Čelnici šest crnogorskih opština potpisali Inicijativu za izmjene i dopune Zakona o morskom dobru, Zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata i Zakona o lukama
Čelnici šest crnogorskih opština
potpisali su zajedničku Inicijativu za za izmjene I dopune Zakona o morskom
dobru, Zakona o planiranju prostora i
izgradnji objekata i Zakona o lukama. Inicijativu su potpisali predsjednici opština Herceg Novi, Tivat, Bar i
Ulcinj, Stevan Katić, Željko Komnenović, Dušan Raičević i GenciNimanbegu,
kao i predsjednica Skupštine Opštine Kotor Maja Mršulja i potpredsjednik
Opštine Budva Nikola Jovanović.
Predsjednici opština potpisnica Inicijative su saglasni da je ovo veliki
događaj za primorske opštine, koji je ujedinio različite političke subjekte na
temu decentralizacije upravljanja morskim dobro i vraćanja opštinama ono što su
njihove izvorne nadležnosti.
Predsjednik Opštine Bar Dušan Raičević je istakao da su prije par
mjeseci najavili inicijativu kojom se predsjednici opština ujedinjuju oko stava
kojim se mijenjaju trenutna zakonska rješenje kojima se definiše zona morskog
dobra na način da se, shodno Evropskoj povelji o lokalnoj samoupravi,
upravljanje najvrednjim resursima vrati u ruke lokalnih samouprava sa ciljem,
kako je rekao, da se mnogo kvalitetnije i odgovornije upravlja morski dobrom.
„Za ovu inicijativu nijesu
opredjeljući kriterijum finansijska sredstva već želja da se obalne zone na
kvalitetniji način regulišu i sa njima upravlja i da pokušamo da sačuvamo i
zaštitimo nešto što je prirodno dobro Crne Gore. Smatramo da je Morsko dobro do
sad najmanje uradilo kako bi se plaže sačuvale i dodatno prihranjivale i kako
bi se ta zona širila i zadovoljile sve pretpostavke koje su neophodne za dalji razvoj turizma“
naglasio je Raičević.
Potpredsjednik Opštine Budva Nikola Jovanović smatra da je u pitanju
strateški dokument koji konačno znači da ideja decentralizacije u Crnoj Gori
dobija svoj potpuni smisao i da je to ideja koja može da okupi predstavnike
različitih političkih opcija.
„Jedna od najvećih vrijednosti je to što smo, ujedinjeni u toj ideji
decentralizacije na kojima počiva Evropska Unija, na pravi način zastupali
interese građana naših opština i to je obaveza da u narednom periodu na
pitanjima koja su od značaja za naše građane tijesno sarađujemoi da je
Zajednica opština Crne Gore dobar okvir i model kako to treba da radimo“ naveo
je Jovanović.
Opština Budva učestvuje sa preko 50 odsto u ukupnom turističkom prihodu
u budžetu države i veliko je nezadovoljstvo građana Budve jer ne dobijaju
satisfakciju za ono što je rezultat rada turističkih poslenika i privrede, kaže
Jovanović.
„Preko 500 miliona na godišnjem nivou se ubere od turističkog prihoda na
teritoriji Budve a povrat kapitalnih investicija je praktično na nuli
decenijama unazad i ta se loša praksa nastavlja. Morsko dobro u ukupnoj teritoriji Crne Gore
iznosi oko 300 km, što pokazuje koliko je to važan i značajan resurs koji nije
povjeren opštinama, koji je od 1992. godine oduzet opštinama i da praktično opštine nemaju nikakvo
upravljanje i nikakav prihod na toj teritoriji. Potpisivanjem ovog dokumenta
izražena je volja svih primorskih opština da se taj prihod vrati građanima
naših opština koji trebaju da imaju prihod ali
i da savjesno upravljaju tim prostorom. Opštine će, ukoliko se ova
incijativa realizuje, značajno bolje upravljati tim resursom. Za opštinu Budva
je veoma značajna i izmjena zakona o lukama jer će Luka Budve na taj način
konačno biti nakon 20 godina vraćena građanima“ istakao je Jovanović.
Sa njim je suglasan i predsjednik Opštine Ulcinj GenciNimanbegu koji
zbog toga poručuje da Inicijativa nema politički cilj.
„Cilj je ravnopravnost svih opština i ponuđena rješenja su fer i prema Vladi Crne Gore i prema Javnom
preduzeću Morsko dobro koje našim predloženim rješenjem treba da postane
agencija za nadzor obale. Mi ovdje ne predstavljamo partije, već predstavljamo
građane i poruka je - mi smo jedinstveni i voljeli bi da vidimo koji politički
subjekti će biti protiv ovog predloga“ kategoričan je Nimanbegu.
Maja Mršulja, predsjednica Skupštine Opštine Kotor kaže da je suština
ove inicijative decentralizacija upravljanja morskom obalom.
„Zakon o morskom dobru je krajnje centralistički a ova decentralizacija
je u skladu sa Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, sa Ustavom Crne Gore i
svim ostalim dokumentima, kao jedan važan korak na putu EU integracija.
Trenutno javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom već duži niz godina,
moglo bi se reći, funkcioniše i van zakonskih okvira jer nije reorganizovan u
skladu sa privrednim društvima. Ovo je nadpolitičko pitanje, pitanje vraćanja
ingerencija lokalnim samoupravama primorskim opštinama, iz kojih se crpe veliki
prihodi a svega jedna trećina se vraća kroz infrastrukturu, ulaganja Morskog
dobra. Ko bi bolje znao od predstavnika lokalnih samouprava na koji način treba
uložiti u svoju opštinu?“ istakla je Mršulja.
