GOVOR MRŽNJE
NIK GAŠAJ
Govor mržnje se najopštije može definisati kao izražavanje koje sadrži
poruke mržnje ili netrpeljivosti prema nekoj rasnoj, nacionalnoj, etničkoj ili
vjerskoj grupi ili njenim pripadnicima. Suštinska prijetnja izražavanja
mišljenja s elementima govora mržnje je u tome što poruka koja se šalje
građanima ima za cilj da izazove određene negativne posledice po određeno lice,
odnosno grupu lica u zavisnosti od njegovog/njihovog ličnog svojstva ili
pripadnosti određenoj grupi. Što se može manifestovati kroz stvaranje prezira
prema određenom licu ili grupi; stvaranje negativnog stereotipa prema određenom
licu, odnosno grupi; podsticanje diskriminacije i netrpeljivosti; osudu okoline
prema određenom licu ili grupi; izazivanje osjećanja nesigurnosti i straha kod
određenog lica/ili pripadnika određene grupe; nanošenje fizičkih i psihičkih
bolova određenom licu, odnosno pripadniku određene grupe; upućivanje prijetnji
određenom licu odnosno grupi; stvaranje osjećaja kod velikog dijela građana da
je takvo ponašanje prema određenom licu/grupi društveno poželjno i opravdano;
izazivanje osjećanja kod širokog kruga građana da će takvo ponašanje biti
tolerisano, i neće biti predmet odgovornosti.
Govor mržnje, pokazali su i ratovi na prostoru bivše Jugoslavije, jeste
snažno sredstvo za podsticanje linča, diskriminacije, nasilja, neprijateljstva
i svirepog ponašanja, ratnih zločina, genocida i drugih anticivilizacijskih
dešavanja i stereotipa koji su osnov krivičnog djela. Dakle, lično svojstvo
određenog lica odnosno pripadnosti određenoj ranjivoj grupi, kao što je
etnonacionalna pripadnost je od suštinskog značaja za određivanje pojma govora
mržnje.
U svim međunarodnim dokumentima koji govore o ljudskim pravima i slobodama, a
samim tim i o potrebi borbe protiv rasizma i rasne diskriminacije, takođe se
govori i o sprečavanju „govora mržnje”. Govor mržnje je zabranjen i nacionalnom
legislativom Crne Gore. U sklopu antidiskriminacionih mjera posebno treba
isticati temeljni dokument, tj. Konvenciju UN o ukidanju svih oblika rasne
diskriminacije (1965). U članu 4. te konvencije navodi se da se članice
obavezuju „proglasiti kaznenim djelom svako širenje ideja utemeljenih na rasnoj
nadmoćnosti ili mržnju, podsticanje na rasnu diskriminaciju, svaki čin nasilja
ili podsticanja na nasilje protiv bilo koje rase ili grupe osoba druge boje
kože ili etničkog porijekla…”
Preporuka Komiteta ministara Savjeta Evrope o „govoru mržnje” R(97) 20 iz
1997. godine poziva države članice da preduzmu odgovarajuće mjere u borbi
protiv mržnje, da govor mržnje definišu kao svaki oblik izražavanja koji širi,
raspiruje, podstiče ili provodi rasnu mržnju, ksenofobiju, antisemitizam ili
ostale oblike mržnje zasnovane na netoleranciji, uključujući tu i
netolerantnost izraženu u formi agresivnog nacionalizma i etnocentrizama,
diskriminacije i neprijateljstva prema manjinama, migrantima i osobama sa
imigrantskim porijeklom”. U preporuci se dalje traži od vlada, vlasti i javnih
institucija na svim nivoima da se ne samo „suzdrže” od „govora mržnje”,
naročito u medijima, već i da „ustanove zakonske okvire za tretiranje „govora
mržnje”, unutar građanskog, kaznenog i upravnog prava, koji će omogućiti
sudskim vlastima da usklade poštovanje slobode izražavanja s poštovanjem
ljudskog dostojanstva i zaštitom ugleda i prava drugih”.
Preporuka Komiteta Savjeta Evrope R(97) 21 o medijima i promovisanju kulture
tolerancije predviđa da problem netolerancije zahtijeva razmatranje kako u
javnosti, tako i unutar medijskih kuća. Preporuka ukazuje na potrebu
izvještavanja zasnovanog na činjenicama i istinitim podacima o rasizmu i
netoleranciji, o oprezima u izvještavanju kada je riječ o napetosti među
zajednicama, o izbjegavanju pogrdnih stereotipa prilikom opisivanja pripadnika
kulturnih, etničkih ili vjerskih zajednica, kao i o potrebi da mediji skreću
pažnju javnom mnjenju na zla netolerancije.
