Društvo

Specijalni izvještaj State Department o ruskoj propagandi: Dio mreže akteri državnog udara u Crnoj Gori i In4s

(15 riječi)

Jedan od glavnih medija srpske propagnade u Crnoj Gori in4s.net , dio je takozvanog propagandnog ekosistema ruske kampanje dezinformacija, stoji u izvještaju američkog State Departmenta (SD) u kojem su predstavljeni stubovi ruske kampanje dezinformacija.

In4s je partner medijske mreže Južni front (SouthFront), a među onima koji stoje iza većeg broja ruskih propagandnih medijskih stubova su imena nekih od aktera uključenih u pokušaj državnog udara u Crnoj Gori u oktobru 2016., poput Konstantina Malofejava i Leonida Rešetnjikova.

Demonizovanje vrijednosti zapadne civilizacije, njenih institucija i istaknutih pojedinaca, poput Bila Gejtsa (Bill Gates) i Džordža Soroša (George Soros ), mješanje u izborne procese, podrška i okupljanje deničarskih snaga, teroretičara zavjere i pokušaji podrivanja međunarodnog poretka zadaci su kojima se bave ruski medijski portali sa partnerima i njihovi analitičari, kolumnisti i stručanjaci po društvenim mrežama, vrlo često preko lažnih Facebook i Twitter naloga, poput recimo i jednog tipičnog balkanskog imana -Milko Pejović, koje su kreirale ruske obavještajne službe GRU i SVR. 

State Departmenta je u avgustu objavio specijalni izveštaj „Pilari ruskih dezinformacija i propagandnog ekosistema“ svog Globalnog centra za angažovanje (Global Engagement Centr/GEC) koji se bori protiv kampanje dezinformacija i propagande. GEC ima madat razotkrivanja i suprostavljanja prijetnjama koji predstavljaju takozvani maligni akteri u međunardnoj politici koji imaju koristi od tih taktika. Na ovom polju, navodi se, Rusija predstavlja glavnu prijetnju, a GEC u saradnji sa međunarodnim partnerima predvodi koordiniranu akciju odgovora.

Rusija, osim poznatih medija koje finasira, poput RT i Sputnjika, plaća, tačnije prema ovom izvještaju finansiraju ih ili ruske obavještajne službe ili pojednici povezani sa njima, još sedam medijskih izdanaka, koji svaki zasebno ima svoju mrežu saradnika na više svjetskih jezika. Svi su međusobno povezani i sarađuju, i na društvenim mrežama okupljaju publiku i šire uticaj.

To su:

  1. Online žurnal The Strategic Culture Fondation (SCF) iza kojeg stoji Obavještajna služba ruskog ministarstva vanjskih poslova ( SVR). Jedna od njihovih glavnih taktika se bazira na davanju platforme za objavu tekstove čiji su autori zapadni teoretičar zavjere i desničari sa margina, dok istovremeno pokušavaju da sakriju porijeko ovog medija.
  2. Global Research kanadski website duboko involoviran u široki ruski sistem kampanje dezinformacija i propagande. I oni, prema ovom izvještaju Steate Departmenta, okupljaju autore sa margina i teoretičare zavjere i služe kao mjesto sakupljanja talenta za ruske i kineske web sajtove. Ova publikacija takođe objavljivanjem i zapadnih glasova pokušava zamaskirati svoje djelovanje.
  3. New Eastern Outlook (NEO) je pseudo akademska publikacija Ruske akademije nauka- Instituta za orjentalne studije koja promoviše dezinformacije i propagandu fokusirana primarno na Bliski istok, Aziju i Afriku.
  4. News Front je medijska propaganda za širenje dezinformacija čije je sjedište na Krimu, a jedan od njihovih samoprioklamovanih ciljeva je „obezbjeđivanje alternativnog izvora informacija“ za zapadnu publiku. Formirao ih je Kremlj a povezani su sa ruskim obavještajnim službama i njihov je primarni zadak je podrška ruskim snagama u Ukrajini.

