SVEMOĆ PARTITOKRATIJE (17
Djelovi iz knjige M.M. Ražnatovića koja je u pripremi za štampu.
Piše: Milorad Minjo Ražnatović
UTICAJ IZBORNOG SISTEMA NA
PARTITOKRATSKI NAČIN VLADANJA
Polazeći od dosad kazanog, možemo konstatovati da višestranačka
parlamentarna demokratija jeste, zasad (dok se iznađe neka savršenija i
neposrednija forma demokratije, jer smo takve oblike imali kroz istoriju, pa je moguće da se i u eri tehnološko-kompjuterske
revolucije iznađe neki svremni način koji bi uključivao široku populaciju
građana u donošenju odluka?), nezamjenljiv
oblik ukupne demokratije, ali samo ukoliko su ispoštovane procedure i mehanizmi
svojstveni razvijenim parlamentarnim društvima koji čine samu bit demokratije. /Primjeri direktne demokratije (učešća
svih građana u donošenju najvažnijih odluka za grad i državu, u istoriji su,
kako smo to uvodnom dijelu analize naveli) na kojima se temelji sadašnja
višestranačka parlamentarna demokratija, postoje od antičkih vremena – atinske
skupštine, koja je ipak imala svoje ograničenje jer u donošenju odluka nijesu mogli
participirati robovi, pa do, na ovim
našim prostorima, Opštecrnogorskog zbora kao instituta neposredne demokratije
koji je bez presedana u sveukupnom istorijskom društveno-demokratskom hodu,
zbog toga što je sloboda učešća svih građana u donošenju najvažnijih odluka
bila podrazumijevajuća. Međutim, sa aspekta savremenih državnih uređenja, nama
najbliži primjer, kojeg su mnoge starije generacije živjele, je i onaj u bivšoj
Jugoslaviji oličen u sistemu
socijalističkog samoupravljanja, zasnovan na filosofskom učenju Karla Marksa.
Ta originalna ideja neposredne demokratije kojom je pokušano da se pokaže, kako zemljama jednopartiskog
totalitarističko-staljinističkog tipa oličenim u istočnom/komunističkom
„bloku“, tako i zemljama zapadne višestranačke demokratije, da postoji veći
stepen demokratije, u kojem će se građanin i radnik od objekta u rukama
političke oligarhije, preobraziti u subjekat odlučivanja i preuzimanja sudbine
u svoje ruke, jeste bila jedna demokratski vizionarska i humana ideja. Suština
ovog sistema (da bi bio funkcionalan i mogao opstati) bila je u tome da oslabi
uticaj partije u društvu a na pijedestal izdigne organe saoupravljanja od
osnovnih oblika organizovanja - radničkih savjeta, zborova radnika, skupština
mjesnih organizacija - do opštinskih, republičkih i savezne Skupštine u koje su
bile sastavljene od vijeća mjesnih
zajednica i udruženog rada, opština, te republika i pokrajina, kao autentičnih
organa iskazivanja volje društvene baze, odnosno radnika i građana. No, ne lezi
vraže. Upravo kreator tog sistema – Savez komunista, ga je iskoristio za još veći uticaj u
društvu, a pritom stvarajući utisak u javnosti o demokratskom neposrednom
odlučivanju najširih društvenih slojeva. Naime, ne želeći da prepušte vlast i
partijsko birokratski način vladanja, na svim nivoima samoupravnog
organizovanja i u svim organima, SK instalira svoje kadrove, tako da oni
postaju nesamostalni i pretvaraju se u običnu
transmisiju Saveza komunista i izvršioce njihovih odluka. Ovakav stav
temeljimo i na iz ličnim iskustvima autora ove studije, koji je tokom dugog
političkog djelovanja, u tadašnjem
vremenu imao priliku da bude i predśednik radničkog savjeta, i sekretar partije
u firmi i delegat (odbornik) u društveno političkom vijeću SO Titograd i visoki
opštinski i republički omladinski rukovodilac, pa je sve to i neposredno
doživio. Tako je jedna izuzetno napredna ideja, koja je bila inspiracija mnogim
zapadnim zemljama za njeno proučavanje i uvođenje nekih samoupravnih oblika u
svoj sistem, od samog početka, ovakvom partijskom ulogom, bila obesmišljena i
na kraju zajedno sa vodećom ulogom Saveza komunista doživjela svoj krah. Sve
ovo ne znači i da tadašnja Socijalistička Jugoslavija nije bila uređena
zemlja sa visokom bezbjednošću svojih
građana, otvorenošću prema Evropi i svijetu za njene građane sa jednim od
najcijenjenijih pasoša na planeti, socijalnom sigurnošću i u jednom periodu,
sedamdesetih godina prošlog vijeka, nejbrže rastućom ekonomijom u svijetu. Po
tim svojim karakteristikama ne može se upoređivati sa rigidnim, zatvorenim,
neslobodnim i autokratskim sistemima
