GRAĐANSKA ILI NACIONALNA DRŽAVA
NIK GAŠAJ
U savremenim državama je građanstvo ključna ujedinjujuća snaga,
ali i nacionalnost ne samo da nije nepostojeća nego je prisutan u
svim, čak i u razvijenim demokratskim državama. Radi se o tijesnoj
povezanosti između građanske i nacionalne strukture društva.
Stoga se ukidanjem etnokulturnog elementa iz koncepta države,
stvara iluzija o čistoj građanskoj državi. Brisanjem nekog fenomena
iz vidokruga teorije, pravne norme i politike ne znači da ga nema
ili da je nestao iz stvarnosti i života. Jer, baštinik poistovećenja
nacije i države najčešće je većinska nacija, što može rezultirati
nacionalnim unitarizmom s građanskim predznakom.
U Francuskoj na primjer, formalno ne postoji razlika između „većine“
i „manjine“, ali po koju cijenu? Manjine su izložene „demokratskom“
procesu asimilacije u većinsku naciju, koja se da bi im olakšala
taj gubitak „velikodušno“ odriče svog identiteta u korist zajedničkog
državljansko-građanskog identiteta. Stav je da su svi građani državljani
Francuske, pa nema potrebe za kodifikovanjem posebnih prava za manjinske
nacionalnosti. S obzirom na višemilionsko prisustvo afričke populacije
u Francuskoj, doista briga za „čistotu“ građanske države od nacionalnog
principa nije i demokratski napredak društva. Na drugoj strani, realnost
je takva, da će Francuz za sebe reći da je građanin Francuske države,
ali kao francuz, u nacionalnom smislu. Istovremeno, Alžirac koji živi
u Francuskoj, reći će za sebe da je francuski državljanin, ali kao Alžirac,
ne kao Francuz.
Iako Francuska formalno ne priznaje kategoriju nacionalne manjine,
ipak, opšte je poznato da ona ima etničke probleme na svojoj teritoriji,
što najbolje ilustruje slučaj Korzike. U okviru francuskog prava napravljen
je izuzetak, odnosno prihvaćeno je da dio teritorije i stanovništvo
koje tamo živi ima poseban tretman zbog svojih istorijskih i geografskih
jezičko-kulturnih karakteristika, pa je 1991. zvanično uspostavljen
specijalni status za Korziku („teritorijalni kolektivitet Korzike“).
Francuski pravni poredak nastojao je da uspostavi svojevrsnu ravnotežu,
tj. da ne prekrši princip jednakosti, ali i da prizna različitosti
omogućivši da Korzika efikasno upravlja svojom teritorijom.
Izjednačenje države i nacije u nekim istočnim i jugoistočnim društvima,
dobija smjer prema dominaciji većinske nacije. Građanski princip
je „zatomljen“, civilna i politička prava uglavnom su „ukras“sistema.
Liberalna demokratija daleko je od toga da
je nacionalne države potisnula u istoriju. Ako bi bilo tačno da je
građanska država moguća jedino kao postnacionalna država, onda
u Evropi po tom kriterijumu ne bi bilo građanskih država! Jer s malim
izuzecima sve su savremene države nacionalno složene.
U savremenom svijetu ne postoje samo nacionalne
ili samo građanske države. Uglavnom su sve one nacionalne države u
političkom, ne u etničkom smislu, mada s različitim stepenom razvijenosti
građanskog društva. Dakle, ne postoji dilema – građanska ili nacionalna
država. Stvarna dilema može biti samo -demokratska ili nedemokratska
država.
Budućnost i stabilna demokratija multinacionalne
države ogleda se o tome, u kojoj je državotvornost podjeljena na
sve etnonacionalne zajednice podjednako, u kojoj većinska nacija
odnosno brojčano veća nacija ne uživa nikakav privilegovan status,
osim možda što država nosi njeno ime. Ali i u toj situaciji, pošto
brojnost sama po sebi inklinira ka nekim privilegijama, ostaje neophodnost
zakonske zaštite individualnih i kolektivnih manjinskih prava.
U svakom slučaju, rješenja, osobito na našim
prostorima ne mogu se tražiti ni na principu klasičnog liberalizma
“jedna država – jedna nacija“ niti u utopiji postnacionalnih modela
ljudske zajednice. Primjena demokratske formule po kojoj se nacionalna
pripadnost, poput religije, tretira kao privatna sfera, nije istorijska
datost, nego samo, kako bi rekla Dominik Šnaper, neka vrsta „kreativne
utopije“. Bliže je realnosti, koncept demokratske države koja je u
isto vrijeme i zajednica građana i zajednica nacionalnih kolektiviteta,
kao neki oblik istorijske ravnoteže građanskog i nacionalnog principa.
Društvo može biti liberalno i pravedno, ako poštuje raznolikosti.
Pravi test demokratije ne ogleda se samo u odnosu
prema pojedincu već i prema nacionalnim manjinama. Stoga, u multinacionalnim
državama uvijek je aktuelan problem u odnosu većine i manjine.
Već je Tokvil, ukazao da većinski princip demokratije potiskuje manjinska
prava i zakonito proizvodi „tiraniju većine“.
Karl Poper, oslanjajući se na starogrčka i neka
novija iskustva konstatuje da nije princip demokratije u tome da
je većina uvijek u pravu. Većina može da pravi velike greške. Ne treba
zaboraviti da je Hitlerov dolazak na vlast bio legitiman i da su njegova
diktatorska ovlašćenja bila odobrena parlamentarnom većinom. U
Austriji, preko 90 odsto birača dalo je u odlučujućem trenutku, podršku Hitleru. Prema tome, zaključuje Poper,
princip legitimiteta nije dovoljan.