Nama najinteresantnije su sljedeće:

  1. SouthFront: Analysis and Intelligence (poznat kao SouthFront/SF) je multilingualni online site za dezinformacije registrovan u Rusiji koji je fokusiran na vojna i bezbjednosna pitanja. Sa blještavim infografika, mapama i video uradcima SouthFront kombinuje sve glavne tačke narativa Kremlja sa detaljnim poznavanjem vojnih sistema i aktuelnih konflikata. Njihov je zadatak da privuku vojne entuzijaste, veterane, zagovornike teorija zavjere, a na sve moguće načine pokušavaju da sakriju ili negiraju veze sa Rusijom. Njihov domen je registrovan 30. Aprila 2015. u Moskvi. Postiraju sadržaje na ruskom, engleskom, njemačkom, španskom, francuskom, mađarskom, srpskom, gruzijskom, indonežanaskom i farsi jeziku.  Među glavnim tema su im Krim, Ukrajina, Sirija, NATO, američki izbori, a odnedavno i pandemija koronavirusa.  Kako se navodi u specijalnom izvještaju GEC-a, uprkos dokazima o njihovom pravom porijeklu i moskovskoj registraciji SouthFront na sve moguće načine pokušava da sakrije da svoje ruske korijene. U odjeljku “o nama”, tj. identifikaciji navodi se da su oni „javni analitički kišobran organizacija koju je kreirao i održava tim eksprta i volontera iz četiri kraja svijeta … svi mogu postati volonteri u našoj organizaciji podijeliti svoju sopstvenu priču i perspektivu o svijetu“. SouthFront PayPal adresa ima ruski domen ru. Takođe se navodi da nema javnog poznatog vlasnika ili osnivača ovog medija, ali se pominje „upravljački komitet“. Kao jedno od imena iz upravljačkog komiteta pominje se SouthFront press oficir Viktor Stoilov,  bugarski marketinški stručnjak koji vodi digitalnu marketing kompaniju u Sofiji. On je ujedno i autor 82 teksta za ovaj portal. Od imena koja se pominju kao članovi SF tima su i Dž. Havk ( J. Hawk), Daniel Deis (Deiss) i Edvin Votswon (Edwin Watson). U izvještaju se među njihovim partnerima u, kako kažu- ekosistemu- među ostalima navodi i jedan srpski mediji, koji je jedna od udarnih pesnica beogradske propagande u Crnoj Gori In4s televizija. GEC izvještaj prikazuje screenshot liste partnera koja je stajala na stranici SouthFronta, a koja je, kako navode, uklonjena u periodu između 31. okobra i 6. novembra 2018.
  2. Geopolitica.ru služi kao platforma ruskih ultranacionalista za širenje dezinformacija i propagande čija je meta publika na Zapadu ali i drugi. Inspirisani euroazijskom ideologijom i ruskim filozofom i euroazijskim imperijalistom Aleksandrom Duginom, Geopolitica.ru sebe vidi u neprekidnom ratu protiv zapadnih ideja demokratije i liberalizma. Ovaj website sarađuje sa drugim website-ovima ruske medijske propagande a njihov ekosistem, kako se navodi, pokušava da proširi svoju poruku sa ciljem destablizacije i slabljenja zapadnih institucija. I oni su multilinguvalni pa obajavlju na više jezika: enegleskom, ruskom, španskom, italijanskom, srpskom, francuskom, poljskom, arapskom i urdu. Duginova ideologija se zasniva nanepomirljivim konfrontacijima između atlanskog svijeta (dominantno SAD-a i Velike Britanije)i Euroazije (Rusije, centralne i istočne Evrope i Azije).
  3. Katehon je moskovski kvazi think-thank koji je, prema izvještaju GEC-a proliferator antizapadnih dezinformacija i propagande na svom website-u, na kojem se objavlju sadržaji na više jezika: ruskom, engleskom, španskom, francuskom, njemačkom, arapskom, italijanskom portugalskom, grčkom srpskom i slovenačkom jeziku. Vode ga pojedinici sa jasnim vezama sa ruskom obavještajnom službom. U širokom ruskom dezinformacionom i propagandom ekosistemu Katehon igra ulogu obezbjeđivanja navodno nezavisnih analitičkih materijala za široku evropsku publiku, sa sadržajem koji je navodno posvećen „kreiranju i odbrani jednog sigurnog demokratskog i pravednog međunarodnog sistema“. Iza Katehona stoji Konstantin Malofejev ili kako ga zovu „pravoslavni oligarh“ koji je za većeg broja medija i fondacija bliskim Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Jedna od njegovih fondacija nosi ime „Pro-Putin monarhističko društvo“,  a na čelu takođe njegovog Svjetskog ruskog narodnog savjeta“ je patrijarh Kiril. Katehon ima duboke veze sa ruskim obavještajnim službama, a u bordu direktora ovog website su: Sergej Glazjev, bivši ekonomski savjetnik ruskog predsjednika Vladimira Putina, Andrej Klimov zamjenik Savjeta ruske federacije za vanjske poslove, Leonod Rešetnjikov penzionisani general potpukovnik ruske strane objavještajne službe SVR i Aleksandar Makarov penzionisani general potpukovnik ruske Fedealne službe bezbjednosti (FSB). Od februra 2017-te, na čelu Katehona nalazi se Mihail Jakušev stručnjak za Bliski istok.  U specijalnom izvještaju o djelovanju Katehona i njenog glavnog utemeljivača Malofejeva navodi se, među ostalim miješanje u izborni proces u Bosni i Hercegovini, kupovina medija u Grčkoj, Bugarskoj i Srbiji kao i pokušaj državnog udara u Crnoj Gori.

