izborne procese i obezbedi
građanima ravnopravan i istinski uticaj na lokalni politički život, onda je
nužno da svi politički akteri — kako na lokalnom, tako i na centralnom nivou —
pokazuju odgovornost i spremnost za kompromis.
Prijedlog koji je sadržan u konceptu zakona o lokalnim
izborima podrazumijeva da sve skupštine opštine donesu odluku o skraćenju
mandata svojih saziva, te da se na osnovu toga utvrdi jedinstveni datum
održavanja lokalnih izbora u svim opštinama.
Ova odluka trebalo bi da bude rezultat širokog političkog
dogovora, kojim bi se uvažili interesi svih relevantnih subjekata, ali, prije
svega, interesi građana i demokratske stabilnosti sistema.
POBJEDA: Kako će u istom kontekstu biti tretirani problemi
koji postoje na nezavršenim izborima u Šavniku i Kotoru, uključujući izbor
čelnih ljudi tih opština koje su birali ranije konstituisani parlament?
BLAŽIĆ : Koncept zakona o lokalnim izborima predstavlja
direktan odgovor na sve do sada uočene krize i izazove u sprovođenju lokalnih
izbornih procesa i funkcionisanju lokalne samouprave, uključujući slučajeve
poput Šavnika i Kotora. Uvođenje modela održavanja lokalnih izbora u jednom
danu rješava više strukturnih problema: eliminiše praksu tzv. izbornog turizma,
odnosno prelaska birača iz jedne opštine u drugu tokom različitih izbornih
ciklusa. Fokus se vraća na lokalnu politiku i razvoj, smanjuje političke
manipulacije i povećava efikasnost konstituisanja lokalnih vlasti. Na ovaj
način to omogućava poslednju primenu ustavnog koncepta lokalne samouprave, koji
je zasnovan na evropskim načelima i standardima, saglasnom na potrebama
građana, kvalitetnoj javnoj usluzi i stabilnom poslovnom ambijentu.
Jedna od ključnih reformskih novina jeste uvođenje
neposrednog izbora predsjednika opštine i njegovog zamjenika od strane građana.
Ovo rješenje uklanja političke kalkulacije i dogovore koji do sada nisu bili
zasnovani na izbornoj volji građana, jačajući odgovornost predsjednika opštine
prema građanima, a ne prema partijama, onemogućava se sporna praksa
„rotirajućih predsjednika“, koja je do sada često bila uzrok institucionalne
nestabilnosti i blokade.
Koncept zakona eksplicitno tretira i situacije u kojima
dolazi do nemogućnosti završetka izbornih procesa ili kada predsjednika opštine
bira skupština kojoj je istekao mandat, što je u direktnom sukobu s
demokratskim principima. Ova reforma postavlja pravni okvir koji takve
situacije sistemski sprečava, uspostavljajući jasna pravila o trajanju mandata,
rokovima, odgovornostima i načinu izbora predsjednika opštine i njegovog
zamjenika.
Problemi u Šavniku, Kotoru i sličnim slučajevima
predstavljaju simptome nedorečenog i političkog ranjivog sistema. Koncept
zakona o lokalnim izborima daje sveobuhvatan i funkcionalan odgovor – kroz
objedinjavanje izbora, depolitizaciju izbornog organa i jačanje direktne
odgovornosti lokalnih lidera.
Ova reforma ne samo da donosi rješenja za aktuelne probleme,
već sistemski prevenira njihove ponovne pojave, usmjeravajući lokalnu
samoupravu ka stabilnosti, efikasnost i stvarne potrebe građana.
POBJEDA: U nacrtu rezolucije Evropskog parlamenta o Crnoj
Gori, koja bi trebalo da bude usvojena 17. juna, izričito se navodi da je
organizacija lokalnih izbora u jednom danu preduslov za dalje isplate sredstava
predviđenih Planom rasta. O kojim iznosima je riječ i za što su ta sredstva
namijenjena?
BLAŽIĆ: Plan rasta
ima za cilj ubrzanje ekonomskog rasta, jačanje institucija i približavanje
standarda Crne Gore EU, posebno kroz unapređenje poslovnog okruženja, digitalnu
i zelenu tranziciju, razvoj ljudskog kapitala i vladavinu prava.
Plan rasta predstavlja najveći pojedinačni finansijski paket
koji je EU do sada ponudila Crnoj Gori u procesu evropskih integracija. Osim
finansijske podrške, ovaj plan pruža okvir za sprovođenje reformi koje će
unaprijediti kvalitet života građana i ubrzati pristup EU.
Evropska unija je za Crnu Goru predvidjela ukupno 383,5
miliona eura u okviru Plana rasta i to – 110,1 miliona eura bespovratnih
sredstava, te 273,4 miliona eura povoljnih kredita sa rokom otplate do 40
godina i grejs period do deset godina.
Sredstva su uslovljena konkretnim rezultatima, što znači da
će Crna Gora morati da pokaže napredak u implementaciji reformi da bi nastavila
da koristi dostupna sredstva.
Izbori u rukama stručnjaka iz oblasti izbornog prava
POBJEDA: Na koji način će se prebroditi problemi poput
različitih termina formiranja vlasti i, posebno, ponavljanja izbora na
pojedinim biračkim mjestima?
BLAŽIĆ : Koncept zakona o lokalnim izborima nudi
sveobuhvatan pravni okvir koji se bavi ključnim izazovima sprovođenja lokalnih
izbora u jednom danu, uključujući i pitanja poput različitih termina formiranja
vlasti i eventualnog ponavljanja izbora na pojedinim biračkim mjestima.
Jedan od osnovnih preduslova za efikasno i zakonito
sprovođenje lokalnih izbora jeste usvajanje posebnog zakona o lokalnim
izborima, koji na jedinstven način uređuje sva pravila i specifičnosti ovog
procesa. Pored toga, depolitizacija opštinskih izbornih komisija predstavlja
ključni korak ka pravednom i objektivnom izbornom procesu. Sprovođenje izbora
bilo bi u rukama stručnjaka iz oblasti izbornog prava, što garantuje posljednju
primjenu zakona i veću pravnu sigurnost.
Problematika različitih termina formiranja lokalne vlasti
rješava se propisivanjem preciznih rokova za konstituisanje lokalnih skupština,
koji neće biti duži od sadašnjih 60 dana. Na taj način se osigurava da proces
formiranja vlasti bude pravovremen i predvidiv.
Jedan od međunarodnih demokratskih standarda je efikasno
rješavanje izbornih razgovora i pravnih ljekova. U okviru koncepta zakona
ponuđen je pregled potrebnih izmjena drugih relevantnih propisa – prvenstveno
Zakona o Ustavnom sudu – kako bi se ubrzali postupci odlučivanja po izbornim
žalbama i smanjile pravne praznine koje usporavaju izborni proces.
Koncept zakona detaljno definiše trajanje mandata lokalnih
skupština, kao i uslove i ograničenja za raspisivanje prijevremenih izbora. Ove
mjere doprinose stabilnosti lokalne vlasti, smanjuju prostor za političke
manipulacije i dodatno jačaju legitimitet cijelog sistema.
Uz ovako postavljen zakonski okvir, izazovi, različite
termine formiranja vlasti i potrebe za ponavljanjem izbora na pojedinim
biračkim mjestima, ne bi poput značajnog utjecaja na cjelokupni proces.
Rješenja su već predložena i osmišljena u skladu sa evropskim praksama, a
njihova implementacija garantuje efikasan, transparentan i demokratski izborni
sistem.
0 Komentara