S tim u vezi je i ključno pitanje kako zadovoljiti demokratiju a da se izbjegne majorizacija većine nad manjinom posebno u višenacionalnim zajednicama? Jer, ako se većinski princip odlučivanja, bez ikakvih ograničenja primenjuje u takvim sredinama, on može proizvoditi nedemokratske posledice. Može, naime, služiti kao sredstvo većinskoj naciji da svoje uskonacionalne interese nameće kao opšte interese države. Tako da u heterogenoj sredini princip većine od sredstva demokratske vladavine pretvara se u instrument reakcionarne, hegemonističke i nasilničke vladavine.
Švajcarska se uzima kao dobar model suživota. U Švajcarskoj žive četiri nacionalne zajednice: Njemci, Francuzi, Italijani i Retoromani. Stoga u Švajcarskoj postoje i četiri službena jezika. Odnosi između građana takve heterogene nacionalne strukture stanovništva zasnivaju se na principima jednakosti, ravnopravnosti, tolerancije, harmonije, i uzajamnog poštovanja i povjerenja.
I ono što e karakteristično za Švajcarsku, što izdvaja od mnogih drugih država, jeste činjenica da se ti principi na veoma cjelovit način ostvaruju, da predstavljaju sastavni dio svakodnevnog života ljudi, identifikaciju njenog političkog sistema i socijalnog miljea.
Švajcarska se razvijala izgrađujući ravnopravnost svih svojih kulturnih, jezičkih i etničkih posebnosti te regionalnih dijelova. Danas se Švajcarska uzima kao primjer suživota različitih naroda, kultura i religija.
Kada je riječ o složenosti strukture stanovništva u nacionalnom i vjerskom pogledu, treba istaći da su u Švajcarskoj najbrojnije religije protestanti i katolici. Među njima postoje
razlike, ali one ne prelaze granicu uzajamnog poštovanja i tolerancije. Takođe,
u Švajcarskoj postoji i brojna emigracija.
U Švajcarskoj se demokratija razvija u različitostima (jezičke, etničke,
kulturne, vjerske, istorijske…) i polazi od čovjeka građanina, njegovih prava i
sloboda, kao temeljnih opredjeljenja. Prava i slobode čovjeka su sastavni dio
ne samo zakonodavnog i institucionalnog mehanizma i političkih struktura zemlje
već i svakodnevnog života ljudi ( na ulici, u školi, preduzeću, ustanovi) kao i
realnih mogućnosti za zadovoljavanje potreba na visokom nivou savremenih
civilizacijskih ostvarenja.
U funkciji demokratije i ravnopravnosti građana, različitog nacionalnog i
vjerskog porijekla, izgrađena su institucionalna rješenja i donijeta normativna
akta – Ustav, zakoni i dr. Međutim, sva ta normativno-institucionalna rješenja
ne bi mogla, sama po sebi, da obezbjeđuju efikasno funkcionisanje političkog
sistema, bez razvijene demokratske političke kulture u najširem značenju te
riječi.
Zahvaljujući međusobnoj povezanosti i prožetosti demokratske političke kulture
i demokratskih normativno-institucionalnih riješenja, kao i svijesti građana da
su ta normativno-institucionalno riješenja u najboljem njihovom interesu,
Švajcarska može da ostvaruje rezultate visokih dometa u pogledu kvaliteta
života ljudi i ostvarivanja ljudskih prava i sloboda, kao kvalitetnih
međunacionalnih odnosa.
Federalni savjet predstavlja najvišu izvršnu i upravljačku vlast u
Švajcarskoj. Njegova kompozicija odslikava odjelu vlasti između različitih
dijelova, partija i kultura. Federalni savjet, po konvenciji, odražava
ravnotežu između četiri glavne partije. Iako je partijska pripadnost osnovni
kriterijum za konstituisanja vlade, vodi se računa o tome da njeni članovi budu
iz različitih sredina u pogledu nacionalne, odnosno jezičke pripadnosti.
Najmanje dva člana Vlade mogu doći sa francusko- italijanskog govornog
područja.
Dakle, Švajcarska se uzima kao dobar primjer građanske države, ali i
dobar primjer dosledne ravnopravnosti svih građana i svih nacionalnosti odnosno
jezičke pripadnosti. To se primjenjuje u svim domenima pravno-političkog
sistema, tj.i prilikom formiranja
švajcarske vlade. Ostvarivanju takvog modela ravnopravnosti građana i nacionalnosti treba težiti i Crna
Gora kao heterogena, višenacionalna, multikulturalna i multikonfesionalna
država. Ovo pitanje je sada aktuelno i prilikom formiranja nove 44 vlade Crne
Gore. Naime, u svakoj vladi treba da
participiraju pripadnici svih naroda, kako bi svi građani i svi narodi osjećali
da je ova i njihova država, kako bi oni bili
lojalni svojoj državi. Dakle, pored meritokratije, kadrovska politika
treba treba da odražava i nacinalnu komponentu stanovništva. Jer je to istorijska datost.
1 Komentara
profesorka Postavljeno 08-08-2023 22:34:48
Bravo Gašaj, na ovaj sjajan naučan prilog. Međutim, ne vjerujem da to naši političari razumiju! Jer su oni politički amateri, bez ikakvog političkog obrazovanja, kao u predistoriji! Da to nije žalosno, bilo bi komično!
Odgovori ⇾