DELEGATI PARLAMENTARNE VEĆINE, SKRENULI SA PROEVROPSKE POLITIKE

NIK
GAŠAJ
U Strazburu, 16. aprila 2024.
Parlamentarna Skupština Savjeta Evrope prihvatila je preporuku da Kosovo dobije
zeleno svijetlo za prijem u članstvo Savjeta Evrope, 16. maja, kada će Savjet
Ministara konačno odlučiti. I uprkos lobiranju Srbije, koja je formirala
specijalnu grupu protiv Kosova, od 171 poslanika koji su učestvovali na
plenarnoj sjednici, 131 je bio za, 29 protiv i 11 uzdržanih od 46 država članica.
Politički komitet PSSE je prije početka
plenarne sjednice odbacio sve amandmane srpske i italijanske delegacije koji su
bili protiv prijema Kosova u Savjet Evrope i postavili različite preduslove. Na
primjer, formiranje Zajednice opština sa srpskom većinom itd. Iako 46 država
članice Savjeta Evrope nejmaju takve institucionalne modele za njihove
nacionalne manjine.Dakle, ni Srbija nije konstituisala takvu Zajednicu za
albansku niti za druge nacionalne manjine u svojoj državi. Takođe, mnogi
eksperti upozoravaju da formiranje takve Zajednice srpskih opština, može da
liči na Republiku Srpsku, jedan od dva entiteta u Bosni i Hercegovini, i time
da podstiče destabilizaciju ne samo na Kosovu nego čitavog regiona.
Glavni izvjestilac za prijem Kosova u
Savjet Evrope, grčka poslanica i bivša ministarka vanjskih poslova Grčke, Dora
Bokojani, obraćajući se Skupštini u svom uvodnom izlaganju, između ostalog je
naglasila: „Kosovo je funkcionalna demokratija i funkcioniše u skladu sa
principima poštovanja osnovnih ljudskih i manjinskih prava. Stoga, Kosovo
ispunjava sve uslove i standarde za prijem u Savjet Evrope“. Dalje, je dodala,
da i pravni eksperti potvrdili da Kosovo ispunjava sve uslove i standarde za
njen prijem u Savjet Evrope.
Međutim, začuđujuće je, da dva delegata iz
Parlamentarne većine Crne Gore: Maja Vukićević, iz Narodne Demokratske Partije
i Vasilije Čarapić iz „Evropa sad“ nisu se slagali sa obrazloženjem Glavne
izvjestiteljke, Dore Bokojani, da Kosovo ispunjava sve uslove i standarde za
njen prijem u članstvo u Savjetu Evrope, i zatim prilikom glasanja nisu podržavali
prijem Kosova u Savjet Evrope, iako je Crna Gora 2008. godine priznala Kosovo
za samostalnu državu i uspostavila diplomatske odnose. Stoga, nažalost time navedeni
delegati su skrenuli sa proevropske politike Crne Gore i solidarisali su se sa
politikom tzv.“Srpskog svijeta“Srbije, tj. zastupali politiku druge države i
kršili koalicioni Sporazum koji su potpisali da će biti „lojalni“ politici
svoje države. Dok treći delegat, Boris Mugoša, iz SD, glasao je za prijem
Kosova u Savjet Evrope i time je branio politički obraz Crne Gore i njen
Evropski put.
Između ostalih, protiv prijema Kosova u
Savjet Evrope glasali su i dva delegata iz Bosne i Hercegovine: Snežana
Novaković i Branislav Barenović. Može se konstatovati da dvije trećine evropskih
delegata progresivnih ideja, vizija i stavova glasali za prijem Kosova u SE,
dok na drugoj strani protiv i uzdržani su bili mali broj delegata koji
pripadaju konzervativnoj ideologiji i politici, kao i onih koji pripadaju balkanskoj mitološkoj
ideologiji i politici zasnovanoj u religiji, odnosno u vjerskom
fundamentalizmu. Međutim, takva politika nije donijela, niti donosi ništa dobro
ljudskim pravima i slobodama građana, a naročito u eri savremene evropske
demokratije.
