Dr Goran Sekulović
VRIJEDNOST NACIONALNOG I SOCIJALNOG IDENTITETA CRNOGORSKOG ANTIFAŠIZMA (XII)
Radonjić se opredjeljuje za treće, dakle, ovo prethodno stanovište, da mu ono bude osnovna polazna postavka u njegovom radu, tj. da mu bude „osnovna hipoteza rada“. Na kraju knjige, Radonjić izvodi
zaključke, koji su, kako on piše, „sadržinski koncipirani kao izraz osporavanja
prve i druge, odnosno verifikacije treće hipoteze“. Zadržimo se malo na trećem
stanovištu koje navodi Radonjić, i za koje on smatra da je ono jedino naučno i
konzistentno.
Prvo
Radonjić navodi da je ovo treće stanovište, „suštinski znatno bliže prvom nego
drugom“. Rekli bi, koliko je bliže prvom, toliko je i drugom. Naime, iz
autorovog ekspliciranja drugog stanovišta ne može se vidjeti i zaključiti stav
o nikakvom eventualnom negiranju činjenice da su elementi samoupravne
demokratske orijentacije bili od početka prisutni u jugoslovenskoj revoluciji,
a što ne pobija ni treće stanovište, a što, dakle, ne implicira nikakvu
suštinsku razliku između drugog i trećeg stanovišta, po tom pitanju, i takođe,
nasuprot tome, i baš kao posledica toga, ne implicira neku eventualnu veliku
bliskost između prve i treće hipoteze, opet po istom pitanju.
Osim
ovoga, a što je po našem mišljenju veoma bitno za dokaz da ovo treće stanovište
nije ništa suštinski znatno bliže prvom nego drugom stanovištu, mora se istaći
sljedeće: u svom drugom dijelu treća hipoteza za koju se opredjeljuje kao za
jedinu naučnu Radonjić, rekli bi, preuzima u potpunosti stav druge hipoteze, da
je sukob, tj. pojava Rezolucije Kominforma bila prelomna tačka u samoupravnom
razvoju Jugoslavije. Analogan, sličan, čak bi se moglo reći identičan stav, u
drugom i zaključnom dijelu trećeg stanovišta glasi: „Sukob je bio presudna
determinanta reafirmacije onih elemenata samoupravne demokratske orijentacije,
koje je jugoslovenska revolucija permanentno nosila u sebi, a time i prelomna
tačka u napuštanju etatističkog i prihvatanju samoupravnog koncepta
socijalističke izgradnje“. Dakle, proizilazi da je ne samo ovo treće
stanovište, „suštinski bliže znatno prvom nego drugom“, kako piše Radonjić, već
da je, a pri tom se skoro u potpunosti preokreće taj stav, ako ne suštinski, a
ono znatno, znatno bliže drugom nego prvom.
Po
našem mišljenju teško se može održati ‘’naučna teza’’ da je sukob „nastao u
krajnjoj liniji kao posledica protivrječnosti između demokratskog bića jugoslovenske
socijalističke revolucije i sovjetskog modela“. Ne, sukob je suštinski direktno
nastao upravo zbog samoupravljanja kao paradigme i simbola samostalne i
autohtone jugoslovenske socijalističke revolucije , odnosno njenih demokratskih
i izvorno narodno-samoupravnih sadržaja, principa i tendencija, nasuprot
dogmatsko-birokratsko-revizionističko-autokratsko-totalitarno-kontrarevolucionarnih
skretanja, blokada i urušavanja autentičnih revolucionarnih marksističkih
proletersko-humanističkih sadržaja i poruka od strane sovjetskog modela.
Poslužimo se mišlju Edvarda Kardelja iz njegove knjige „Sjećanja“, gdje on
eksplicitno jasno i doslovno kaže da je „samoupravljanje bio uzrok sukoba sa
Staljinom“.
U
svom govoru na svečanoj akademiji u Beogradu, 28. novembra 1950. g. Boris
Kidrič je tvrdio da je već 1943. g. objektivno postojao sukob između naše
socijalističke revolucije i kontrarevolucionarne birokratije u SSSR-u“.
Da
jugoslovensko društvo nije 1950. g. počelo i zvanično-formalno-institucionalno
uvođenjem radničkog i društvenog samoupravljanja sa debirokratizacijom i
deetatizacijom, ono je sigurno ubrzo lako moglo da se građanski i politički
međusobno sukobi u smislu sučeljavanja dogmatsko-birokratskih i izvorno
radničko-klasnih grupa i elemenata, tj. njegova radnička klasa i postojeći
demokratski samoupravni aktivizam društva došli bi u otvoreni sukob sa
birokratijom. To je na jednom mjestu rekao i Josip Broz Tito. Zakon o predaji
fabrika radnicima je bio jedna od brana, istinskih i humanističkih stremljenja izvorne
jugoslovenske revolucije, u biti samoupravne tendencije, demokratske i
socijalističke usmjerene i perspektivno-vizionarske, od prepreka raznih vrsta
koje su se pojavljivale na njenom putu. Da ne bi zadobila i da je ne bi
nagrizale i prevladale deformacije i iskrivljenja, birokratija i dogmatizam,
1950. g. njena komunistička i revolucionarna politička elita, tj. državni vrh
Jugoslavije, odlučno je pošao u smjeru svog sopstvenog demokratskog i
samoupravnog još većeg i kvalitetnijeg otvaranja i davanja inicijative širokim
radnim masama.