„Dodatno je Bellingcat pronašao „posljedičene dokaze“ da je Malofejev bio umiješan u neuspješni pokušaj puča u Crnoj Gori sa ciljem da se spriječi da se zemlja priključi NATO-u. Crnogorski zvaničnici su tvrdili da je član borda Katehon-a Leonid Rešetnjikov igrao ključnu ulogu u organizovanju puča“ navodi se u izvještaju GEC-a, koji je u avgustu objavio State Department.

Jedan od čestih „autora“ analiza za Katehon je i Adomas Abromaitis je zapravo lažna osoba koja ima i Facebook nalog koji je kreirala ruska vojna obavještajna služba -GRU.

Katehon se često kao baza dezinformacija citira i od strane EUvsDesinfo database, evropskog tijela za borbu protiv dezinformacija “Europaen External Servise’s East StartCom Task Force“, gdje se navodi da promovišu lažne tvrdnje koje se kreću u opsegu od teorija zavjere i napada na Džordža Soroša (George Soros), porodicu Rotšild (Rotschild) i papu, do kampanje dezinformacija čiji je cilj podrivanje EU, NATO-a i transatlanske solidarnosti. Katehon takođe širi lažne informacije, tvrdnje i potužbe o pandemiji COVID-19.

Osim demonizovanja pomenutih institucija i pojedinaca, jedna od najnapadnijih ličnosti i meta širenja lažne propagande svih navedenih ruskih website-ova, naročito od izbijanja pandemije koronavirusa  je osnivač Microsofta Bil Gejts  (Bill Gates).

Vrijedi pomenuti da su američki mediji prošle sedmice pozivajući se na obavještajne izvore, naveli da je iz krugova američkog predsjednika Donalda Trumpa američkim obavještajnim službama upućena poruka da se uoči novembarskih izbora za Bijelu kuću, na kojima aktuelni predsjednik optuživan za blagonaklonost prema Putinu „ne bave toliko Rusijom“.   (izvor:Antena M)


0 Komentara

Ostavite komentar

• Redakcija zadržava puno pravo izbora komentara koji će biti objavljeni. • Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi, kao i netolerancija svake vrste neće biti objavljeni. • Prilikom pisanje komentara vodite računa o pravopisnim i gramatičkim pravilima. • Nije dozvoljeno pisanje komentara isključivo velikim slovima niti promovisanje drugih sajtova putem linkova. • Komentari u kojima nam skrećete na slovne, tehničke i druge propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali ih možete uputiti redakciji na kontakt stranici portala. • Komentare i sugestije u vezi sa uređivačkom politikom ne objavljujemo, kao i komentare koji sadrže optužbe protiv drugih osoba. • Objavljeni komentari predstavljaju privatno mišljenje autora komentara, i nisu stavovi redakcije portala. • Nijesu dozvoljeni komentari koji vrijedjaju dostojanstvo Crne Gore,nacionalnu ,rodnu i vjersku ravnopravnost ili podstice mrznja prema LGBT poulaciji.