Najrazvijeniji sistem zaštite ljudskih
prava je uspostavljen u Evropi i to je pod okriljem Savjeta Evrope. U okviru
evropskog sistema zaštite ljudskih prava svakako je najvažnija uloga Evrpskog
suda za ljudka prava sa sjedištem u Strazburu. Stoga prijemom Kosova u Savjetu
Evrope, građani sa kosova, a time naravno i pripadnici srpske nacionalnosti
koji smatraju da su im povrijeđena ljudska prava i sloboda će moći da se obrate
Evropskom sudu za ljudska prava. Dakle Sud može da prima predstavke od svake
osobe, nevladine organizacije ili grupe lica koja tvrde da su žrtve povrede
prava ustanovljenih Evropskom kovencijom
za zaštitu ljudskih pava i osnovnih sloboda i protokolima uz nju. Sud je
nadležan da ustanovi da li je u konkretnom slučaju prekršeno neko pravo i da
odluči na koji će način oštećeni dobiti zadovoljenje ili odgovarajuću naknadu.
Presude suda su pravosnažne i imaju karakter izvršnog naslova. Država se
obavezuje da preduzme mjere kojima se zadovoljava žrtva a presuda se
proslijeđuje Komitetu ministara, koji nadzire njeno izvršenje. Država je
obavezna da izvrši odluku Suda na osnovu člana 46 Evropske konvencije o
ljudskim pravima koji propisuje da države“preuzimaju obavezu da se povinuju
odluci Suda u svakom predmetu u kojem su
stranke“. Odbijanje da se povinuju odluci Suda dovodi državu u situaciju da se
konfrontira sa Komitetom ministara koji
je dužan da nadgleda izvršenje odluka. Takođe, Statutom Savjeta Evrope se
predviđa i mogućnost suspenzije ili isključenja iz članstva ako članica ne
poštuje demokratska načela i ljudska
prava. Kao član studijske delegacije
Ombudsmana Crne Gore, boravio sam u Evropskom sudu za ljudska prava u
Strazburu(od 11. do 14 novembra 2014), gdje sam između ostalog pratio rad
Velikog Vijeća Evropskog Suda za ljudska prava po predmetu Gherghina protiv
države Rumunje o diskriminaciji po osnovu invaliditeta. S tim u vezi, bilo mi
je veliko zadovoljstvo da pratim to suđenje i da se uvjerim kako se na
meritoran način brane ljudska prava u tom sudu.
Ono što je važno istaći, ogleda se o tome,
da pojedinac postaje parnička stranka u postupku pred jednim međunarodnim
sudom. Taj sud je, kako bi rekao pravni ekspert, Marguenaud, „glavni kotač
jednog smjelog mehanizma supranacionalne primjene Konvencije za zaštitu
ljudskih prava...“. Generalno gledano, Sud ima zadatak da osigura poštovanje
obaveza koje su, u pogledu zaštite ljudskih prava, preuzele države.
Iz navedenog proizlazi, da nakon više
vijekova apsolutne suverenosti u domenu zaštite ljudskih prava koja propisuju,
evropse države su se sada našle u situaciju da“iznad sebe“ imaju posebne
međunarodne sudske i druge mehanizme za zaštitu ljudskih prava. Radi se o
oblicima kolektivne garancije, kojima se osigurava da će države ostvarati svoje
obaveze koje su prihvatile potpisivanjem jedne konvencije koja, po svojoj
osnovnoj vokaciji, ima svrhu da štiti ljudska prava. Evropske institucije za
zaštitu ljudskih prava imaju supsidijarni karakter u odnosu na državni sistem
zaštite ljudskih prava. Ako država nema postupka za efektivan pravni lijek, ili
ako država ne osigurava adekvatan efektivan pravni lijek, ili ako postupak
pravnog lijeka u nacionalnom sistemu nije dao zadovoljavajuće rezultate, onda
se pokreće Sud za ljudska prava i ostali mehanizmi. Dakle, cilj zaštitnih
evropskih mehanizama nije u tome da odlučuju umjesto države, nego samo da
otklone određene propuste država ako do njih dođe u zaštitu ljudskih prava koja
je primarni posao i zadatak državnih organa.
Zaštita ljudskih prava – kako to ističe
Weiler – postala je zajednički pravni i politički imperativ. Taj osnovni, novi
prilaz pitanju zaštite ljudskih prava, znak je uvjerenja da se potrebni
standard u zaštiti ljudskih prava u evropskom regionu neće moći ostvariti na
željeni način ukoliko se ne uspostavi određeni oblik nadnacionalne zaštite
ljudskih prava. Taj novi prilaz svakako podrazumjeva mogućnosti zaštitnih
mehanizama Evropske konvencije da bolje vrše sistematsku korekciju napora
država koje čine Savjet Evrope u njihovim nastojanjima da zaštite ljudska prava
kao uslov svakog oblika evropske integracije. Iz toga proizlazi – kako to
navodi Frowein – da je cilj Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava
upravo integracija evropskih država.
0 Komentara