Prema
tome, ne može se naučno prihvatiti mišljenje da je era samoupravljanja u
Jugoslaviji počela poslije sukoba i raskida sa staljinizmom 1948. godine, bilo
da se pledira da između dvije pojave nije bilo nikakve veze, bilo da se smatra
da je samoupravljanje ‘’samo’’ direktna posljedica tog sukoba. Prije će zapravo
biti da je sukob nastao kao posljedica suštinski nezavisne, autentične i
originalne jugoslovenske socijalističke revolucije. Jeste da je era
samoupravljanja u Jugoslaviji počela poslije sukoba sa SSSR-om1948.g. gledano
puko hronološki i formalno-proceduralno, jer je 27. juna 1950. godine zvanično
donijet odgovarajući zakon o predaji fabrika radnicima, naime – ‘’Osnovni zakon
o upravljanju državnim privrednim preduzećima i višim privrednim udruženjima od
strane radnih kolektiva’’. Ali,
suštinski, nije bilo tako, kada se, dakle, gledaju najbitniji korijeni, izvori,
sadržaji, potrebe, snaga, potencijali, ciljevi, očekivanja, tendencije,
konkretnoutopijski zahtjevi, želje, projekti i pregnuća, i realni tokovi
jugoslovenskog revolucionarnog dotadašnjeg puta i dakako ono što je bilo
presudno i najvažnije u tom kontekstu – bit i osnovne vrijednosti oružanog
dijela revolucije u periodu od 1941-45. godine. Sigurno je da u vremenu i
formalnog zasnivanja radničkog samoupravljanja ne bi toliko mogla da bude
životno i sadržajno, realno i psihološki, u svakom slučaju istinski i
autentično – dakle, van i mimo, eventualno nametnutih ‘’odozgo’’, strogih i
rigidnih ideoloških i političkih, državnih prerogativa i naredbi, odluka i
stavova, pa i zakonskih rješenja – prisutna potreba i želja, zahtjev i
očekivanje za samoupravljanjem, tj. u čestvovanjem širokih masa u upravljanju
društvom, da ta činjenica i konkretnoutopijska stvarnost već nijesu bili u
određenoj, makar i sasvim početnoj, mjeri (za)živjeli u jugoslovenskoj, a time
i u crnogorskoj, dotadašnjoj socijalističkoj revoluciji. U ovom smislu prof. dr
Radovan Radonjić piše: ‘’Crnogorski komunisti u tome period na demokratiju i slobodu
gledaju gotovo isključivo iz ugla prava ljudi da odlučuju. (Karakteristično je
stanovište Blaža Jovanovića: ‘Koliko (ljudi) imaju pravo da odlučuju toliko
imaju i demokratije’)’’[1]
Mišljenjem
da je era samoupravljanja u Jugoslaviji počela i formalno-datumski i suštinski
– dakle bez ikakve veze sa prethodnim istorijskim putem jugoslovenske
socijalističke revolucije (i oružanog i mirnodopskog njenog razvoja) i
narodnooslobodilačke borbe – poslije sukoba i raskida sa staljinizmom kao
revizionizmom izvornog marksizma 1948. godine, negira se postojanje početnih
sadržaja samoupravljanja kao embriona i začetka u našoj Narodno-oslobodilačkoj
borbi i u njenim prvim organima vlasti, u Narodno-oslobodilačkim odborima,
odnosno u oružanom dijelu naše socijalističke revolucije, ali se time negira i
postojanje samoupravnih elemenata u našem političkom sistemu i društvenom
uređenju, poslije rata, u fazi tzv. revolucionarnog etatizma (od 1945. do 1950.
g.), kada i pored teških uslova i prevashodno potrebe da se izgradi porušena,
opljačkana i ratom opustošena i namučena zemlja, nije prekidana i napuštana, u
suštini samoupravna, izvorno opštenarodna, široko i masovno-demokratska
tradicija i osnova jugoslovenskog a time i crnogorskog puta u socijalizam.