zemalja istočnog komunističkog bloka (real-socijalizma), nad čijom slobodom je
visio staljinističko-komunistički sovjetski „Demaklov mač“. Međutim, isto tako je imala značajna demokratska ograničenja, posebno u umjetnosti i nauci, kao i u sferi slobodnog
političkog organizovanja i ispoljavanja različitih ideja, koja su se ogledala u
raznim zabranama onih umjetničkih i naučnih djela, te političkih postupaka koji
nijesu bili u skladu sa ideološko-političkim doktrinama i shvatanjima Saveza
komunista. Da nije tako ne bi u Hrvatskoj 1970. i 1971. godine bio brutalno
ugušen jedan kulturno-politički pokret poznat pod nazivom Hrvatsko proljeće,
ili MASPOK, i njegovi protagonisti -
Savka Dapčević Kučar, Mirko Tripalo i mnogi drugi političari,
intelektualci i studenti osuđeni zatvorskim kaznama, a u Srbiji 1972. godine
nastupila „čistka liberala“ u kojoj su
prinudno smijenjeni Latinka Perović, Marko Nikezić, Mirko Tepavac ... Ne bi se
ni u Crnoj Gori desilo isključenje narodnog heroja Sava Brkovića iz SKJ zbog
njegove knjige Etnogenezofobija – prilog kritici
velikosrpstva, te politički progon recezenta knjige Sretena Ćena Zekovića,
niti bi jedna grupa mladih intelektualaca okupljena oko časopisa za umjetnost,
nauku i kulturu Ars i Književne opštine Cetinje (Slavko
Perović, Milorad Mijo Popović, Boro Cimeša, Sreten Vujović ...), bila od SKCG
proglašena „nacionalistima“, društveno anatemisana i izložena političkoj hajci. Zato smo mišljenja, posmatrajući te prilike sa današnjeg stanovišta i shavatajući svemoćnu
ulogu jedne partije i njen presudan uticaj na sve društvene tokove, da se
tadašnji koncept samoupravnog organizovanja nije ni mogao ostvariti u
okolnostima jednopartijskog sistema i jednog oblika (društvene) svojine./
Dakle, shodno početnom stavu ovog odjeljka, dosezanje visokog nivoa
parlamentarne demokratije ne isključuje partije iz procesa kadrovske „kombinatorike“ već im daje onu dimenziju i postavlja ih na ono mjesto
koje im pripada i koje poznaju savremena demokratska društva, a to je izbor po
partijskoj pripadnosti samo na ona rukovodeća mjesta za koja nije predviđen
javni konkurs (predśednik, potpredśednici i ministri u Vladi, predśednici
opština, skupština opština ...). Međutim, kao što smo viđeli iz dosad
izloženog, to nije tako. Za političku situaciju,
u kojoj dominantan uticaj na društvene procese imaju uske političke elite,
mnoge nevladine organizacije, pa i pojedini stručnjaci iz oblasti izbornih
sistema, uzrok, isključivo, vide u proporcionalnom sistemu zatvorenih lista
koji u Crnoj Gori egzistira, gotovo otkad i višepartijski sistem. Prenebregavajući
pritom činjenicu, predhodno istaknutu, da partitokratija proizilazi iz bića
tranzicije, odnosno iz tog preplitanja starog/konzervativnog i novog/savremenog
u kome nastupa dezorjentacija/neprepoznavanje pravih političkih, moralnih i
ukupnih društvenih vrijednosti, pa zato i primjena bilo kojeg zakonskog akta,
makar bio njmodernije sadržine, u ovakvim društvima, može davati sasvim
suprotne efekte od onih u savremenim demokratskim društvima. Međutim, donekle su u pravu (u donjem dijelu
teksta ćemo viđeti zbog čega ne i u potpunosti), zbog toga što treba u zakonima,
pa i u ovom, izbjegavati takve norme koje pružaju, makar malu, mogućnost za
njihovo dvojako tumačenje i manipulacije. Jer, stoji činjenica, da zakonski
ustanovljena norma, koja dozvoljava
građanima da glasaju samo za izbornu listu u cjelini, onemogućavajući tako njihovo pravo da se direktno opredijele za kandidata i u krajnjem izvrše njihov
redosljed na listi, od čega će „zavisiti“ dobijanje odborničkog ili poslaničkog statusa, zapravo, daje ekskluzivno
pravo uskim političkim elitama da
imenuju poslanike i odbornike, što dodatno jača njihovu partijsku moć, a sužava
demokratski izborni proces u kome volja birača nije do kraja izvedena,
odnosno, nepotpuno je iskazana. Na taj
način se u prvi plan stavlja politički subjekat i njegova, a ne volja građana,
čime se devalvira i sam smisao demokratije koji pojmovno označava „vladavinu
naroda“, što bi
podrazumijevalo stavljanje građanina u aktivnu poziciju stvarnog birača, čija
će većinski izražena volja biti neprikosnovena pri izboru svojih predstavnika.