Zbog učestale upotrebe interneta kao sredstva širenja rasne, nacionalne,
vjerske i druge mržnje Vijeće Evrope donijelo je 2003. i dodatni protokol uz
Konvenciju o kibernetičkom kriminalu o inkriminisanju djela rasističke i
ksenofobne naravi počinjenih pomoću računalnih sistema. S tim u vezi, Vijeće
Evrope iskazuje svoju zabrinutost „zbog opasnosti od zloupotreba računalnih
sistema u svrhu širenja rasne i ksenofobne propagande”. Tim se dokumentom
zabranjuje distribucija rasističkog i ksenofobnog materijala putem
kompjuterskih sistema.
Ustavom Crne Gore utvrđeno je: „Crna Gora jemči i štiti prava i slobode.
Prava i slobode su nepovredivi. Svako je obavezan da poštuje prava i slobode
drugih” (član 6). „Zabranjeno je izazivanje ili podsticanje mržnje ili
netrpeljivosti po bilo kom osnovu” (član 7). „Zabranjena je svaka neposredna i
posredna diskriminacija, po bilo kom osnovu” (član 8 stav 1).
U Zakonu o zabrani diskriminacije Crne Gore (član 9a), propisano je: „Govor
mržnje je svaki oblik izražavanja ideja, tvrdnji, informacija i mišljenja koji
krši, raspiruje, podstiče ili pravda diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv
lica ili grupa lica zbog njihovog ličnog svojstva, ksenofobiju, rasnu mržnju
antisemitizam ili ostale oblike mržnje zasnovane na netoleranciji, uključujući
i netoleranciju izraženu u formi nacionalizma, diskriminacije i netrpeljivosti
protiv manjina. Takođe, krivičnopravna zaštita od diskriminacije ojačana je i
dopunjena krivičnim zakonikom u 2013. godini, kojim je kroz novi član 42a
ustanovljena opšta klauzula otežavajuće okolnosti za djela počinjena iz mržnje
zbog pripadnosti rasi, vjeroispovijesti, nacionalnoj ili etničkoj pripadnosti.
Međutim, postojanje pravila o zabrani diskriminacije i „govora mržnje” u nekom
ustavu i zakonu još ne znači da je to u stvarnosti zabranjeno i da ne postoji.
Pored pravnih pretpostavki, to zavisi i od političke volje, opšte društvene
klime, političke i pravne kulture, građanske svijesti, kao i od postojanja
demokratskih kapaciteta i ljudskih resursa datog društva i države. Naprotiv, u
Crnoj Gori su rasprostranjene pojave diskriminacije, govora mržnje i uvreda,
netrpeljivosti, političkih tenzija i prijetnji po nacionalnoj, vjerskoj i
političkoj osnovi. Takođe su prisutne i opasne pojave nacionalizma, šovinizma i
klerikalizma, koje se ispoljavaju na razne načine, prije svega u javnom
prostoru, na sportskim stadionima, u društvenim mrežama, posebno u portalu
INS4. Nažalost, širenju nacionalne mržnje
doprinose i pojedine političke strukture, čak i pojedini poslanici
Skupštine Crne Gore, kao što je Vladimir Dobričanin, izbjeglica sa Kosova, koji javno podržava
širenje nacionalne mržnje preko portala INS4, a u toku je predizborne
parlamentarne kampanje izjavio: “Do godine do Prizerena, a možda i ranije”. To
je ratna huškačka izjava! Naravno, to pokazuje i kakve sve pojedine poslanike ima
Parlament Crne Gore. Stoga, postavlja se pitanje: kuda ide Crna Gora?
S tim u vezi, veliki je problem u tome što su
nadležne državne institucije: Tužilaštvo, Sudovi, Ombudsman, idr. (koje treba
da rade svoj posao na polju zaštite ljudskih i manjinskih prava, zabrane
diskriminacije, širenja govora mržnje i netrpeljivosti, nacionalizma i
šovinizma ) nedovoljno spremne i osposobljene, odlučne i djelotvorne, efikasne
i funkcionalne da se uhvate ukoštac s gore navedenim opasnim društvenim
pojavama i tendencijama i da na adekvatan način u skladu sa nacionalnom
legislativom i međunarodnim pravom, zaštite ljudska prava i osnovne slobode
građana Crne Gore.
1 Komentara
politološkinja Postavljeno 14-08-2023 15:46:23
Bravo Nik, odlično si napisao. Mržnja se širi ja javnom prostoru i na sportskim terenima. Naprimjer, nacionalistička skandiranja dijela navijača FK Budućnosti tokom utakmica između Budućnosti i Dečića iz Tuzi, gdje se Albanci vrijeđaju na nacionalnoj osnovi. Zatim, ovih dana ratnohučkački grafit "Kad se vojska na Kosovo vrati" osvanuo je u Podgorici kod bivše kasarne Morača, a isti grafit je ispisan i na Njegoševom spomeniku u Podgorici. Ratkohuškački grafit"Kad se vojska na Kosovo vrati" ispisan i u nekim drugim gradivima: u Pljevljima, Nikšiču, Kolašinu. Ovo dokazuje u kakvom ambijentu živimo, kakva je kultura i civilizacija.
Odgovori ⇾