Stevan Katić, predsjednik Opštine Herceg Novi smatra da će Inicijativa
dobiti podršku u parlamentu i to prije početka sljedeće turističke sezone, jer
svi potpisnici Inicijative su predstavnici političkih partija u Skupštini Crne
Gore.
„Predloženeizmjene zakona nijesu usmjerene protiv bilo koga, posebno
protiv sadašnjeg menadžmenta kada je u pitanju Morsko dobro, već sistemsko
rješenje, nezavisno od upravljačke garniture. Riječ je o potrebi da se to
pitanje sistemski riješi, da opštine konačno upravljaju svojom obalom, a ostavljen
je i upravni nadzor kada je u pitanju morsko dobro kojim bi se ovo preduzeće
transformisalo u jednu regulatornu agenciju koja bi vršila kontrolni nadzor
pojasa morskog dobra“ pojasnio je Katić.
Predsjednik Opštine Tivat Željko Komnenović je istakao da ovaj akt ne
predviđa samo inicijativu već i predloge zakonskih rješenja.
„Pitanje je kompleksno i zadire u same ingerencije lokalnih samouprava,
i ispravljanje velike nepravde prema stanovnicima primorja, koja traje preko
tri decenije. Ovim rješenjima se vraćaju ingerencije opštinama u dijelu u kojem
te ingerencije i suštinski sežu u ono što jeste lokalna samouprava. Bez toga
nema decentralizacije, i ovo je suštinski priča o decentralizaciji i mnogo
efikasnijem i boljem upravljanju obalom primorja. Sa ovim dokumentom smo
ponudili valjan zakonski okvir koji je sasvim realan, koji je fer prema
građanima prije svega, ali i prema zakonodavnoj i izvršnoj vlasti Crne Gore i
prema Morskom dobru“ istakao je Komnenović.
Svi potpisnici su istakli značaj radne grupe koja je radila na ovim
rješenjima, i posebno Zajednice opština Crne Gore i generalne sekretarkeMišele
Manojlović.
U Inicijativi koju su potpisali čelnici šest crnogorskih opština se
navodi:
„Morskom obalom, kao najvrednijim dijelom
crnogorske teritorije, sve do 1992. godine upravljale su opštine. Nakon 1992. godine ovi poslovi se u cjelosti
centralizuju osnivanjem Javnog preduzeća Morsko dobro koje u ime države
preuzima nadležnost za upravljanje morskom obalom. Počev od avgusta 2013.
godine javno preduzeće ostvaruje svoje
funkcije suprotno Zakonu o privrednim društvima, ali i Zakonu o unapređenju
poslovnog ambijenta („Sl.list CG“, broj 40/10) čijim je
stupanjem na snagu prestao da važi Zakon o javnim preduzećima i kojim je utvrđen prelazni rok od tri godine
za reorganizaciju javnih preduzeća u privredna društva. U slučaju Javnog preduzeća Morsko dobro ta zakonska
obaveza do danas nije sprovedena, što dovodi u pitanje pravnu valjanost svih
njegovih odluka koje su donesene po isteku navedenog roka.
Načinom na koji su
sada definisana ovlašćenja JP Morsko dobro kao i obuhvatom zone morskog dobra
povređuje se pravo na lokalnu samoupravu koje je Ustavom Crne Gore zajemčeno
kao pravo građana i organa lokalne samouprave da uređuju i upravljaju određenim
javnim i drugim poslovima na osnovu sopstvene odgovornosti i u interesu
lokalnog stanovništva.
Prvenstveni razlog
podnošenja ove Inicijative je potreba decentralizacije upravljanja morskom
obalom koja će omogućiti da se određeni
poslovi upravljanja zakonom prenesu lokalnim samoupravama.
Dodatni razlog sadržan
je u potrebi da se JP Morsko dobro uskladi, odnosno reorganizuje u zakonom
propisani oblik poslovanja te da se u ovoj oblasti obezbijedi primjena člana 7
Zakona o potvrđivanju protokola o integralnom upravljanju priobalnim područjem
Sredozemlja („Sl.list CG-Međunarodni ugovori“, br. 16/11) u smislu obaveze
institucionalne koordinacije između nacionalnih i lokalnih vlasti, ali ne nužno
i centralizacije poslova upravljanja priobalnim područjem, kako je to
regulisano važećim zakonom.
Osim navedenog, većim
učešćem lokalnih samouprava u upravljanju morskim dobrom doprinijeće se bržem
razvoju opština, jednoobraznom estetskom i funkcionalnom uređenju tog prostora
i obezbijediti poštovanje principa ravnopravnosti i jednakosti privrednih
subjekata koji ga koriste pod različitim uslovima u odnosu na uslove koje
propisuje opština van njegovih granica, što bi se moglo prevazići odgovarajućim
zoniranjem i utvrđivanjem nadležnosti opština za donošenje programa privremenih
objekata i za područje morskog dobra.
Posebno ukazujemo na
činjenicu da se poslednjih godina svega 1/3 prihoda po osnovu upravljanja
morskom obalom reinvestira u infrastrukturu opština južnog regiona u kojoj su
ti prihodi i ostvareni (izgradnja inženjerskih objekata komunalne
infrastrukture, održavanje hortikulture, održavanje čistoće i dr.). Tačnije, od 24.025.136,03€ koje je JP Morsko dobro ostvarilo za period
2020-2023, u navedene namjene investirano je svega 8.159.843,89€.
0 Komentara