Ugledni politikolog i publicista Nik Gašaj obrađujući ovaj problem između
ostalog kaže: „Građani
treba sami da biraju svoje predstavnike, a ne stranku. Drugim riječima,
poslanike ne bi smjelo da bira stranačko vođstvo, a da građani samo glasaju
(kao danas), već građani treba i da biraju i da glasaju. Poslanici treba da
budu opozivi po određenoj proceduri. Jedan američki univerzitetski profesor
kaže da je, kao i ostali građani, jednog dana dobio pismo od lokalnog kongresmena
u kome objašnjava što je sve uradio u Kongresu, što namjerava uraditi i traži
prijedloge. Osim toga, svaki kongresmen ima svoju kancelariju u kojoj razgovara
sa svojim biračima.
Tako
nešto u nas ne postoji. Pogledajmo lokalne izbore, tu se ljudi dosta dobro
poznaju. Stoga, logično bi bilo da će birati svog predstavnika u lokalnoj
skupštini i svog predsjednika opštine na osnovu njihovog dotadašnjeg rada. Ali,
ne! Njima su nadređene političke partije, a partijski čelnici onda određuju ko
će ući u skupštinu lokalne samouprave i ko će biti predsjednik opštine. Postaje
očigledno da umjesto demokratije imamo partitokratiju uz odlučivanje čelnika
partija. Odatle onaj zaključak da ’ništa ne možeš
mijenjati’. Jer, ako se upitamo ko je naš konkretni predstavnik u skupštini,
odgovor je da ga nemamo. Postoji partijska disciplina, čelnici stranaka,
centralizacija odlučivanja, ali ne i odlučivanje građana“[1]
Navedeni principi, na
kojima je, „izabrana“ i formirana zakonodavna vlast, neminovno, u kasnijoj fazi izbora i funkcionisanja izvršne i sudske
vlasti, generišu slabosti koje se ogledaju u nesamostalnosti ovih organa, o
čemu je već bilo riječi, a sve ukupno determiniše usporene i problemima opterećene
društvene procese. Povodom slične
situacije u Srbiji Prof dr Vladimir Goati kaže: „Mi u Srbiji imamo jedan
problem više kada je reč o partitokratiji. Partitokratija znači vladavinu
partija, ali mi imamo Ustavom zagarantovanu partitodespotiju. Naime, partije su
po članu 102. Ustava, sa blanko ostavkama i imperativnim mandatom, postale natparlamentarni činilac. Tako da nemamo u
suštini, poslanike, nego imamo 250 promenljivih partijskih poverenika“, i dalje: „Taj posredni partijski sistem naš je izum iz 1992. godine,
a on znači da kada su već proglašeni rezultati glasanja onda ’partijski
konzilijumi’, sastavljeni od partijskih čelnika, određuju, deset dana posle
izbora ko će stvarno biti poslanik ... Treba dakle, ili promeniti Ustav ili
posredne nedemokratske izbore do kraja učiniti javnim. I tako vezati ruke
’partijskim žrecima’ – da vidimo na osnovu čega oni odlučuju o tome ko će od
250 kandidata postati poslanik.“[2]
Međutim, i
pored navedenih negativnih iskustava koje je, dobrim dijelom, uzrokovalo izborno
zakonodavstvo ustanovljenjem proporcionalnog sistema sa „zatvorenim“ listama
kao „usporivačima“ demokratskih
procesa i „podstrekačima“ uspostavljanja partitokratskog načina vladanja, sama
njegova modifikacija i uvođenje „otvorenih izbornih lista“ ne rješava ovaj
izuzetno složeni problem. To možemo utvrditi posrednim putem dovodeći u vezu
odnosni izborni sistem sa crnogorskim ustavnim okvirom, koji garantuje
neprikosnoveno vlasništvo mandata odbornicima i poslanicima, štiteći ih tako od
permanentnog pritiska partije, i na neki način im omogućavajući nezavisno
djelovanje u parlamentu. Nije baš zanemarljiv broj onih koji se odvaže i iskoriste ovu ustavnu
mogućnost. /U ovom kontekstu kao ilustrativne
treba navesti podatke Centra za
istraživanje, transparentnosti i odgovornosti (Crta) koji tretiraju ovaj fenomen u Srbiji pokazujući da
