Ministarstvo spremno da uvaži primjedbe u mjeri mogućeg, opštine traže nove rokove i preciziranje pojedinih rješenja
Država donosi zakone a primjenjuju ih opštine, pa je neophodna
kontinuirana komunikacija između jedinica lokalne samouprave i centralnih
vlasti, saglasni su učesnici okruglog stola koji je održan u Zajednici opština
Crne Gore, na inicijativu Odbora za prostorno planiranje. Tema okruglog stola
koji je okupio brojne predstavnike opština bila su tri zakonska teksta u formi
predloga i to zakon o legalizaciji bespravnih objekata, zakon o izgradnji
objekata i zakon o uređenju prostora, kojima se oko 80 odsto nadležnosti države
prenosi na opštine, u skladu sa decentralizacijom.
U ime predlagača zakona, sastanku su prisustvovali brojni predstavnici
Ministarstva prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine na čelu sa
državnom sekretarkom Marinom Izgarević.
Opštine su, kako je naglasio predsjednik Odbora za planiranje Zajednice
opština Marko Lalević, imale najviše primjedbi na Predlog zakona o legalizaciji
bespravnih objekata. Opštinama je sporno predloženo rješenje kojim se utvrđuje obaveza
jedinicama lokalne samouprave da osnivaju Komisiju koja će vršiti pregled
objekata na terenu i utvrđivati tačnost geodetskih elaborata sa stvarnim
stanjem. Kako geodetski elaborat izrađuju licencirane geodetske agencije i
snose odgovornost za svoj rad, i kontrolu njihovih elaborate vrše Komisije
Uprave za nekretnine, smatramo suvišnim da se obrazuju opštinske Komisije koje
će vršiti pregled bespravnog objekta i
kontrolisati geodetske elaborate, jer nisu stručni za datu oblast.
“U čl. 25 i 28
kojim se propisuju naknada za urbanu sanaciju i naknada za korišćenje prostora,
napominjemo da se radi o namjenskom lokalnom prihodu koji se usmjerava za
komunalno opremanje naselja u kome se vrši legalizacija. Isti se ne može koristiti za finansiranje
(član 40 Predloga zakona)osnivanja i rada državne Uprave za legalizaciju, u
skladu sa ovim predlogom. Ukoliko obrađivač ne prihvati ovu sugestiju,
podsjećamo na obavezu predlagača zakona kojim se smanjuju primici ili uvećavaju izdaci da, u fazi pripreme zakona, predloži drugi
odgovarajući prihod, što je izričito propisano članom 7 Zakona o budžetu i
fiskalnoj odgovornosti” smatraju u Zajednici opština Crne Gore.
I pored
iskazanih primjedbi Zajednice opština, Predlogom nije izmijenjen koncept utvrđivanja liste
bespravnih objekata. Intencija Predloga zakona je da nelegalni graditelji upišu svoje objekte u katastar nepokretnosti
u skladu sa članom 8 Predloga zakona. Mišljenja smo da utvrđivanje liste
bespravnih objekata, treba da bude u nadležnosti jedino stvarno nadležnog
organa za poslove identifikacije, upisa i evidencije objekta – Uprave za
nekretnine. Jedinice lokalne samouprave nemaju nadležnost za identifikaciju
bespravnih objekata, ni mogućnosti za angažovanje geodetskih agencija za
izvršenje ovih poslova. Napominjemo i to da geodetske agencije ne mogu
pristupiti identifikaciji objekta i premjeru bez saglasnosti vlasnika objekta,
što u krajnjem ove norme čini neprimjenjivim.
Na sastanku je
razmatrana I sugestija opština da udaljenost granice susjedne parcele treba
preispitati, kao eventualni blokirajući mehanizam legalizacije u slučaju kada
vlasnik susjedne parcele odbije da da saglasnost, kao I predlog da se ukine
riješenje koje predviđa udaljenosti od susjedne parcele za objekte do 500m2,
jer se radi o već izgrađenim objektima koji postoje na terenu godinama/decenijama.
Jedinice lokalne
samouprave imale su primjedbe i na Predlog zakona o uređenju prostora. Kako je
Predlogom zakona dodato i nekoliko novih poglavlja, kao što je komora
arhitekata i planera, Odbor je u svom Izjašnjenju sugerisao neophodnost
organizovanja ponovne javne rasprave. Osim toga, Odbor je zakonodavcu sugerisao
da se zakonom prepoznaju i lokalni objekti od opšteg interesa, koje bi trebalo
zadržati radi prevazilaženja nedostataka u planskoj dokumentaciji. Takođe,
Odbor je predložio da se zakonom predvidi mogućnost angažovanja privatnih
privrednih društava za opštine koje ne budu u finansijskoj i kadrovskoj
mogućnosti da osnuju sopstveno, ili sa jednom ili više opština, preduzeće za
izradu planske dokumentacije.
Kada je u pitanju Predlog zakona o izgradnji objekata opštine smatraju da, budući da Morsko dobro
obuhvata najvredniji dio teritorije jedne opštine i da je to od suštinskog
značaja za razvoj jedinica lokalne samouprave, tražili smo nadležnost JLS-a za
donošenje Programa privremenih objekata u zoni morskog dobra i saglasnost JLS-a
na Program privremenih objekata za područja nacionalnih parkova.
Kako se privremeni i pomoćni objekti ovim zakonom
tretiraju kao objekti za koje se ne izdaje građevinska dozvola, potrebno je
precizirati u čijoj nadležnosti je inspekcijski nadzor nad njima, smatraju u
opštinama.
S obzirom da se radi o tri ključna
zakona za rad i razvoj lokalnih samouprava u oblasti prostornog planiranja,
izgradnje objekata i legalizacije, kao i na to da su nastale značajne izmjene u
dostavljenim Predlozima u odnosu na Nacrt zakona koji je bio na javnoj raspravi,
opštine su tražile da se održi nova Javna rasprava, što nije prihvaćeno.
Ipak, iz Ministarstva su naglasili da opštine kucaju na otvorena vrata i
da je zajednički cilj da se urade što kvalitetnija zakonska rješenja, imajući u
vidu i potrebe opština, njihove kapcitete ali i ono što su zahtjevi Evropske
Unije kada je u pitanju ova problematika. Zato su donosioci odluka saglasni da
se najveći mogući opseg primjedbi jedinica lokalne samouprave uvrsti u
predložene akte, a da se podzakonskim
dokumentima preciznije definišu određene oblasti, naravno, uz mogućnost izmjene
i dopune zakona u skladu sa praksom.
0 Komentara