Ako
se apsolutno negira postojanje bilo kakvih elemenata i zametaka samoupravljanja
kao demokratske i revolucionarne prakse – u smislu Marksovog učenja i nauka tog
pojma iz Teza o Fojerbahu da je to praksa u kojoj i ‘’vaspitač mora biti
vaspitavan’’, odnosno u kojoj kritika dolazi ne samo odozgo već i odozdo, te u
kojoj konačno moraju prestati društveni odnosi u kojima samo postoje oni koji
revolucionišu i oni koji se (daju) revolucionisati ili koji se i koje
revolucionišu – prije 1950. g. u Jugoslaviji, naročito u periodu Narodnooslobodilačkog
rata, time se negira(o) i kontinuitet jugoslovenskog i crnogorskog
socijalističkog razvitka, a to znači i svih onih slobodoljubivih i
humanističkih sadržaja iz crnogorske istorije i duhovnosti, iz njenog
milenijumskog identitetskog jezgra, hoda i toka, bila i bića!, koji su se
manje-više svi ulili u široku maticu moderne crnogorske antifašističke ideje i
prakse.
Već
smo viđeli da je vođa jugoslovenske socijalističke revolcuije Josip Broz Tito
bio veoma jasan, direktan i precizan, kada je rekao da je pojava
samoupravljanja u Jugoslaviji „logična posledica razvitka socijalističke
izgradnje naše zemlje“. Sve što se u periodu sukoba KPJ-e sa KPSS-a desilo
na planu promjena u jugoslovenskoj teoriji i praksi, bilo je prisutno, i prije
toga, bilo kao potencija ili kao realan razvojni proces. Stoga su se, kako piše
Edvard Kardelj, „težnje ka jačanju demokratskog samoupravljanja u razvitku
našeg političkog sistema od samog početka počele da odvajaju od nekih
Staljinovih koncepcija o ulozi države u periodu socijalističke izgradnje“.[2]
‘’Sukob KPJ-e sa Kominformom’’, piše dalje Kardelj u istom prethodnom
djelu, „koji je i sam bio u najvećoj mjeri posljedica tih razlika u
shvatanjima“ – implicitno se poručuje da je samoupravljanje bilo uzrok sukoba,
što je, kako smo to već viđeli, Kardelj i direktno i eksplicitno istakao – „još
više je učvrstio takav kurs u našem društvenom razvitku“.
Dakle,
ovu zadnju misao Kardelja treba shvatiti u smislu da je sukob iz 1948. g.,
učvrstio i ubrzao, u smjeru odlučnosti rukovodstva Jugoslavije, da stvar, zbog
koje je i direktno nastao sukob, potpuno iznesemo na vidjelo i raščistimo je do
kraja. Ovo je bio izraz želje jugoslovenske komunističke partije, da se sve one
izvorne narodne, revolucionarne, samoupravne i istinski demokratske težnje koje
su postojale u dotadašnjoj socijalističkoj izgradnji zemlje, dovedu do
radikalizacije koja ne ostavlja nedirnute ‘’stubove kuće’’, do krajnosti, do
korijena (‘’a korijen čovjeka je čovjek sam’’, pisao je Marks!), te da se na
taj način još više razviju i u što većoj mjeri pokušaju i zbiljski realizovati.
Htjelo se, dakle, u suštini, da se sve one dotadašnje jugoslovenske a time i
crnogorske antifašističke, samoupravne, demokratske, suverene, samostalne,
nezavisne, orijentacije, nađu u jednom svom zajedničkom institucionalnom i
održivom društvenom imenitelju, da nađu svoju jedinstvenu magistralnu društvenu
poruku, da nađu svoj kvalitetno mnogo viši stupanj, nivo koji je označio novu
istorijsku epohu, epohu za koju se kaže da je bila karakteristična po tome što
je samoupravljanje postalo osnovni ne samo produkcioni odnos u privredi već i
vladajući demokratski društveni odnos i u tzv. nadgradnji, odnosno u svim
sferama društvenog bića kao pretežna kultura ukupne državne, građanske,
mnogonacionalne, multivjerske, pravno-političke, naučne, civilizacijske i
duhovne svijesti u Jugoslaviji i dakako i u Crnoj Gori.
[1]
Radovan Radonjić: ‘’Socijalizam u Crnoj Gori’’, ‘’Matica crnogorska’’,
Podgorica, 2013.g., str. 358
[2] Edvard
Kardelj: Sjećanja
1 Komentara
Fanito Postavljeno 02-02-2023 16:33:26
Tražiti razloge sukoba sa SSSr-om u vrijeme Informbiroa u tome da li su ga izazvale razlike u pristupu razvoja socijalističkog sistema ili zbog uvođenja radničkog samoupravljanja ne bih posmatrao izolovano jedno od drugoga. Jer upravo je samoupravljanje u suštini onoga što je karakterisalo razvoj socijalističkog sistema na jugoslovenski način. Dakle, ne bih se opredjeljivao za isključivo jedan ili drugi stav kao razlog sukoba. Na stranu to što imam određena, ne mala neslaganja zbog načina na koji je sve to i kod na i kod njih sprovođeno. Ma koliko ovo naše, na prvi pogled, a možda i suštinski bilo demokratičnije. Upravo je autor knjige "Socijalizam u Crnoj Gori" u vršenju svojih visokih državničkih funkcija pokazivao znake nedemokratičnosti i autoritarizma. Još jedan inspirativan tekst akademika Sekulovića.
Odgovori ⇾