je „657 odbornika i odbornica od 2016. do 2019. godine promenilo dres“, te da
je „ od toga ’pet najvećih preletača’ u proseku imalo četiri prelaska iz jedne
stranke u drugu za tri godine...“[3]
Istraživanja ovakve vrste u Crnoj Gori nemamo, ali je sasvim sigurno da je, u
tom pogledu situacija slična, što pokazuju poslanička iskustva iz njene Skupštine./ No, i kada se pojedini „vlasnici“ mandata osmjele na distanciranje od
određenih odluka, ili ukupne politike partije koja ih je birala na to mjesto,
pritom ne nalazeći smisao svojeg daljeg djelovanja i pripadnosti toj partiji, u
najvećem broju slučajeva ne zadržavaju samostalni i nezavisni status, već se
priklanjaju nekoj drugoj parlamentarnoj grupi, ili formiraju novu stranku, čime
se, ponovo, dobrovoljno podvrgavaju partijskoj disciplini i kontroli. Motivi su
višestruki i kreću se od ideloško-političkih i psiholoških, do onih
materijalno-finansijske prirode, koji su veoma bitni. Naime, promjena
ideološko-političkog nazora određenog poslanika praćena je, u najvećem broju
slučajeva, njegovim nalaženjem
pribježišta u ideološki bliskim i parlamentarno stabilnim partijama, koje mu
pružaju veću mogućnost poslaničkog djelovanja i plasiranja svojih ideja. Uz to,
ne treba zanemariti i faktor „psihologije gomila“, koji osobu ćera na taj
potez, jer joj pripadnost grupi uliva sigurnost
i samopouzdanje, i daje više hrabrosti, znajući da iza nje neko stoji i pruža
joj zaštitu. S druge strane organizovana parlamentarna grupa donosi veće finansijske benefite, ako uzmemo u obzir
činjenicu da samostalno djelovanje, po pravilu, isključuje određene izvore
finansiranja kao što su: rad u skupštinskim odborima i komisijama; učešće u
međunarodnim parlamentarnim delegacijama; poslanički status u Evropskom
parlamentu ..., a sve to povlači i ne male finansijske prednadležnosti. I na
kraju, možda i najbitniji motiv vezan je za ambiciju trajnijeg poslaničkog ili
odborničkog statusa (koji omogućava ove benefite), što je gotovo neostvarljivo
bez pripadnosti partiji, tako da cijela istina nije samo, kako bi to ovdašnji
„stručnjaci“ za izborne sisteme šćeli simplifikovati, u otvorenim listama i
promjenama tog zakonodavnog segmenta, već u mnogo širim zakonskim zahvatima (koji
nijesu ograničeni samo na set onih zakona koji imaju tretman izbornog
zakonodavstva), i posebno u izgradnji društvenog i političkog miljea u kojem će
do izražaja doći vrijednosti i standardi evropskih savremenih društava
zasnovanih na kulturi političkog dijaloga, trpeljivosti, međusobnom uvažavanju
i egzistenciji različitosti kao normalnog stanja političko-partijskog života,
te prihvatanje ovih vrijednosti, ne smo
od političkih subjekata i njihovih elita, već, što je i mnogo važnije, i od
strane građana, jer će, bez njihovog iskrenog prihvatanja tih vrijednosti, izmjene
zakonskih akata biti „mrtvo slovo na papiru“,
što potvrđuje i primjer koji je
dat nešto niže u tekstu.
Nastaviće se
[1]
Nik Gašaj, „Društvo i demokratija“, dnevni list Vijesti, 13.03
2015. godine.
[2]
Prof. dr Vladimir Goati, „Ne
diraj me, ne diram te“, dnevni list Politika,
18.06.2009.
godine.
[3]
„Preletači i srpska politika“, dnevni list Pobjeda, rubrika „Drugi pišu“, 18. novembar 2019., strana 20 –
prenešen tekst BBC na srpskom.
2 Komentara
tgdGIpJvb Postavljeno 30-07-2023 11:16:00
Most people say that clomid dries them which is one of the downfalls with it viagra lower blood pressure
Odgovori ⇾floache Postavljeno 13-05-2023 21:17:20
is 20mg cialis equal to 100mg viagra reddit Hannah s journey through Stevens Johnson Syndrome skin disease and TENS put her in hospital for a month
Odgovori ⇾